Bukefalos 28 år!

Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

superstar

Trådstartare
Skriver den här tråden både för att få nerskrivet för- och nackdelar med de olika stallen samt kanske få några fler infallsvinklar av er kloka. Känns som ett lyxproblem att ha två så bra stall att välja på, men det gör det ju inte lättare att bestämma sig...

Stall 1: Står jag i nu. Är sammanlagt 17 boxar, men min häst står i mindre avdelning med tre. Tror han tycker att det är lite trist, han skulle vilja ha mer att titta på, det behver hända saker runt honom. Svårt att få byta box till större avdelning eftersom han är rätt liten och detta stall lite lägre i tak, logiskt hör han ju alltså hemma där.
Bra hagar, 2-4 stycken/hage och de är stora nog att ha gräs året runt och inte bara lera. Han trivs kanon med sin hagkompis, de är nästan oskiljaktiga.
Kollektiv skötsel, jag har alltså 2-3/pass per vecka.
Fördelen med att stallet är så stort är att det nästan alltid är någon där, jag som ofta är i stallet på dagarna får ändå rid-/ pratsällskap.
Måste köpa kraftfoder själv, hö och halm kommer levererat men man får betala per gång det kommer + hjälpa till att lasta av.
Jättefina ridvägar, med kanonunderlag, bra klätterbacke mm. Ridbanan inte bra alls. Liten, dålig belysning samt inte jättemycket hinder. Tungt underlag! För mig som tränar och tävlar en del spelar detta såklart in då jag måste ha transport för att träna ordentligt. Har ingen egen transport men det brukar gå bra att låna i stallet.
Hundvänligt! Min hund kan springa lös, träffar mycket andra hundar.
Fem kilometer hemifrån, men åt "fel" håll, jobbar åt andra hållet...

Stall 2: Har jag stått i med förra hästen, och stått i kö till sen jag skaffade nuvarande hästen. Längtat tillbaka hela tiden!
Sammanlagt åtta boxar, i samma stall. Superfina hagar! Enorma, kuperade.
Behöver ta in hästarna själva men det hjälps man åt med så att de som ändå är där vid insläpp fixar det. Delar på var fjärde helg + kvällsfodringarna alla helger. Ger ca ett pass varannan helg.
Inte lika ofta ridsällskap dagtid.
Kraftfoder och strö ingår i hyran, behöver inte åka och köpa själv eller hjälpa till, allt bara "finns där".
Helt okej ridvägar, mer varierade men lite svårare att låta hunden springa med vid alla ridturer. Kanonfin ridbana med bra belysning, massor av hinder, tränare kommer till gården och tre ridhus finns inom 15 minuters skrittavstånd. Lite svårare att låna transport på gården.
Inte lika hundvänligt, närmare vägen. Störde mig inte sist jag stod där, men då hade jag ju ingen hund...
Fem kilometer hemifrån även detta stall, åt rätt håll, på vägen från jobbet.

Ni som orkat läsa ända hit, vad är eran spontana tanke? Prismässigt är det ingen större skillnad, lie dyrare på stall två men eftersom jag anser att man får mer för pengarna gör det inget.

Jag vill bara ta ett beslut...
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Skriver den här tråden både för att få nerskrivet för- och nackdelar med de olika stallen samt kanske få några fler infallsvinklar av er kloka. Känns som ett lyxproblem att ha två så bra stall att välja på, men det gör det ju inte lättare att bestämma sig...

Stall 1: Står jag i nu. Är sammanlagt 17 boxar, men min häst står i mindre avdelning med tre. Tror han tycker att det är lite trist, han skulle vilja ha mer att titta på, det behver hända saker runt honom. Svårt att få byta box till större avdelning eftersom han är rätt liten och detta stall lite lägre i tak, logiskt hör han ju alltså hemma där.
Bra hagar, 2-4 stycken/hage och de är stora nog att ha gräs året runt och inte bara lera. Han trivs kanon med sin hagkompis, de är nästan oskiljaktiga.
Kollektiv skötsel, jag har alltså 2-3/pass per vecka.
Fördelen med att stallet är så stort är att det nästan alltid är någon där, jag som ofta är i stallet på dagarna får ändå rid-/ pratsällskap.
Måste köpa kraftfoder själv, hö och halm kommer levererat men man får betala per gång det kommer + hjälpa till att lasta av.
Jättefina ridvägar, med kanonunderlag, bra klätterbacke mm. Ridbanan inte bra alls. Liten, dålig belysning samt inte jättemycket hinder. Tungt underlag! För mig som tränar och tävlar en del spelar detta såklart in då jag måste ha transport för att träna ordentligt. Har ingen egen transport men det brukar gå bra att låna i stallet.
Hundvänligt! Min hund kan springa lös, träffar mycket andra hundar.
Fem kilometer hemifrån, men åt "fel" håll, jobbar åt andra hållet...

Stall 2: Har jag stått i med förra hästen, och stått i kö till sen jag skaffade nuvarande hästen. Längtat tillbaka hela tiden!
Sammanlagt åtta boxar, i samma stall. Superfina hagar! Enorma, kuperade.
Behöver ta in hästarna själva men det hjälps man åt med så att de som ändå är där vid insläpp fixar det. Delar på var fjärde helg + kvällsfodringarna alla helger. Ger ca ett pass varannan helg.
Inte lika ofta ridsällskap dagtid.
Kraftfoder och strö ingår i hyran, behöver inte åka och köpa själv eller hjälpa till, allt bara "finns där".
Helt okej ridvägar, mer varierade men lite svårare att låta hunden springa med vid alla ridturer. Kanonfin ridbana med bra belysning, massor av hinder, tränare kommer till gården och tre ridhus finns inom 15 minuters skrittavstånd. Lite svårare att låna transport på gården.
Inte lika hundvänligt, närmare vägen. Störde mig inte sist jag stod där, men då hade jag ju ingen hund...
Fem kilometer hemifrån även detta stall, åt rätt håll, på vägen från jobbet.

Ni som orkat läsa ända hit, vad är eran spontana tanke? Prismässigt är det ingen större skillnad, lie dyrare på stall två men eftersom jag anser att man får mer för pengarna gör det inget.

Jag vill bara ta ett beslut...

känns som att stall två är det du själv känner bäst för. Och jag hade nog oxå valt det.
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Jag som tänkte att jag skulle försöka skriva så att det inte märktes hur jag kände :angel:

Men du har nog rätt.
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Du har redan tagit beslutet:D Stall 2 är där du vill ha din häst. Passar också bättre med tanke på att du vill träna och tävla. Det ordnar sig säkert med vovven också.
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

det känns som du bestämt dig för stall 2 ;)
Jag hade också valt stall 2 själv
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Lätt stall 2. Det är inte alla stall med bra banor och nära till ridhus OCH ridvägar som samtidigt har bra hagar.
Go for it :D

edit: Du får väl ha lite mer koll på hunden när du är där kanske men den kan väl sitta i bilen och sen följa med på ridtur, de gånger du kan ha med den? :)
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Hej! Jag hade valt stall 2. Har ungefär samma problem som du, men jag har vant min hund att vara kvar i bilen-alt. i boxen och ta en promenad efter ridningen. Det är inte riktigt samma sak, för det är härligt att ha dom med sig när man rider, men ibland får man ge avkall på vissa förmåner. Lycka till med ditt beslut!!(även om jag också tror att du redan har bestämt dig) :-)
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

delvis KL

Ni har så rätt, visst blir det stall två. Det som är kul i stall ett är att det alltid händer något på gården, kul med fler människor och fler hästar. Men det är inte allt :)

Ullis
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Jag röstar också på stall 2 :) Ger ju mycket bättre träningsmöjligheter också, helt värdelöst att stå i ett stall där det inte går att träna (tycker jag iaf).
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Jag hade också helt gjutet valt stall 2! Låter jättetrevligt!
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Det är ett kanonstall :D Och det är därför det är så svårt att få plats där... Och det är därför man bör passa på nu när det äntligen blir en plats ledig :bump:
 
Sv: Lyxproblem? Vilket stall ska jag välja?

Tycker du ska välja stall 2 eftersom du intresserar dig av träning, verkar det som. :p
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 636
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 546
Senast: Fiorano
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 340
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp