Bukefalos 28 år!

Gullan86

Trådstartare
funderar nu på om ja ska ta o köpa en loksele kanske eftersom min pålle har så dåligt med plats där bröstan ligger.
men kan inte så mycket om lokselar så då frågar jag er=)

han är 126 i mkh vilken str ska han då ha? hur ska jag mäta för att få fram rätt loka mått?

vad är ett bra pris på en begagnad loksele? vart kan man köpa billiga och bra nya?

måste man ha en speciell baksele som e speciellt till lokselar? hur funkar den?

jag tänkte på det, jag är lite emot lokselar p.g.a det låga dragfästet är alla så att man fäster vagnen för lågt? min vagn är ju som bekant anpassad efter ett lite högre fäste dock är den mycket lätt i däckeln, nästan för lätt när den är på sitt rätta ställe så det kanske kunde funka endå men man vet ju aldrig..:confused:
det går inte att höja fästet på nåt sätt?

är det något mer jag bör tänka på? jag vet kanske så väl hur man anpassar den dock inte anpassar str så där jättebra med hur lång lokan ska va och så.

vad tycker ni är negativt/possetivt med en loksele istället för en bröstsele?!

och slutligen tycker ni det finns nån minimal chans för honom att ha bröstsele fortfarande eller ska jag fortsätta insnöandet på lokselar;)
535758.jpg
<---här står han med huvudet i normalläge.
648386.jpg
<---och här är det i ett lite högre läge där man ser platsen rätt bra.
670181.jpg
<---och här e han med nuvarande selen där ser man ju att det är mkt lite om plats så lätt att den hamnar fel...=( den e på gränsen till att strypa han och på gränsen till att ligga på bogspetsarna:cry:

ursäkta stora bilder men ska jag vara ärlig så vet jag inte längre hur man länkar tyvärr....

tack på förhand
svara på nu:d :banana:
 
Sv: Loksele

Jag gillar ju lokselar, men så kör jag ju nordsvensk också. Har ingen rockard utan bara två vagnar.
Lilla russet har än så länge bröstsele, men jag ska nog börja använda en loksele jag har på henne också....

Eftersom din rockard är lite för lätt i fram, så skulle det ju vara en fördel att fästa den lite lägre.
Baksele förmodar jag att du kan använda samma, du fäster den väl i skacklarna? Då beror det ju bara på hur den är fäst i däckeln, om den är det? Eller har du svanskappa samtidigt?
Min baksele fäster jag i dragringarna på selen, med kraftiga karbinhakar, och i däckeln spänner jag den i de spännen som annars svanskappan skulle fästas i. Den funkar som bådeoch!

Begagnade finns hela tiden på blocket och här på buke och hästnet, om du kollan annonserna.
Ny finns på hööks, deras tranemosele tycker jag är bra, och lillhästen i stav säljer också svensktillverkade lokselar.
Begagnade brukar finnas från 1 500 och uppåt, men kolla då att du får en med lite kvalité!

Storleken mäts inte i hur långa lokorna är, utan det är draglädrets placering på hästen som är det du ska titta efter. (Du har inte sökt på gamla trådar, eller hur?) Om du mäter upp avståndet från bogspetsen till bogbladets högsta punkt, ska draglädret sitta en tredjedel upp, förstår du?

Lycka till med köpet!
Lotta
 
Sv: Loksele

aha ojdå jag har fått för mig att det är längden på lokorna man ska titta på ja....men endå jag kan väl inte sätta på en shettis en 80cm loka?
nej för då sitter det där draglädret fel ja...
men vänta ska försöka rita en bild och se om jag fattat rätt...hm...

här kommer bilden.
974354.jpg

alltså nu har jag ritat ett rött stäck längst upp och ett blått längst ner och de symboliserar att det är en rem därimellan då är remmen på mitten äsch skit samma det blev fel nu när jag tänker på det men om du/nån vill så kan de ta bilden och rita upp hur det ska sitta...:bow:

denna bilden sitter lokorna bra på den?
974355.jpg



jag har inte köpt baksele än ska det snart en från granngården vet inte hur de ser ut riktigt nån som har bild?
men jag kommer antagligen fästa den i vagnen eftersom jag har fästen för baksele i skaklarna....jag vet inte vad som är bäst riktigt.

jag har svanskappa oxå men det får vi ju se med lokselen om det medföljer svanskappa...ska man ha det på loksele eller?

alltså bogbladets högsta punkt det är under manken ungefär eller? ska då draglädret sitta en 3e del upp nerifrån bogspetsen räknat? hm....finn det någon förklaring till varför det är så?

du har ingen bild på dina hästar förspända med loksele? har du dradglinor på dina med? hur fäster man dom på en loksele?.

här på bukefalos har jag blivit lärd hehe...att skaklarna ska sitta ganska högt upp för att inte störa hästen m.m men hur ska jag i så fall kunna ha de högt fästa med en loksele=(....

tack för hjälpen iaf=)
 
Senast ändrad:
Sv: Loksele

Det där med hur skacklarna stör hästen eller inte kan jag inte svara på. Men, om du delar in bogbladet i tre delar blir det ju två skarvar, sas. Då ska draglädret sitta i den nedre av skarvarna. Två tredjedelar bogblad ska vara ovanför draglädret.
Bild på Fia-Lina och mig finns under tråden "bilder på era körhästar", men det är bara länkar, så bläddra inte för fort så du missar det ;)
Där är dock draglinjen inte riktigt rak, det var första gången jag körde henne, men det är justerat nu.
Tyvärr har jag inga draglinor när jag kör ännu, pga att jag inte kunnat få hjälp att fästa någon svängel än. Det finns säkert dom som kör utan, farsan kan inte alls förstå vad det ska vara bra för, men där är det ju som med bröstselen - visst följer det hela med utan, men för hästen är det ju bäst med!!
Hur stora lokorna kan vara beror ju på hur mycket det går att anpassa selen. På en del finns det flera öglor upptill på utsidan av lokan som man kan trä den övre lokremmen igenom. Det justerar ju hur högt hästen bär lokorna, min kompis har en loksele som hon kan anpassa till en shettis (storlek drygt 100 cm och lagom grov) och en connemara/arabkorsning på två år.
När du köper ska du alltså fråga hur långt det är mellan övre lokremmen och draglädret, det måste vara det viktigaste måttet.
Sen måste ju draglädren vara lagom långa, på en del selar går de att justera, men det kanske oftast är på arbetsselar, jag vet inte, har inte sett så många andra.

Såvitt jag kan bedöma sitter selen bra på fuxen. Men det finns andra här som har mycket större kunnande än jag!

Lotta
 
Sv: Loksele

okej tack så jättemycket...men jag tänkte på det angående högre fäste på loksele...borde man inte kunna spänna upp draglädret med hjälp av spännet som sitter under däckeln? för då kommer ju fästet till skaklarna högre upp väl men då blir kanske allt helt fel?
med det som du säger att draglädret ska sitta (slutet i överkant) i första delen av 3 när man delar upp utrymme bogspets-bogblads högst punkt.
äsch ja tror ja fattar.
hehe men de kommer bli svårt att mäta ut det exakt ju....

jag mäter mellan övre lokremmen och draglädret(översta kant?)
de draglädren hur långa ska de va för att av bra då ska jag mäta då typ hur de kommer bli mellan bogbladet till sadelgjorden typ?
men ska de inte va så att hästen gått och väl kan röra sig?
 
Sv: Loksele

Draglädret ska vara så långt att dragringen då hästen är i drag hamnar i sadelgjordsläget.
Det där med att hästen ska kunna röra sig förstår jag inte riktigt. Draglädret ligger inte fast mot hästen i bakänden. Det spänne du menar nedanför däckeln (uppehållsremmen) går ner till dragringen. I dragringen på höger sida sitter en gjord, bukgjorden. I vänster dragring sitter den rem man spänner fast bukgjorden med, det är ju precis som på en vanlig bröstsele. Den bukgjorden ska inte spännas hårt. Däckelgjorden, däremot ska spännas lite hårdare, men inte lika hårt som en sadelgjord.
Svanskappa behöver man ha, om inte bakselen fungerar som det samtidigt, men det har jag redan förklarat i första svaret. Olika vilken modell på baksele man har, alltså.
Du kan justera draglinjen (och alltså hur högt skacklarna fästs) lite med att spänna där du sa, men inte så mycket. Om du spänner upp för mycket blir draglinjen rakt bakåt, och då vill lokan resa sig. Den ska ju luta lite bakåt, följa bogbladet där den ligger i "lokstaden". Hästen ska ju dra med så stor anläggningsyta som möjligt, det är ju det som skiljer loksele från bröstsele.
Har du möjlighet, gör en investering på en hundring och köp Anders Erikssons häfte "Utrusta hästen för körning" han förklarar mycket bättre än jag, och med bilder!
Lotta
 
Sv: Loksele

Hej!

Jag är flitig användare av loksele pga att mina shettiar likt din isis inte har läge för en brösta.
Samma med fjordingen, grövre hals får man leta efter :smirk:.

Många skriver ut mankhöjden på hästen och vad jag vet så har den allra minst betydelse för storleken, ett bröstomfång, eller ännu bättre mätning av halsen är mera värt, iaf enligt mig!
Min fjording på 150 cm i mkh måste ha XXL i allt då hon är så grov o rund!

Och man kan i viss mån gå efter lokornas längd men det är som Fia-Lina (Lotta) skriver att draglädret måste sitta i rätt höjd. På dom flesta lokselar finns det remmar så man kan sänka och höja men inte altför mycket (om man inte är händig och sätter dit en extra öggla, som jag gjort på min loksele!).
Man kan ju mäta hästens hals, och höra med tillverkaren!

Hästen störs av att ha skaklarna lågt, varför har jag inte så stor koll på men det står här nånstans, man kan nog söka upp det.
Tärnsjö har ju uppfunnit en läderöggla som man kan ha till lokselar för att höja skakelfästet.

Har ritat som jag tror att en loka ska sitta på din häst, men det är ju svårt att avgöra när man inte kan sätta en loksele där och känna efter irl. Men det är där du kan mäta.
JQDNKPLPRRJRM.jpg

shettis_stor.jpg

På fuxen och shettisen ser lokselen ut att sitta bra, bäst avgör man ju genom att se hästen dra och känna efter.

När det gäller begagnat ska man vara försiktig! Det finns så många som säljer 50-talets lokselar som är i dåligt skick, för att inte säga sönderruttna. :(
Millitärens lokselar är hur fina som helst men efter 30-50 år har nästan vilket läder som helst sviter efter dålig förvaring och hård användning.
Men om du känner att du kan med läder och vet ju användbart läder ser ut, känns o luktar kan du ge dig ut efter begagnad sele! :)

Lokselen som Börjes säljer är svensktillverkad (ITE), om man vill ha lite kvalite.
60241.jpg


Bole.nu säljer en billig loksele (1995 kr för ponny stl) som kan vara användbar på liten häst vid hobby körning. Indisk tillverkning o läder. Vet inte varför dom inte har lokselen på hemsidan, men om man beställer hem katalog ser man den där!

Lillhästenistav säljer ITEs loksele (svensktillverkad) men det är billigare att köpa från Börjes.
De säljer även en annan loksele.
loksele.jpg


Källquists säljer en loksele, samma som ovan (bild iaf!!), och den kanske granngården tar hem? Hör efter vet jag! Fråga vad det är för tillverkning o läder - det säger rätt mycket om kvaliten.

Jag tycker det är tråkigt med svarta tömmar, det har man till begravning, fast det är inte så känt ute på landet där det troligtvis inte var så noga?!?
Själv tycker jag det alltså är olustigt att köra med svarta tömmar o svart sele, men vissa tycker det är snyggt... :crazy:

Min shettis har sin loksele lite lågt ner (köpt från Börjes (men jag använder bara själva lokorna), dom har troligen stor stl på sina lokselar (bild) så jag tror nästan att en loksele på 24" ("=tum=2,5 cm (24"= 60 cm) Sh skulle kunna passa din häst!)
JPESDQJMCSEOO.jpg

På min fjording är det svårt att få upp den i rätt läge (lite lågt på bilden) eftersom det ska vara en handsbredd mellan strupen och nedre lokremmen (lite av samma problem även på shettisarna), men man kan nog ha mindre utrymme där, har jag kommit på nu i efterhand! Man kanske inte behöver lika stort utrymme om hästen inte sänker halsen lågt och drar?! :idea:
Ska prova lite nästa körtur! :)
JORMHRLREPJPM.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Loksele

Hej, läste att lokselarna tillverkas av ITE. Hade en bröstsele från dem hemma ett tag men fick lämna tillbaka dem pga skitkassa sömmar och fult skuret läder. Man hoppas det var ett måndagsexemplar.

/j
 
Sv: Loksele

Jo det är ganska fula sömmar och kanter på ITE selen jag har oxå, men den är ju svensktillverkad så den är väl ändå bättre än samma skit fast till högre pris!?! Eller indiskt (el annat liknande land), om man nu tänker så? :D

Hööks (värmlands) loksele är ju ännu fulare med kanter som inte är färgade! Alltså dom har inte färgat de skurna kanterna (ljusbruna) fast selen annars är helt svart...
Hööks tranemosele föresten, är den nått att ha, nån som vet?
Låter ju bra om man läser om den men Hööks är ju dyra på allt annars så varför inte ha överpris på denna sele oxå?

Lite får man tåla - om man inte vill betala :D :D

Hehe jag är väldigt nyfiken hur Boles loksele ser ut! Runt ett par tusen bara! Fast sen är det ju indiskt iof...
 
Sv: Loksele

Det är skillnad på om det är tillverkat i Indien eller om det är indisk läderkvalitet. Indiskt läder=papper

Min Hollands maratonsele är tillverkad i Indien, men med Holländskt klass ett läder.
Detta för att hålla nere priserna såklart, men bibehålla kvaliteten. Kan tänka mig att indiska hantverkare är jätteduktiga! Min är väldigt välsydd för 7000:-

/j*
 
Sv: Loksele

*lånar*
Källquist- selen håller ingen bra läderkvalitet.

Stelt, hårt, omöjligt att få mjukt och efter ett tags användning börjar den tappa färgen. Lädret är liksom fnasigt och färgen känns som en hård lack på utsidan som släpper i stora sjok.

Lokselen från bole har väldigt klumpiga lokor, iaf i shettis-storleken.
 
Sv: Loksele

Hej!

En bekant ringde till Bole och hörde och dom sa att det var indiskt läder o tillverkning :crazy:
Dom rekomederade Tärnsjö eller Hööks om man ville ha en kraftigare loksele!

Kommer då aldrig att köpa från sele från Källquists :eek: - men har inte lillhästen i stav samma sele??
Nån som köpt från lillhästen, den lokselen?

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele

oj de finns verkligen skitselar inom lokselarna med....men hur ska man veta att man köper rätt shit...
 
Sv: Loksele

Fråga tillverkaren/säljaren
Hör efter med någon mer kunnig
Se selen på riktigt det säger mycket.
Lär dig mer om läder och selar?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 666
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp