Bukefalos 28 år!

Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

bettysmatte

Trådstartare
Jag betalar 99 kr för 30 kg lucernpellets. Där jag köper finns bara pellets, men jag skulle vilja ha hackat strå i stället eftersom det skulle ge hästarna lite mer att tugga på under natten.

Idag såg jag hackat i en annan affär, men blev lite fundersam på prisskillnaden. Det hackade kostade 162 kr för 20 kg, dvs 8,10 kr/kg. Pelletsen kostar bara 3,30 kr/kg. Är det en "normal" skillnad eller finns det hackat lucern till ett bättre pris? Att det är dyrare har jag förstått, men kanske inte att det skulle kosta såpass mycket mer...
 
Sv: Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

undrar varför hackat e dyrare.. borde inte de vara billigare då det är "lättare" att göra?
 
Sv: Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

Jag köper hackat strå i 25 kg förpackning. Det kostar ganska mkt mer än 99 kr och proteininnehållet är inte det bästa. jag minns inte vad det kosta ca 5-6 kr per kg tror jag. Min plan är att leta upp ngt annat ställe där det finns ett bättre proteininnehåll till lägre pris. Men jag har inte hunnit med det än.
 
Sv: Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

Jag gissar att det var olika fabrikat på strået och pelletsen, det kan vara en förklaring att det var den "dyra" fodertillverkaren som hade strået?
 
Sv: Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

Det var olika fabrikat, ja. Det är Kvarnbyfoders lucernpellets som jag köper, men de har inte hackat strå vad jag vet? Vad finns det för olika märken på hackat lucern som man kan kolla upp?
 
Sv: Lucernpellets och hackad - prisskillnad?

Krafft har.. finns också ett märke som heter Greenpower eller liknande. Min häst föredrar det förstnämnda framför detta. Pellets ratar hon. Åsebro foder har något som hetler Alfahage, som är ett lusernhö.. Själv ger jag just nu kraffts lusern men funderar på Åsebros alfalfakuber - bra proteinvärde, smpr 126. Har nyss suttit och räknat på priserna mellan lusernpellets, lusernhö och kuberna och konstaterat att det mest prisvärda och vettiga är kuberna. fast det beror ju på vad man har för värden i höet förstås :smirk:

Mvh Tessan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 097
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 016
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 481
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp