Bukefalos 28 år!

Märkesutrustning till barn?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tycker mig ha sett detta fenomen mer och mer bara de senaste året/åren. Inte sällan B-ponnyer med ungar i 8-12 års åldern, som varit pimpade värre än världseliten.

Alltså, hur tänker man då som förälder? Vi pratar om ovanstående kombination av häst och ryttare, med blingade Samshield hjälmar, Animokavajer, hela Kingsland-munderingar (ridbyxor, koftor, tröjor osv.), Parlanti stövlar, PS eller Dyon träns, Equiline Bling schabrak, Freejump stigbyglar, Veredus skydd osv. osv.
Varför känner jag bara? Varför i hela världen?

Alltså, att man inte bara köper Hööks och Börjes billigaste säger jag ingenting om. Säg att man köper Lami-Cells lite "finare" benskydd, Treadstone träns, Jacson kläder och John Whitaker ventilationshjälm, det är liksom ingenting. Det kan jag nästan t.om. förstå. Men liksom lägga tusentals kronor på utrustning till småbarn med småponnyer...why?

Aja, mest svammel typ... Någon mer som reflekterat över detta?
 
Varför inte? :confused:

Alltså, hur tänker man då som förälder?
Förmodligen något i stil med "det här var fint", "det här passar barnet/ponnyn", "det här vill barnet ha", "det här behöver barnet/ponnyn" eller något annat liknande. Vad menar du skulle vara så galet med det?

Varför känner jag bara? Varför i hela världen?
Ja, som sagt, varför inte?

Säg att man köper Lami-Cells lite "finare" benskydd, Treadstone träns, Jacson kläder och John Whitaker ventilationshjälm, det är liksom ingenting. Det kan jag nästan t.om. förstå.
Förlåt, men allvarligt. Du kan inte på riktigt tycka att du har rätten att sitta och ha åsikter om vilka märken det är "okej" att köpa till sina barn och ponnyer, och vilka märken det inte är "okej" att köpa? Hur tänkte du egentligen där?
Att du "tom nästan kan förstå" om föräldrar köper vissa märken, det må låta hårt men det betyder faktiskt ingenting. Det är bara en så tråkig översittarattityd att sitta och klaga på vad andra väljer att köpa och mena att "det här, det kan jag nästan förstå!" som om de behöver ditt godkännande för att inte behöva utstå kritik.

Någon mer som reflekterat över detta?
Förhoppningsvis inte ;)

Nej, allvarligt. Jag har aldrig reflekterat över det och ser inte vad varken jag eller någon annan skulle få ut av att jag satt och gnällde. Vill de köpa märkesutrustning, fine! Vill de köpa begagnade börjeskläder, fine! Förstår inte riktigt vad det är att klaga om.
 
Att man köper märkesprylar kunde inte bekomma mig mindre. Vill man, kan man så är det ju fritt fram även för ponnybarn tycker jag.


Det är först om det blir en märkeshets det börjar kunna bli väldigt fel. Men det är ju en annan diskussion.
 
varför inte? man måste ju inte ha budget alternativ bara för att det är ett ponny ekipage. har man en ponny i t ex 5 år och tävlar aktivt så är det ju bara bra med ordentlig utrustning som håller. och köper man lite finare märken så är det oftast väldigt lätt att sälja vidare då barnet växer ur eller om man byter till en större ponny.

tävlar man då aktivt så är det ju också viktigt att barnet känner sig bekväm med utrustningen, och att det är bra ur säkerhetssynpunkt. visst är det lite överdrivet med saker för flera flera tusen kr men har man råd och det passar så varför inte?
 
Många av barnen som tävlar framgångsrikt på ponny har föräldrar med väldigt gott om pengar, det är dyrt att ha flera ponnyer, lastbil och åka på tävlingar så det är oftast inte lärare och sjuksköterskor barnen har som sponsorer... Tycker inte det är så konstigt att de kör på lyx rakt igenom även vad gäller ridningen när de gör det i övriga livet också.

Har själv aldrig stört mig på eller funderat över det, folk får väl spendera sina pengar som de vill.
 
Nog för att jag kan bli avundsjuk när det vandrar in åttaåringar med hjälm och stövlar som står på min önskelista, men jag är inte missunnsam för det ;)

Så länge dom rider trevligt och är snälla mot sina ponnyer och medtävlande så får dom ha vilken utrustning dom vill :)
 
Tycker mig ha sett detta fenomen mer och mer bara de senaste året/åren. Inte sällan B-ponnyer med ungar i 8-12 års åldern, som varit pimpade värre än världseliten.

Alltså, hur tänker man då som förälder? Vi pratar om ovanstående kombination av häst och ryttare, med blingade Samshield hjälmar, Animokavajer, hela Kingsland-munderingar (ridbyxor, koftor, tröjor osv.), Parlanti stövlar, PS eller Dyon träns, Equiline Bling schabrak, Freejump stigbyglar, Veredus skydd osv. osv.
Varför känner jag bara? Varför i hela världen?

Alltså, att man inte bara köper Hööks och Börjes billigaste säger jag ingenting om. Säg att man köper Lami-Cells lite "finare" benskydd, Treadstone träns, Jacson kläder och John Whitaker ventilationshjälm, det är liksom ingenting. Det kan jag nästan t.om. förstå. Men liksom lägga tusentals kronor på utrustning till småbarn med småponnyer...why?

Aja, mest svammel typ... Någon mer som reflekterat över detta?

Varför inte? Vem är du att döma folk?
 
Tycker mig ha sett detta fenomen mer och mer bara de senaste året/åren. Inte sällan B-ponnyer med ungar i 8-12 års åldern, som varit pimpade värre än världseliten.

Alltså, hur tänker man då som förälder? Vi pratar om ovanstående kombination av häst och ryttare, med blingade Samshield hjälmar, Animokavajer, hela Kingsland-munderingar (ridbyxor, koftor, tröjor osv.), Parlanti stövlar, PS eller Dyon träns, Equiline Bling schabrak, Freejump stigbyglar, Veredus skydd osv. osv.
Varför känner jag bara? Varför i hela världen?

Alltså, att man inte bara köper Hööks och Börjes billigaste säger jag ingenting om. Säg att man köper Lami-Cells lite "finare" benskydd, Treadstone träns, Jacson kläder och John Whitaker ventilationshjälm, det är liksom ingenting. Det kan jag nästan t.om. förstå. Men liksom lägga tusentals kronor på utrustning till småbarn med småponnyer...why?

Aja, mest svammel typ... Någon mer som reflekterat över detta?

Tja, varför har någon alls märkesutrustning? Varför har någon alls hästar som kostar 300000 kr? För att de vill och har möjligheten såklart. Det här är inget nytt fenomen utan har funnits så länge märkesutrustning har funnits. Så länge hästarna sköts om och mår bra och ryttaren rider trevligt bryr jag mig inte alls. Enda gången jag kan reagera är när folk kommer med fina märkessaker och inte kan rida alls. Då kan jag tänka att de kanske borde lagt endel av pengarna på en bra tränare istället.

Att du anser dig ha företrädesrätt att bestämma vilka märken som är okej och vilka som inte är det förstår jag inte alls? Varför tar du på dig det? Låt folk ha vad de vill och har råd med.
 
Tycker mig ha sett detta fenomen mer och mer bara de senaste året/åren. Inte sällan B-ponnyer med ungar i 8-12 års åldern, som varit pimpade värre än världseliten.

Alltså, hur tänker man då som förälder? Vi pratar om ovanstående kombination av häst och ryttare, med blingade Samshield hjälmar, Animokavajer, hela Kingsland-munderingar (ridbyxor, koftor, tröjor osv.), Parlanti stövlar, PS eller Dyon träns, Equiline Bling schabrak, Freejump stigbyglar, Veredus skydd osv. osv.
Varför känner jag bara? Varför i hela världen?

Alltså, att man inte bara köper Hööks och Börjes billigaste säger jag ingenting om. Säg att man köper Lami-Cells lite "finare" benskydd, Treadstone träns, Jacson kläder och John Whitaker ventilationshjälm, det är liksom ingenting. Det kan jag nästan t.om. förstå. Men liksom lägga tusentals kronor på utrustning till småbarn med småponnyer...why?

Aja, mest svammel typ... Någon mer som reflekterat över detta?

Nästa gång du träffar någon sådan förälder så föreslår jag att du frågar dom hur dom som föräldrar tänker.

Pst det är inte svammel, det heter svartsjuka.
 
jag kan inte se vitsen med att köpa svindyra kläder och hjälmar till en unge som växer ur det om ett halvår. men kan man och vill så var så god. var och en gör som dom vill med sina pengar.
 
Ser att jag varit lite otydlig med min ståndpunkt:
Jag menar varför man lägger ner så mycket pengar på utrustning, när barnet ändå växer ur det om något år, det var så jag menade. Sen ska jag väl egentligen inte döma någon, men det känns ju märkligt att lägga mycket pengar när barnet kanske kan ha det 6-8 månader innan de växer ur det. Och ponnyn som man kanske i bästa fall har 2-3 år tills barnet växer ur den. Mer så jag menar.

Är förövrigt väl medveten om att jag bryr mig om märken och sånt, men jag personligen tycker det är skillnad på att vara 18,5 och 8-12 år... Jag har dessutom slutat växa för typ 7-8 år sedan. Hade jag fortfarande växt hade jag aldrig i livet fått märkesutrustning öht. Då hade det varit typ Börjes/Hööks billigaste som gällt. Och då kommer jag ändå från en familj med gott om pengar, som teoretiskt sett haft råd med allt som står i inlägg nr. 1.
 
Ser att jag varit lite otydlig med min ståndpunkt:
Jag menar varför man lägger ner så mycket pengar på utrustning, när barnet ändå växer ur det om något år, det var så jag menade. Sen ska jag väl egentligen inte döma någon, men det känns ju märkligt att lägga mycket pengar när barnet kanske kan ha det 6-8 månader innan de växer ur det. Och ponnyn som man kanske i bästa fall har 2-3 år tills barnet växer ur den. Mer så jag menar.

Är förövrigt väl medveten om att jag bryr mig om märken och sånt, men jag personligen tycker det är skillnad på att vara 18,5 och 8-12 år... Jag har dessutom slutat växa för typ 7-8 år sedan. Hade jag fortfarande växt hade jag aldrig i livet fått märkesutrustning öht. Då hade det varit typ Börjes/Hööks billigaste som gällt. Och då kommer jag ändå från en familj med gott om pengar, som teoretiskt sett haft råd med allt som står i inlägg nr. 1.

Bättre andra hands priser på märkeskläder när det är urvuxet även samma sak på ponnyns utrustning.

Dom har nog råd med att unna både barn och ponny det.

Men som jag skrev innan, fråga föräldrarna varför dom gör det.
 
Är förvånad över hur ok alla här är med den hysteriska märkeshetsen det är bland barn. Det handlar faktiskt inte "bara" om att föräldrarna köper märkesvaror för att de har råd. Ungarna KRÄVER det för annars är de ute och kan inte visa upp sig på sociala medier osv. Det är otroligt viktigt för ungarna att passa in och då krävs det ett PS-träns och Animokavaj. Ridsporten Är inte unik i avseendet heller, finns precis samma strukturer i andra idrotter och ffa i skolan.
 
Är förvånad över hur ok alla här är med den hysteriska märkeshetsen det är bland barn. Det handlar faktiskt inte "bara" om att föräldrarna köper märkesvaror för att de har råd. Ungarna KRÄVER det för annars är de ute och kan inte visa upp sig på sociala medier osv. Det är otroligt viktigt för ungarna att passa in och då krävs det ett PS-träns och Animokavaj. Ridsporten Är inte unik i avseendet heller, finns precis samma strukturer i andra idrotter och ffa i skolan.
Kunde inte sagt det bättre själv! :up:
 
Är förvånad över hur ok alla här är med den hysteriska märkeshetsen det är bland barn. Det handlar faktiskt inte "bara" om att föräldrarna köper märkesvaror för att de har råd. Ungarna KRÄVER det för annars är de ute och kan inte visa upp sig på sociala medier osv. Det är otroligt viktigt för ungarna att passa in och då krävs det ett PS-träns och Animokavaj. Ridsporten Är inte unik i avseendet heller, finns precis samma strukturer i andra idrotter och ffa i skolan.

Jag är inte alls okej med den märkeshysteri som råder. Varken i skolan, inom idrottsvärlden eller någon annanstans. Varken för barn, vuxna, hästar, hundar eller för någon alls. Jag skulle själv aldrig köpa något bara för att det är ett visst märke. Men vad spelar det för roll vad jag tycker? De som kan och vill kommer inte bry sig ett skit om det utan kommer fortsätta köpa sina märken. Jag har inte läst någon kommentar om att folk tycker att det är okej heller, snarare att det är så att folk som kan och vill, de köper märkessaker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp