Bukefalos 28 år!

Lusernhack

T

tralopp

Hur mkt. vågar man ge per dag till att börja med och hur fort vågar man öka på det?

3 liter väger knappt ½ kilo och det är vad jag har börjat ge fördelat på 3 ggr. per dag, men det är kanske för mkt?

I vilket fall älskar han det och åt det tom. före morötterna! Skönt! Och det blir ju dessutom så mkt. mat att det tar tid att äta upp och han behöver inte stå och titta på när de andra hästarna står o mumsar i sina krubbor. :)

Jag litar nu på att detta verkligen räknas som grovfoder som det står på kraffts hemsida, annars lär jag vara ute på hal is igen med tanke på korsförlamningsrisken... :crazy:
 
Lusernhack är hackat "gräs" av växten Lusern, så det räknas definitivt som grovfoder.

Jag har lågt proteininnehåll i mitt hö i år, så jag behöver ge lusern till mitt divgivande sto och till unghästen. De får 3 kg var per dag. Eftersom lusernhack går fort att äta får de alltid lusern tillsammans med hö.

I och med att lusern innehåller mycket kalk (liksom mitt hö)så ger jag Miner Vit som innehåller mindre kalk i förhållande till fosfor. Kalk/fosforkvoten blir ändå lite hög, men det gör inte så mycket eftersom det mesta av kalken kommer från grovfodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 687
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp