Lugnare av betfor

S

Sudd

Hörde för ett tag sedan att betfor kan göra hästarna coolare/lugnar..Är det verkligen sant ??
En kompis sa att hennes häst vart rätt så uppstressad när hon slutade med betfor, men sen när hon började med det igen så vart allt bra igen.
Vad är det för speciellt med betfor i så fall ??
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle inverka lugnande på hästar :crazy:
 
vad gav hon istället för betfor då?
jämfört med havre är väl betfor mer lugnande men det innehåller ju väldigt mycket energi.
 
Betfor och havre innehåller nästan exakt lika mycket energi...
 
Fast är det inte olika sorters energi? Den energi som betforn ger försvinner snabbare ur kroppen, medan energi från havre finns kvar längre?
 
Den energi som betforn ger försvinner snabbare ur kroppen, medan energi från havre finns kvar längre

Varför tror du det? Och hur menar du "energi", som piggelin eller fett?
 
Det är en person som sa det till mig för ett tag sedan. Enligt henne var det "piggelin-energi".
 
Intressant, eftersom jag har den erfarenheten att hästarna tar hull och INTE blir pigga av betfor...
 
Jag tyckte också att det lät konstigt, men hon sa bestämt att hennes häst vart lugnare av betfor. Själv ger jag inte betfor utan vi kokar en slags gröt på linfrö, melass mm mm istället. Så jag har inget att jämföra med.
Sen var jag alltid så glömsk så jag glömde blötlägga, när man kom ut och skulle ge kvällsmaten så stod betforen där torr och fin..så det sket sig hela tiden.
 
Jag tror att den hästens mage mådde bättre av betforn.
Vissa hästar har ju ont i magen av olika anledningar, och jag har fått lära mig att betfor kan ha en lugnande verkan, precis som filmjölk för oss. Sen är det inte alla magar som reagerar så, men typ. Magar är ju individuellt.
Sen innehåller ju betfor ganska mycket vätska när den är blötlagd, så den smörjer ganska bra i matsmältningssystemet.
(Sen är det gott också!)
 
Intressant, eftersom jag har den erfarenheten att hästarna tar hull och INTE blir pigga av betfor...

Jag uttryckte mig lite konstigt. Menade att den energin som finns i betfor försvinner snabbare, alltså blir hästen lugnare eftersom den inte bygger upp lika mycket energi inom sig. Detta är vad vår stallägare sa till mig för ett tag sedan när jag gärna ville att min häst skulle bli lite lugnare. Så nu ger jag bara betfor.
 
Sockret i betforen hjälper hästen att bryta ner cellulosan i höet och därför nyttjas höets näring bättre (och magen har lite mer att göra) så det är både en kortsiktig piggelineffekt och en långsiktig näringstillförsel effekt, när man räknar foderstater glömmer man ofta att betforen har den här verkan. Att byta betfor mot havre var ganska vanligt förr om man hade pigga hästar, det här var på den tiden innan alla räknade och man mest hade sina sinnen och erfarenhet att gå efter. Bra ibland men inte alls bra emellanåt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Roheryn
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 216
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 745
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp