Bukefalos 28 år!

Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

R

Rambolina

Hej, har äntligen köpt våran efterlängtade transport, var nere på mässan och kom överens med en säljare att köpa just den fysiska transporten och ingen annan! Inga problem, vi åker hem ringer under söndagen för att bekräfta att just DEN visningstransporten är den vi kommer att få, japp helt OK enligt säljaren. Vi betalar in handpenningen på 14,000;- för att affären skulle gå enligt säljaren snabbare och släpet ska kunna hämtas under veckan. Allt väl så långt, nu har det gått 14 dagar och allt skjuts bara på framtiden!! Vi hade behövt våran transport till imorgon!! Vi reggar in transporten till 1450 för att kunna dra den med b-kort för enligt säljaren är det inga problem alls med att senare höja totalvikten, docj kostar det 600:-. Enligt ett samtal med högsta chefen i jakt på våran transport så visar det sig att nya bestämmelser sätter p för det, det går inte alls att höja upp utan vidare och vi blir tvungna att ändra totalvikten på stående fot till 1990 kg och min man kastar sig iväg till körskolan för att ta e-kort. Idag har vi tröttnat på att vänta eftersom vi blev lovade muntligt att få transporten veckan efter mässan och vill häva köpet och få handpenningen tillbaka men då blir det stopp!!!! Säljaren vägrar att betala tillbaka!! Trots att vi kommer att köpa en likadan vagn fast hemma på våran ort, eftersom han går misste om sin säljarbonus, VD.n för företaget kan inte göra något utan rycker bara på axlarna! Vad gäller vid sådant här? Finns det någon kunnig på området, alla muntliga löften är inte värda ett smack idag och nu plötsligt så ska vi få en annan vagn än den vi beställde från början! HJÄLP!
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

hjälpte inte tyvärr...;-)
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Ring Sverker på "PLUS". Då har ni säkert antingen transport eller pengar inom några veckor. Det verkar vara ett hyfsat säkert kort för att få saker att hända idag.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Men ni måste väl ha kvitto på handpenningen och leveransdatum på papper?

Jag tycker du ska ringa Konsumentverket, eller som burton säger, ring Sverker.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Jo visst har vi kvitto på handpenningen men det hjälper föga. Allt vi ville var ju att han skulle släppa handpenningen så hade vi kunnat köpa ett liknade släp och fått hem det idag! Men icke då, han släpper inte handpenningen och det var det som var min fundering lite, FÅR man göra så?! Leveransbesked på pappret är snarast och det är skrivit den 18/4, muntligt vecka 16.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Vilken soppa. Vilken transport var det ni "köpte"? Försäljarens argument för att han inte levererar vagnen är? Hur kom det sig att ni ville köpa just den transpoten som fanns i Gbg?
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

För det var en specialvagn som vi skulle få till ett riktigt bra pris och att vi fick möjlighet att verkligen kolla varenda m.m på vagnen och att det var snabb leverans. Vi valde mellan Böckman och Thule och bestämmde oss för Thule Exclusive ( nya varumärket med nya dekaler) men får en trane med gamla dekaler och bla annat lås på skötardörren. Vill vi ha exakt den som vi pratade om på mässan får vi lägga upp 17,000;- för att få den nya designen!!! Trots att det var den som vi köpte! Dessutom är den såld till en annan leverantö/åf av Tranevagnar och ingen verkar veta till vem!
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Men gud vad ruttet!! Och det finns inget skrivet på att det var just den vagnen som ni tittat på som ni skulle få hem? Det låter ju som om försäljaren lurat er med flit.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Rambolina skrev:
För det var en specialvagn som vi skulle få till ett riktigt bra pris och att vi fick möjlighet att verkligen kolla varenda m.m på vagnen och att det var snabb leverans. Vi valde mellan Böckman och Thule och bestämmde oss för Thule Exclusive ( nya varumärket med nya dekaler) men får en trane med gamla dekaler och bla annat lås på skötardörren. Vill vi ha exakt den som vi pratade om på mässan får vi lägga upp 17,000;- för att få den nya designen!!! Trots att det var den som vi köpte! Dessutom är den såld till en annan leverantö/åf av Tranevagnar och ingen verkar veta till vem!

Men! Så kan de väl inte göra? När du skrev en annan tänkte jag en annan lika, det kan väl inte vara några problem, men detta är ju verkligen en Annan vagn. Näää, då försår jag verkligen varför ni är upprörda.
Har ni bara pratat med dem eller även meddelat er skriftligt? Om inte gör det och kontakta ert konsumentombudet i er kommun för ytterligare hjälp.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

mkt lustigt, jag va själv bland transporterna o frågade dem på thule hur det va nu med dom nya reglerna om man kunde väga upp ett släp (jag hade hämtat mitt nya star släp veckan innan o kom inte riktigt ihåg vad min återförsäljare sa).
Men han på mässan (från thule då) sa att man inte kunde väga upp nya släp heller (det går ju inte att väga ner dom), och det va vad jag oxå misstänkte/trodde.
mkt lustigt att den ni pratade med inte va klar på reglerna!!

ring plus el konsumentverket.

varför sköts affären upp hela tiden då? nu är det släpet alltså sålt?
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Våran åf visade sig vara 70+ och enligt VD:n så "har han nog inte hunnit uppdatera" sig riktigt!! Nej men det kanske är så men det drabbar den enskilda konsumenten i detta fallet! Dessutom så att från att släpet skulle levereras till JKP för hämtning ( vi bor i Borås) så har det nu ändrats till att vi måste hämta det i BROMÖLLA!! Vi får inte ens dra släppet innan E-kortet är färdigt och från JKP hade vi chaufför men vem f***n ( fl`åt) vill hämta i Bromölla....Det är ju hur långt som helst! Nä, aldrig mer ett ***släp!
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Men kan ni inte ta kontakt med konsumentverket eller en advokat. Om ni kommit överens om allt ovanstående som ändrats är det ju kontraktsbrott och ni borde ha all rätt att få tillbaka er handpenning, då handpenningen avsåg ett helt annat släp än det som ni nu erbjuds.
 
Sv: Lurad på hästtransporten, vad gäller!!?

Enligt min körlärare (jag har precis tagit BE-kort) så kan man väga upp/ner de släp där tillverkaren garanterar att konstruktionen på släpet är sådan att den klarar det.
Och hur dyrt det skullle bli, eller om det skulle gå alls, det berodde på om tillverkaren ville ge den garantin och i så fall hur mkt den ville ha betalt för det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 765
Senast: Lobelia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 567
Senast: AW
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 835
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 677
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp