Bukefalos 28 år!

Mager katt

M

Marabou

Har en katt på 16 år som är väldigt mager pga att sköldkörteln producerar för mycket hormon. (Finns ju ett namn för det men kommer inte ihåg vad det heter). Han får medicin för detta nu men han behöver gå upp i vikt! Någon som har något bra tips på foder man kan ge honom? Han tål dock inte torrfoder. Vet inte varför men han kräks alltid när han äter det.
 
Veterinärerna brukar ha bra foder för bla känsliga magar. Har du blivit rekomenderat något sådant? Viktigt att introducera ny mat försiktigt. Torrfoder av bra kvalitet innehåller mer energi i volymenhet, blötfoder innehåller mest vatten. Det finns dock blötfoder med bra "krut" i hos vet. Hör med dem vad de rekomenderar. Lycka till!
Petra
 
Just nu får han vanlig maju burkmat. De torrfoder jag har provat är de flesta av de som finns i matvaruaffärer. Har inte provat något av de dyrare sorterna som finns i tex djuraffärer. Tänkte det inte va någon ide eftersom han inte kunde äta de andra. Men det e kanske värt att prova.
 
Har inte blivit rekommenderad någon speciell mat av veterinären. Men ska tillbaks dit om nån vecka och ta nya blodprov, så jag får väl passa på att fråga då.
 
Jag tycker att du ska konsultera din veterinär då det finns ett flertal "veterinärfoder" som inte finns i vanliga handeln.
Sen går det inte att jämföra det torrfoder som finns i dagligvaruhandeln mot de foder som finns i fackhandeln, ex Hills och Royak Canin.
Men som sagt kolla med din vet och varför inte prova nåt av de dyrare varianterna.
Det är mycket möjligt att han faktiskt tål dessa foder.
Jag har själv sett exepel på detta.
Lycka titt och berätta gjärna hur det går :)
 
Du kan komplettera burkmatsdieten (för den tycker jag att du ska behålla) med extra kött, fläsksvål (om ni äter fläsk någon gång), du kan tillsätta ister i maten, ge äggula (proteinrikt och fettrikt), ge kycklingskinn när ni ätit kyckling (om ni äter det) osv.

Håll dig till MJAUs burkmat du. Den är näringsmässigt väldigt bra. Innehåller både mer protein och fett än de flesta torrfoder även RCs.
 
Idag har vi varit hos veterinären igen och tagit nya blodprov. Vi vägde honom och han hade tyvärr gått ner ytterligare 400 gram sen förra månaden. Men veterinären tyckte jag skulle prova ge honom mat för kattungar. Det innehåller ju massor av fett och protein. Så nu har jag varit och inhandlat diverse olika smaker och sorter. Kisse är ju lite kräsen... :) Men den han fick prova nu när jag kom hem dög iaf! Så nu hoppas jag bara att han ska sluta gå ner i vikt och gå upp igen istället!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
884
Senast: MissFideli
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp