Vettig bantning av katt?

Roheryn

Trådstartare
Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt "tidigare liv"). Hanen är en omplacering och var van vid fri tillgång på torrfoder i en foderautomat som vi fick med när han kom till oss för drygt ett år sedan. Då blev det nästan lite "hets" katterna emellan att äta så mycket som möjligt ur den där automaten, så jag tog bort den, men möjligen något för sent. Båda katterna var nog lätt överviktiga även innan detta, men det blev ju inte direkt bättre av "foderautomatsincidenten". Sedan dess har jag utan något vidare resultat försökt få ner dem i vikt, men utan något jättebra resultat. Framförallt honan, som är mest aktiv, har smalnat av en hel del, men hanen är fortfarande tjock. Vid obevakade ögonblick snor han dessutom av hennes mat, så jag behöver nästan vakta dem när de äter. De får mat morgon och kväll, torrfoder på morgonen och våtfoder på kvällen. Både på morgonen och kvällen mer eller mindre vrålar de efter mat och kastar sig över den när de väl får. Och jag tror ju verkligen inte att de får för lite på något vis, då hade de ju gått ner i vikt!

Jag inser ju att för att få ner dem ytterligare i vikt så behöver de mindre foder, men jag drar mig för att minska det de får eftersom jag inte är överdrivet pepp på att bli väckt av vrålande katter klockan fyra på morgonen...

Är det någon som har bra tips på tillvägagångssätt för att banta katter, alternativt lämpligt foder att ge? Torrfodret har jag ibland bytt ut från standardvarianten till foder för "kastrerad innekatt" men märker ingen skillnad vid samma giva, så lade ner det. Jag sitter hemma och jobbar för det mesta, så har möjlighet att portionera ut maten vid fler tillfällen under dagen om det är en fördel? Alla tips välkomna! "Lilla katten" har ju förhoppningsvis ett långt kattliv framför sig och ska inte behöva släpa på övervikt och "stora katten" (aka soffpotatisen) ska ju helst inte få ålderskrämpor i förtid pga övervikt!
 
Många katter blir gladare med flera små. Gärna om de kan få "jobba" för maten på något sätt så man får in ett födosöksbeteende och motion på kuppen.
Då tar jag ju gärna emot tips på hur man kan få till det där jobbandet också! Det vore nog dessutom ett bra sätt att få dem att inte äta så fort - nu kastar de ju i sig maten! (till saken hör att jag också har en hund som mer än gärna äter kattmat, så i nuläget får katterna sin mat uppe på en bänk i köket, så eventuell aktivering i samband med mat får inte ske på golvet, då blir hunden tjock istället! :rofl:)
 
Jag har med lyckat resultat bantat min ena med Hill's Metabolic och sen övergått till Hill's Perfect weight.
Jag hade helst gett honom ett "bättre" foder med mer kött osv, men har vägt det emot en överviktig katt och konstaterat att det är bättre att ge Hill's än att han är fet.
Använder också Sure feed matskålar med chipavläsning för att ha kontroll iom att den andra katten inte behöver ha samma kost.
 
Då tar jag ju gärna emot tips på hur man kan få till det där jobbandet också! Det vore nog dessutom ett bra sätt att få dem att inte äta så fort - nu kastar de ju i sig maten! (till saken hör att jag också har en hund som mer än gärna äter kattmat, så i nuläget får katterna sin mat uppe på en bänk i köket, så eventuell aktivering i samband med mat får inte ske på golvet, då blir hunden tjock istället! :rofl:)
Taget från Susanne Hellman: Skippa matskålen, utan göm mat på olika ställen i hemmet. Du kan använda dig av tomma toarullar, tomma äggkartonger eller av ”The hunting Feeder”. Du bara fyller de små mössen med den dagliga fodermängden och ställer dem på spännande ställen. Eller göm toarullarna med matbitar i. Först ställer du dem på synliga ställen, sedan gör du det svårare med att gömma dem så att katten får gå och leta och använda sin nos.
 
Jag ger mina (fd överviktiga) katter torrfoder på en äggkartong. På så sätt har de fri tillgång utan att de blir för mycket mat. De småäter verkligen under hela dygnet, får jobba för maten utan att de blir för svårt. Fungerar utmärkt.
Har även lickimat (slickplatta) som jag kladdar ut våtfoder på så även de räcker längre. 🙂
 
Jag ger mina (fd överviktiga) katter torrfoder på en äggkartong. På så sätt har de fri tillgång utan att de blir för mycket mat. De småäter verkligen under hela dygnet, får jobba för maten utan att de blir för svårt. Fungerar utmärkt.
Har även lickimat (slickplatta) som jag kladdar ut våtfoder på så även de räcker längre. 🙂
Det där ska testas med en gång! Jag har ett överflöd av tomma äggkartonger! :)
 
Jag använder surefeed för att varje katt ska få rätt mängd mat, och plockar bort torrfoder helt om någon faktiskt behöver banta. Har aldrig lyckats ha en katt mätt under viktnedgång om de får torrfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
731
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 591
Senast: Strict
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp