Lugnare trav ?

B

Boribaby

Jag har en sköthäst som heter Tösen. Hon äälskar verkligen att trava, jag tror även att hon blivit tränad inom travsporten, tävlad vet jag inte. I alla fall, jag tycker att hon travar väldigt fort och hon lyssnar heller på när jag försöker sakta av henne. Visserligen gilalr hon att tävla med andra hästar (brukar rida ut med min kompis som rider en annan travare). Alltså, Tösen är jätte mega svår att få halt på. Hon lyssnar verkligen inte! Man får ta i enormt mycket för att hon ens ska sakta av i sktirren. Brukar ha Kompisen före mig när vi travar, då har jag något som stoppar upp lite lättare, men har bara klarat att inte krascha in i henne typ 5 ggr... :mad: Börja sköta Tösen för några månader sedan och har inte travat jätte mkt på henne. Har ni några tips på vad jag ska göra för att hon ska börja lyssna och lära sig att sakta av? Tuusen tack för alla svar!!! :love:
 
Sv: Lugnare trav ?

Hade en ponny förut som va rlite lik, han ville inte riktigt lyssna i början när man travade och bad honom sakta av. Men gjorde som jag gjort på andra hästar. Om du har tillgång till ridbana så gör halt vid varannan stolpe/bokstav. Pållarna kommer snart på att det är jobbigt att kämpa emot om man är bestämd och inte ger sig :angel::devil:
Du kan göra likadant i skogen, stanna vid ett träd du bestämt dej för och ge dig inte. Annars så skulle jag själv om jag hade det problemet med en häst rida för tränare och få tips eller kanske snacka med ägaren om tips också :smirk: Men annars kanke hon testar dej lite va dhon får och inte får göra också, hur mycket du tål från hennes sida. Men Lycka till att få stopp på pållen ! :)
 
Sv: Lugnare trav ?

Renodla hjälperna. Alltså, gör bara förhållningar och halter med tygeln (använd ej sitsen). Var envis, gör det ofta och sitt inte och bara drar hästen i munnen. Travare kan, liksom galoppörer, vara tränade att ju mer man tar i tygeln - desto fortare ska den springa. Omskolning gäller alltså. Få henne att lyssna på rösten också. Eftersom hon antagligen är körd tidigare borde hon vara van att lyssna. Gör förhållning och använd rösten samtidigt. Ha tålamod. Det sker inte på en dag.
 
Sv: Lugnare trav ?

Hur mycket är den riden? Om den inte har lärt sig att bära sig själv håller hästen balansen genom att ha ett högre tempo. När den ska trava lugnare så måste den ha bra balans. Trava bara korta sträckor så att den "orkar ta det lugnt" och rid gärna bågar på en ridbana eller över en bredare väg. Då måste hästen bromsa upp sig och kommer även under sig bättre med bakbenen.
 
Sv: Lugnare trav ?

vi brukar trava n liten slinga med små svängar. Det är en grus väg. Hon är riden ganska mycket vad jag vet, ska testa det med att inte ta så mkt i tygeln! Taaaack!!!!! :love:
 
Sv: Lugnare trav ?

Du ska öva täta avsaktningar och igångsättningar. Bara korta sträckor i trav, kanske maximalt 10 steg innan avsaktningen kommer. Sen kort sträcka skritt innan du travar igen. Se till att hon inte ökar traven utan att det är du som bestämmer tempot och att avsaktningen ska komma när du sagt till och inte efter 20 meter. När du känner att hon börjar ta kommandot och inte lyssna så gör en halt eller en avsaktning omedelbart.

Träna på att svänga och att hon följer dina anvisningar om ridvägar. Allt detta kan tränas på ridbana likväl som på vägarna ute. Svänger gör du sida till sida mellan vägkanterna, byt håll ibland och rid hemåt för att strax efter byta håll igen och rida bortåt, gör volter.
Gör halter med ojämna mellanrum så att hon får vara vaksam och lyssna.

Grundläggande råd är:
- variation, följ inte ett mönster i övningarna
- Har du tänkt göra tex en avsaktning så gör det, ångra dig inte och ge upp utan genomför det du tänkt.

Fundera över:
- Om det inte är lättare att rida ut ensam? eller om kompisen o du kan rida på annat vis än att hon rider först? Det blir för din häst ett tävlingsmoment och hon verkar vilja komma först och vinna. Hästen blir extra svår att rida då.
 
Senast ändrad:
Sv: Lugnare trav ?

Rid lektioner för ägaren så att du lär dig hur denna rider sin häst, då kommer du få mkt bättre tips än över internet där ingen har sett hästen...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 585
Ridning Hej! jag har ett problem. Jag rider på en shettis 9 år gammal som är min medryttarhäst och hon heter Lillemor. När jag ska trava så...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: Sigvard
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp