Lurad på köpa saker

Joyride

Trådstartare
Jag satt här och fundera...har läst att det fins en del här som blivit lurade på div köp på bla sadlar och hästsaker.

Om ni betalat in på tex konto nr så måste man väll kunna ta reda på vem som står som ägare på det eller kan man inte det? På så sätt kan man ju få tag på ägaren.
 
Sv: Lurad på köpa saker

Är man så dum att man betalar in pengar på ett konto man inte vet vems det är så får man skylla sig själv om man blir lurad anser jag..
Jag köper INGET peivat om det inte är antingen öga mot öga eller postförskott där jag kan kolla sen betela=)
 
Sv: Lurad på köpa saker

Joyride skrev:
Om ni betalat in på tex konto nr så måste man väll kunna ta reda på vem som står som ägare på det eller kan man inte det? På så sätt kan man ju få tag på ägaren.

Nej, man kan inte ta reda på vem som är kontohavaren. I Sverige finns något som heter banksekretess, vilket innebär att banktjänstemännen enbart får svara på frågor från kontohavaren personligen (eller från polis/åklagare).
 
Sv: Lurad på köpa saker

break_a_leg skrev:
Nej, man kan inte ta reda på vem som är kontohavaren. I Sverige finns något som heter banksekretess, vilket innebär att banktjänstemännen enbart får svara på frågor från kontohavaren personligen (eller från polis/åklagare).

Eh? Nepp! Som företagare har jag många gånger frågat banken vem som finns bakom olika kontonummer, som privat person gick jag en gång in för att sätta in pengar tillen kompis vars kontonummer jag glömt hemma men eftersom ajg hade hans namn och adress och personnummer med bara 6siffror så fick vi fram det hur enkelt som helst!
 
Sv: Lurad på köpa saker

En bankman får inte lämna ut utgifter om en kontohavare utan betalar du in på ett privatkonto men ej får varan får man göra anmälan till polis och de tar reda på vem som står bakom kontot.

Dock när jag har sålt saker har jag lämnat alla mina uppgifter och skickat med rekommenderat så det alltid kommit fram och alla blier nöjda =)
 
Sv: Lurad på köpa saker

break_a_leg skrev:
Då gör din bankkontakt fel.

Eller så har du fel...det här har jag gjort på många olika ställen i sverige i ett antal olika städer.
 
Sv: Lurad på köpa saker

Jag sätter en slant på att det är rätt.
Jag har vid ett flertal tillfällen satt in pengar på andras konton, utan att veta kontonumret, bara namn och personnummer. Då har jag har fått ett kvitto utan kontonummer, men bestyrkt av två banktjänstemän att pengarna är insatta på den personens konto.
Alltså lämnar de inte ut kontonummer.

Immer
 
Sv: Lurad på köpa saker

Här kan du läsa om vad banksekretess är. Det är du som har fel i det här fallet...Eller rättare sagt de bankmänniskor du har träffat på.
 
Sv: Lurad på köpa saker

Hej!

Tyvärr är det så i sverige att polisen har inte tid att "tramsa" med småstölder. Jag har själv köpt saker genom att sätta in pengar på folks konto, jag har pratat med säljaren innan, jag har deras personnummer och adress och allting, men det finns inget att göra med denna info, när det inte gäller högre belopp...

/ Lavinia, som bara köper/säljer "in person" nuförtiden..
 
Sv: Lurad på köpa saker

Precis som du säger, polisen gör inget åt sånt. Min pojkvän köpte något till datorn. Och han kollade upp kontot först , och det stod på den person som sålde sakerna. Han satte in pengarna men fick inget. Gjorde en polisaanmälan skickade in e-mail dokumentation. Polisen hörde av sig ett halvår senare och sa att ett dussin andra ochså blivit blåsta men de kan inte göra nått. Men nu vet han ju till nästa gång .
 
Sv: Lurad på köpa saker

break_a_leg skrev:
Här kan du läsa om vad banksekretess är. Det är du som har fel i det här fallet...Eller rättare sagt de bankmänniskor du har träffat på.

Och jag hoppas att de aktuella bankmänniskorna inte är de som jobbar på min bank, och som jag litar på :crazy:

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 224
Senast: Snubbelfot
·
  • Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna lura mig själv att börja träna för det behöver jag verkligen. På jobbet har vi ett gym och min kollega...
2
Svar
24
· Visningar
2 145
Senast: Lillo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp