Bukefalos 28 år!

löslongerings-problem

L

_Lena_

Det sägs att löslongering/ arbete i rundcorall är superbra ledarskapsövning. Och att man inte ska jobba mer är 10-15 minuter.

Men i mitt fall så blir hästen helt "vild" och rusar runt som en galning, hoppar, sparkar, stegrar och har sig. Hur tusan ska man göra för att börja med detta och att det går lugnt till? Jag hinner verkligen inte mer än be henne börja skritta förrän hon exploderar. Ska jag driva henne ännu mer tills hon "ger sig" eller vad?
 
Sv: löslongerings-problem

det kan nog vara överskottsenergi, som Pancakes skriver, eller så kanske hon känner sig trängd. Sen kan det ju vara rena protester också, men det är ju tyvärr svårt att säga varken bu eller bä när man inte sett hästen i fråga :)
 
Sv: löslongerings-problem

Ja det kan nog vara både protester och överskottsenergi.
Kanske jag ska nöja mig med bara så lite som att hon börjar snegla på mig från början? Det är ju möjligt att jag lägger press på henne trots att jag inte tycker att jag gör det...? Kanske ska vara övertydlig i "eftergiften"??
 
Sv: löslongerings-problem

låt hon(?) springa av sig i början, börja sen försiktigt och ta det lungt. Kräv först jätte lite och eftersom mer och mer:)
 
Sv: löslongerings-problem

När jag har löslongerat mina hästar har det få tagit den tid det behövt. Min ena var i början väldigt flyktig i all hantering och i rundcorallen sprang han och sprang han. "Springer jag tillräckligt så försvinner nog det otäcka". Jag hade hjälp av en mycket erfaren hästmänniska och vad hon gjorde var att stå helt passiv i mitten. Efter första passet började pålle komma över sina demoner och orkade tänka och kommunicera:)

Mitt tips är att ta hjälp av någon som är dukktig på löslongering! Det är en jätte bra ledarskapsövning, men jag tror man ska veta vad man gör för att det ska få den effekten! Lycka till!
 
Sv: löslongerings-problem

Jag löslongerar helst i stor paddock, känns lättare tycker jag och jag vet att min häst iallafall känner sig friare än i rundcorall. Fungerar jättebra, då kan du arbeta hästen både på fyrkantsspåret. Börja där om hon har överskottsenergi, och sen på volten och växla däremellan. Jag brukar lägga ut bommar också, jättekul tycker min häst :laugh: Jag är ingen NH-människa, men tränar mina hästar mycket från marken. Börjar enkelt med ledövningar, löslongering är inte den första övningen jag gör. Har också longerat "vanligt" och lärt in kommandon innan, vilket jag tycker är mycket användbart.

Ta det lugnt, en sak i taget. Lycka till!
 
Sv: löslongerings-problem

Om hon har sk överskottsenergi, så kanske det inte hjälper så hemskt mycket att "låta henne springa av sig". En häst som springer kan springa länge. Jag tror snarare att du behöver aktivera henne i huvudet istället, göra saker där hon måste tänka och inte bara låta henne springa - när hon bara springer måste hon inte tänka.
En annan sak jag tänkte på var, hur är hon när du inte har henne lös? När du har henne i rep/grimskaft? Kan du göra saker där utan att "dra" eller sträcka repet? Det finns såklart olika sätt att jobba på - antingen kan man börja jobba i en rundcorall, löst, för att där starta upp ledarskapet eller vad det nu är man vill. Då måste man veta hur man ska göra, annars går det antagligen inte. Eller kan man gå den lite enklare vägen att börja med grimskaft på hästen, och när man är redo gå över till att träna löst.
Du kanske kan börja med att ha en lång lina på hästen i rondcorallen, men försöka att inte använda den - men använda den om det behövs? Och sedan ta av det när du känner att ni är redo för det. :)
 
Sv: löslongerings-problem

kl
jag har löslongerat min häst några gånger i hagen, är inte så bra på att longera över huvudtaget men i hagen så är pollan avslappnad och mer hemma än i ridhus/padocken. först så var det att hon inte ville komma in från hagen utan bara sprang runt och var sur. då jagade jag på henne och lät henne inte komma nära, och sen när hon blev intreserad och lyssnade, och började trava runt i en ring runt mig istället för fram och tillbaka över hela hagen så la jag till röst komando som trav skritt vända osv. nästa gång så gjorde jag samma sak och då lyssnade hon betydligt fortare. sen så började jag i ridhuset med lina och då så lyssnade hon bättre än någonsin. men hon är mer avslappnad i hagen.
dock så är min hage ca 15*25 och det var i somras som jag longerade senast. ska nog försöka med lina i ridhuset snart igen. kan inte löslongera där då man aldrig vet om det kommer en annan häst när man är där.
 
Sv: löslongerings-problem

Med tanke på din andra tråd (med mer info om hästen) skulle jag säga att hon känner sig trängd, och pressar du henne mer riskerar du att hon anfaller faktiskt.

Att löslongera i rundcorall bygger INGET ledarskap, det gör verkligen inte det. Det handlar inte om rundcorallen utan människan, och människan måste veta vad den gör för att få hästen att vilja följa på rätt sätt.

Fortsätt INTE med det där förrän du fått hjälp tycker jag, vill du löslongera, testa på en stor ridbana, skulle tro att din häst har en stor personlig "space".
 
Sv: löslongerings-problem

Om hon har sk överskottsenergi, så kanske det inte hjälper så hemskt mycket att "låta henne springa av sig". En häst som springer kan springa länge. Jag tror snarare att du behöver aktivera henne i huvudet istället, göra saker där hon måste tänka och inte bara låta henne springa - när hon bara springer måste hon inte tänka.
En annan sak jag tänkte på var, hur är hon när du inte har henne lös? När du har henne i rep/grimskaft? Kan du göra saker där utan att "dra" eller sträcka repet? Det finns såklart olika sätt att jobba på - antingen kan man börja jobba i en rundcorall, löst, för att där starta upp ledarskapet eller vad det nu är man vill. Då måste man veta hur man ska göra, annars går det antagligen inte. Eller kan man gå den lite enklare vägen att börja med grimskaft på hästen, och när man är redo gå över till att träna löst.
Du kanske kan börja med att ha en lång lina på hästen i rondcorallen, men försöka att inte använda den - men använda den om det behövs? Och sedan ta av det när du känner att ni är redo för det. :)

Jo i rep är hon superfin. Jag kan "peka" henne åt olika håll osv. Jag är inte bra på longering, och de gånger jag har provat så blir lika som då hon är lös, dvs "knasig". Men vi har gjort framsteg iaf, det verkar funka bra med beröm och godbit. =)
Och nej, detta med lös-arbete är inget jag gjort mer än 2 ggr just pga hur det blev. Men ett problem med att skaffa hjälp: alla som verkar vara "nåt att ha" finns långt söderut i landet. Jag råkar bo i norrland.... *suck*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: löslongerings-problem

Men du, om du är på ridbanan, med henne i långrep.
Och så står hon en bit bort från dig, om du pekar ut henne tex åt vänster, går hon lugnt dit då? Eller vad gör hon?

Hur gör du när du "longerar" i rep? Vänder du dig om efter henne och tittar på henne hela tiden? Eller står du passiv och låter henne gå runt dig?

Hur gör du när du löslongerar? Då vänder du dig om efter henne? Det jagar på henne isf vet du. Så länge du tittar på henne och har din framsida mot henne så är du "inte nöjd" enligt ditt kroppsspråk, du "säger" du att hon gör fel.

Nu kanske du inte gör så att du vänder dig efter henne, men OM du gör det, testa att bara stå passiv och se om hon går runt dig av sig själv.
Peka vartåt hon ska, sänk sedan direkt handen och titta ner i marken typ när hon går dit hon ska. Flytta bara runt repet bakom ryggen på dig när hon kommer runt. Stannar hon så kan du vända dig och/eller peka igen.
Om det här funkar, att hon går lugnt runt dig, avbryt då ganska snart genom att backa rakt bakåt när hon är mitt för dig, beröm och kalla på henne så hon kommer in.
Sedan kan man utöka tiden du låter henne gå runt där ute, men till att börja med är det bäst med lite press och korta pass så det är roligt och spännande att hon får beröm för nått så enkelt :)

Som jag skrev i andra tråden finns ju Erika Furberg(Parelli) ganska nära dig, googla på henne så hittar du säkert kontaktuppgifter.
 
Sv: löslongerings-problem

Låt hästen springa tills den ger sig, sen när den lugnat sig arbetar du hästen i 5-10 min. du kommer säkert få hålla på så flera gånger tills hästen är lugn från början.. Ha tålamod bara så kommer det ge sig :) Har gjort så med många travare och dom bara springer i början så jag lät dom göra de sen arbetar jag med dom ca 5 min åt gången och det har gett bra resultat!
Hoppas det kan hjälpa dig oxå :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 385
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp