Bukefalos 28 år!

"Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Jag vill bara nämna att ibland när dessa fakta dyker upp kan det handla om statistik om kvinnor i allmänhet kontra män i allmänhet, dvs inte inom samma bransch.

Det är ju välkänt att kvinnor oftare jobbar i låglöneyrken samt tar större andel av föräldraledighet/vab. Sen kan man diskutera hur lönenivån bestäms i olika yrken.

Själv tjänar jag bättre än kvinnor i allmänhet och även lika/bättre än många män med samma bakgrund. Jag jobbar i it-branschen.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Tyvärr är det så att en kvinna som är mammaledig jämställs med en arbetslös, men om en man gör lumpen anses det som en merit!
Hur kan man tro att man inte gör något om man är mamma-ledig. Hur kan man tro att man inte mognar och blir mera ansvarsmedveten av att ta hand om barn? Men mycket av ojämställdheten beror just på detta.

När en kvinna väljer att göra lumpen räknas det också som en merit...
jag förstår faktiskt att vissa drar sig för att anställa föräldrar, barn blir sjuka å de måste stanna hemma osv, även om det i en perfekt värld inte skulle spela någon roll..

Där jag har jobbat (lågavlönade jobb) bla vårdbiträde, städare osv så har alla fått samma lön, lönetrappan går inte att förhandla om..
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Grejen är ju att AG i allmänhet inte drar sig för att anställa föräldrar, de drar sig för att anställa mammor... Viss skillnad där.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

*kl*

Jag är geolog (dvs en kvalificerad utbildning) och när jag fick höjt förra gången (iofs som egen företagare men ändå) så fick jag och min manliga kollega lika mycket fast han har en snäppet vassare utbildning på papperet och en aning längre erfarenhet. Tilläggas ska dock att det var jag som ifrågasatte vår tidigare ersättning som gjorde att vi fick mer betalt :p
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Grejen är ju att AG i allmänhet inte drar sig för att anställa föräldrar, de drar sig för att anställa mammor... Viss skillnad där.



Sant:
http://www.metro.se/metrojobb/tusentals-foretag-vill-inte-anstalla-mammor/ObjkaA!18866/

- och det finns, förutom snedfördelningen av FP och VAB, ytterligare skäl:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/mammor-dubbelt-sa-mycket-sjuka-som-pappor_7593942.svd


Detta går att göra något åt, bollen ligger hos de kvinnor som skaffar barn, att de bryter mönstret och slutar snacka skit:
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/m...nar-mest-inte-tar-ut-föräldraledighet-2385749


Man kan inte både ha kakan och äta den.
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Grejen är ju att AG i allmänhet inte drar sig för att anställa föräldrar, de drar sig för att anställa mammor... Viss skillnad där.

Precis. Skulle de dra sig för att anställa just föräldrar generellt så skulle ju alla kandidater vara "riskgrupp" i princip. Nåja, kvinnor på 50+ vore väl ganska "säkra", men män... hu, de kan ju bli farsor till och med när de är pensionärer så...

;)
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

Detta går att göra något åt, bollen ligger hos de kvinnor som skaffar barn, att de bryter mönstret och slutar snacka skit:
------------------------------


Man kan inte både ha kakan och äta den.
:bow:

Jepp!
 
Sv: "Män tjänar mer än kvinnor?" Hjälp en oinsatt!

När en kvinna väljer att göra lumpen räknas det också som en merit...
jag förstår faktiskt att vissa drar sig för att anställa föräldrar, barn blir sjuka å de måste stanna hemma osv, även om det i en perfekt värld inte skulle spela någon roll..

Där jag har jobbat (lågavlönade jobb) bla vårdbiträde, städare osv så har alla fått samma lön, lönetrappan går inte att förhandla om..

Så är det säkert, men den enda jag känner som öht har tagit upp föräldraledighet som merit i sin CV är en man. Det ansågs meriterande också. Tvivlar på att det generellt skulle ses så om kvinnor skrev in föräldraledighet eller VABande i sina CVn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 363
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp