Bukefalos 28 år!

Märkligt beteende av kattmamma! Hjälp mig förstå.

Sv: Märkligt beteende av kattmamma! Hjälp mig förstå.

Tack för det, jag håller med. Min unga hona som är ett år, är uppväxt i stall.
Hon var innekatt hela första vintern hos mig och hon är en ljuvlig liten tjej. Inga problem alls med henne.

När jag bodde i Malmö var jag stödhem åt en kattförening. Jag fick ta hand om små kattungar som var helt vilda, moderslösa och hade levt fritt i stadsmiljö. De blev också jättemysiga sällskapskatter trots sin "svåra uppväxt".

Visst är det fel att dra alla över en kam, var lite frustrerad bara. Jag bor också på landet och mina katter är kastrerade, chippade och vaccinerade efter alla konstens regler :) Men här i grannskapet är jag nog ett undantag, av de som bor på gård.
 
Sv: Märkligt beteende av kattmamma! Hjälp mig förstå.

Katter kan ha det bra i stall och ladugårdar men de bör vara kastrerade.
Man har ofta ingen koll på de okastrerade katterna och kattmammor gömmer sina ungar den första tiden.
Ibland vet man inte att det funnits kattungar,en del av dom överlever och får kattungar i sin tur,det finns många exempel på hur det går överstyr med katthållningen på gården och till slut skjuts katter för att de har blivit för många.
Allt pga att katten inte har kastrerats.
Akutgruppen håller t,ex på med ett ärende i ett stall och har hittills tagit hand om 16 kattungar/ungkatter,flera andra har tidigare i år tagit hand om kattungar därifrån och det finns ändå 2 kullar kvar.

Kattungar från bondgårdar skänks ofta bort för tidigt och det kan leda till problemkatter som sedan överges och då kan det bildas en koloni,katten kan svälta ihjäl etc
Det finns flera på landet som har katterna kastrerade, det finns ju inga problem med att få tag i nya katter med 100.000 hemlösa katter,Den siffran är troligen lågt räknad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Som rubriken säger så har vår kattmamma som för ca 3 veckor sedan gött en kull på 3 små söta, under natten flyttat ut alla ungar...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: Emine
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 171
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 131
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp