Magen pratar och spyr

Haukur

Trådstartare
De senaste två dagarna har Pottans mage inte riktigt varit vad den borde. Den låter väldigt mycket (som när ens egen mage är hungrig typ) och han mår illa ibland, äter blommor och kräks. Annars är han pigg som vanligt, ingen feber, äter, dricker och skiter normalt.

Kan det vara mask?
 
Sv: Magen pratar och spyr

kan vara mask..

sådär började min gammelkatt bete sig för ett tag sedan och när vi åkte till vet. visades det sig vara gulsot..
 
Sv: Magen pratar och spyr

Gulsot tvivlar jag på, han har fina slemhinnor/ögonvitor och har bra allmänntillstånd i övrigt, han är väldigt pigg. Gulsot brukar väl ge feber och trötthet?

Att han spyr en del är jag inte så fundersam på egentligen, han gillar att äta upp mina blommor och följden blir ju att han spyr. Är mer hans väldigt "bubbliga" mage jag klurar lite på..
 
Sv: Magen pratar och spyr

Det glömde jag skriva, att slemhinnorna gulnar.. Men det visste du ju redan :)

Hmm, att det bubblar i magen.. Kan ju bero på att han äter dina växter?
Har du kollat så att dom inte är "giftiga"?
Vi fick problem för längesen, hade sånna där gröna med rätt så tjocka blad som såg ut som tungor.. Dom var tydligen giftiga och katterna fick ont i magen.

Annars så skadar det ju inte att avmaska om du nu inte gjort det?
Eller en liten tur till vet för hälsokontroll.
 
Sv: Magen pratar och spyr

Det glömde jag skriva, att slemhinnorna gulnar.. Men det visste du ju redan :)

Hmm, att det bubblar i magen.. Kan ju bero på att han äter dina växter?
Har du kollat så att dom inte är "giftiga"?
Vi fick problem för längesen, hade sånna där gröna med rätt så tjocka blad som såg ut som tungor.. Dom var tydligen giftiga och katterna fick ont i magen.

Annars så skadar det ju inte att avmaska om du nu inte gjort det?
Eller en liten tur till vet för hälsokontroll.

Fast ätit blommor har han alltid gjort. Har inga giftiga blommor (eller rättare sagt, inga giftiga blommor han äter). Det enda jag kan tänka på är mask men samtidigt vill man ju inte avmaska om man inte vet att det är mask, har inte sett någon mask i varken avföring eller spyor.
Kan man avmaska bara en katt även om man har fler som bor ihop?
 
Sv: Magen pratar och spyr

Du kan ju skicka in avföringsprov även på katt om du vill kolla först.

Edit: Fortfarande nöjd med sanden?
 
Sv: Magen pratar och spyr

Japp! Jättenöjd! Den dammar ju liite men det kan jag leva med.
 
Sv: Magen pratar och spyr

Ja, det gör den förstås. Tror ingen bentonitsand är helt dammfri.

Hoppas Sol hittar denna tråd, hon brukar ju veta hur man får ordning på kattmagar.
 
Sv: Magen pratar och spyr

Ja, det gör den förstås. Tror ingen bentonitsand är helt dammfri.

Hoppas Sol hittar denna tråd, hon brukar ju veta hur man får ordning på kattmagar.

Nej precis och det är ju mest när man fyller på eller grötar runt och letar klumpar som det blir lite damm.

Ja jag hoppades också på Sol. Nu har förvisso magen lugnat sig men jag är fortfarande lite fundersam på om han behöver maskas och om jag i så fall bara kan maska honom eller om jag måste köra alla tre (vilket i så fall kommer bli ett helvete med vildkattan).
 
Sv: Magen pratar och spyr

Ska du avmaska så rekommenderar jag den där nya som man droppar i nacken om du har problem med nån. Eller Drontal... Eller om det är Droncit, minns inte :o Länge sen jag avmaskade :p Dessa kräver bara en tablett istället för t.ex Axilur som kräver 3.
 
Sv: Magen pratar och spyr

Ja drontal har jag hemma, den behöver man ju bara ge en tablett av. Problemet med vildkattan är ju att jag inte kan ge henne tabletter alls, har lurat i henne med maten den gången jag var tvungen att avmaska henne men då fick jag svälta henne två dagar först *sucka*
I och för sig visar de andra två inga som helst symptom på mask så kan jag bara ta pottan vore det smidigast..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 367
Senast: Viva
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Sassy
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 152
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 353
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp