Bukefalos 28 år!

"Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

RubinNovak

Trådstartare
Det är ju ett ämne som kommer på tal lite då och då i TV och tidningar. Helt i ärlighetens namn har jag aldrig tagit reda på mer fakta men idag tog nyfikenheten över. Vad jag mest undrar är inom vilka yrken är lönerna så ojämna? Finns det INGENTING annat än könet som skiljer individerna åt? Varför går inte facket in och åtgärdar?

Jag har varit i flera olika yrken och har aldrig stött på detta fenomen. De som fått mer än mig har haft det på grund av längre anställningstid/mer erfarenhet/utbildning/anställningsform osv. Har aldrig stött på en kille med samma avtal, erfarenhet, utbildning och anställningslängd som tjänat mer än mig. Det är därför jag nu försöker lära mig mer, eftersom jag inte verkar få egen erfarenhet av det hela :o
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Det är ju ett ämne som kommer på tal lite då och då i TV och tidningar. Helt i ärlighetens namn har jag aldrig tagit reda på mer fakta men idag tog nyfikenheten över. Vad jag mest undrar är inom vilka yrken är lönerna så ojämna? Finns det INGENTING annat än könet som skiljer individerna åt? Varför går inte facket in och åtgärdar?

Jag har varit i flera olika yrken och har aldrig stött på detta fenomen. De som fått mer än mig har haft det på grund av längre anställningstid/mer erfarenhet/utbildning/anställningsform osv. Har aldrig stött på en kille med samma avtal, erfarenhet, utbildning och anställningslängd som tjänat mer än mig. Det är därför jag nu försöker lära mig mer, eftersom jag inte verkar få egen erfarenhet av det hela :o

Det är princip lika i alla branscher och yrken. Kvinnor tjänar 80-90% av vad männen tjänar. Självklart är det inte så i alla företag. Vi är många som arbetar aktivt med frågan och driver både opinion och vardag för att denna konstiga orättvisa ska kunna suddas ut.

En liten del av förklaringen finns faktiskt i de parametrar du pekar ut, pga andra snedfördelningar i samhället. Om kvinnor tar ut 75% av föräldraledigheten kommer det att påverka deras erfarenhet, effektiv anställningstid m.m.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Jag har varit med om det. Trots utbildning och mer erfarenhet så fick en kille 800:- mer än mig i månaden. Han var outbildad och grön inom yrket. Vi var lika gamla.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

På min förra arbetsplats visade det sig vid en genomgång att männen tjänade ganska exakt 17% mer än kvinnorna om man jämförde personer som hade samma befattning och samma typ av examen (däremot varierade naturligtvis ålder, antal år i yrket, övrig bakgrund osv). 17% är också den skillnad som SCB vid tidpunkten pekade ut som den genomsnittliga skillnaden mellan mäns och kvinnors löner vid samma yrke.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

+sjoberga

Intressant! Jag har varit med om att jag tjänat mer än andra med mer erfarenhet. Detta på grund av att ingångslönen vid min anställning var högre än de andra hunnit jobba upp sig till. Vi var 6 st som anställdes, jag var enda tjejen, alla hade samma lön. Alla hade högre än de flesta som jobbat där länge.

Men jag har varit inom många yrken. Vården, industri, stall, sälj, städ, scenbygge bland annat. Inte på ett enda företag har detta hänt. Nu har jag såklart inte pratat med alla på alla företag men lön brukar ofta komma på tal. Jag funderar därför på om löneskillnaderna kanske är vanligare inom "finare" yrken eller om jag bara är lyckligt lottad?
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Den här bilden tolkar jag som att det inte är vanligare inom "finare"(?) yrken.
Medellon-i-de-tio-storsta-yrkesgrupperna-2011.png

Den visar medellön i de tio största yrkesgrupperna 2011, i 1 000‑tal kronor.
Källa: http://www.scb.se/Pages/Article____347909.aspx

Vård- och omsorgspersonal verkar verkar enligt den vara den enda "jämställda" yrkeskategorin.

/Lady_S
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Jag tror att det skiljer mest i låglöneyrken, det som ofta "står i vägen" är föräldraledighet, deltidsarbeten . Men i själva verket skulle jag tro att mycket är en vanesak, tyvärr. Manliga chefer är mer benägna att höja män.

En nära väns pappa är läkare och chef för en vårdcentral. Han säger att killarna kommer till löneförhandlingen och begär 2000 mer än vad de är värda, kvinnorna begär 2000 mindre än vad de är värda.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

SCB är en guldgruva för den sortens statistik, det finns massor av info att hitta på deras website.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Han säger att killarna kommer till löneförhandlingen och begär 2000 mer än vad de är värda, kvinnorna begär 2000 mindre än vad de är värda.

Just det där oroar faktiskt mig litegrann hela tiden. Jag löneförhandlade häromdagen, och fick igenom min vilja rakt av. Det gör ju att undrar om jag lade mig för lågt redan från början, och jag undrar även vad en man som hade haft exakt mina meriter och mina ambitioner skulle ha sagt att han ville ha i lön.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Tågbranschen är jämställd, manliga och kvinnliga lokförare har samma lön, samma med tågvärdar.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Knappar

Väldigt intressant! Jag är nog lyckligt lottad måste jag säga. Både bland mina kollegor och mina vänner verkar det vara ganska jämnställt. Visst händer det ofta att killarna tjänar mer men det är för att dom är inom välbetalda yrken. Inte konstigt med andra ord. Jag håller mig inom samma välbetalda yrke och är därför en av de mer välbetalda tjejerna i min omgivning.

Vad har man för rättigheter om man tjänar mindre än en kille med exakt samma omständigheter? Jag hade ju inte jobbat en timma med en lön som är baserat på mitt kön. Aldrig. Jag är absolut inte insatt i hela denhär kvinnor vs män-hysterin som pågår men ska jag ha lägre lön ska det vara kompetensbaserat. Punkt.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

En nära väns pappa är läkare och chef för en vårdcentral. Han säger att killarna kommer till löneförhandlingen och begär 2000 mer än vad de är värda, kvinnorna begär 2000 mindre än vad de är värda.

Ja, fast det motverkar man genom att ha en tydlig lönemodell där kön inte ingår som parameter. Sen kan XY gå in och skrika hur mycket han vill - och XX behöver inte förhäva sig för att få sin rättmätiga lön. Jag fullkomligt avskyr när principen skrik högst ska ge högst lön. Jag ser det istället som ett tecken på illojalitet om man börjar härja och hota på löneförhandlingen, vilket i sin tur bör ge sämre utfall följande gånger. Sedan kan man givetvis ha en bra och konstruktiv diskussion kring lönesättningen, men det är något helt annat.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Man kan aldrig utgå från bara en individ. Att något gäller för en person representerar inte en hel yrkesgrupp. Jag tjänar 6000 mindre än min sambo, ändå har jag okej lön för mitt "kvinnoyrke". Jag skulle tro att vi har medianlöner för män/kvinnor. Skillnaden ligger väl på 5-6000? Kanske.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Samma med bussbranchen. Den är ju avtalsstyrd, man förhandlar inte om sina löner. Kanske påverkar det?
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Har en kompis som precis är utexad sjuksköterska. Förhandlat sig till en helt ok lön men berättade häromsistens att en kille skulle ha fått mer.. enbart för att det är en kille.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Jag har varit med om det absolut. Jag började på en väsentligt högre lön pga utbildning och erfarenhet och 3 år senare så låg jag på en väsentligt lägre lön. Orsaken var uppenbarligen att "det var olika avdelningar". Det var inte frågan om enstaka personer utan vi var en grupp på 10 och det var samma för samtliga personer av kvinnligt kön oavsett utbildning. Det var alltså systematiskt av samtliga lönesättande chefer. Inga barn eller ledigheter var med i bilden.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Jojo, men just det där med att värdera sig själv. Han menar att kvinnorna undervärderar sig och tvärtom, sen vilken lön de får förtäljer ju inte hans historia.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

*kl*

Jag och min sambo har precis samma utbildning och läste samtidigt. I detta fallet är det jag som tjänar ett par tusen mer än honom. Dock är vi på olika företag. Upplever min bransch som jämställd, men tyvärr finns det säkert undantag även här...
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Det är lika i skogen åxo att vi har samma avtal så tjejerna har lika lön som killarna !
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Tyvärr är det så att en kvinna som är mammaledig jämställs med en arbetslös, men om en man gör lumpen anses det som en merit!
Hur kan man tro att man inte gör något om man är mamma-ledig. Hur kan man tro att man inte mognar och blir mera ansvarsmedveten av att ta hand om barn? Men mycket av ojämställdheten beror just på detta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 362
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp