Monifa

Trådstartare
Vad fasiken kan man lindra det med?
Kommer jag dö?

Jävla smärta i magsäcken inatt, åkte till jobbet - blev sämre (svårt att utföra mitt jobb pga smärtorna) och fick åka hem tidigare.

Ligger på soffan nu och har aldrig haft så ont av magkatarr innan (länge sedan jag hade problem öht). Det gör ont om jag rör mig, ligger jag still sköljer smärtan över mig med ganska täta mellanrum. Mår även jäkligt illa mellan varven och har kräkts en gång. Ska försöka få i mig lite kokt ägg och har ätit en kapsel omeprazol för typ 2 timmar sedan.

Är det förövrigt värt att åka in för? Eller ens ringa 111 77?
 
Jag brukat ta Novalucol också, tycker att det lindrar smärtorna mer om man tar både novalucol och omeprazol. Står väl egentligen att novalucol bara är mot halsbränna men jag tyckte att det hjälpte! För mig hjälper det också att dricka mycket vatten och att äta vitt bröd utan nånting på (inget smör, pålägg osv) :o
 
Vad som utlöser/förvärrar respektive lindrar är väldigt individuellt.
Jag har stor erfarenhet av gastrit (magkatarr) och för min del lindrar exempelvis drickyoughurt (Yoggi Yalla) bra. Olika varianter av omeprazol funkar också fint, jag brukar hålla mig till tre per dygn som mest.
Vad som är viktigt är att undersöka besvären om de är långvariga. Du vill inte hamna i ett läge med utvecklat magsår, och du vill inte heller råka missa eventuella andra orsaker till smärtan.
 
Vad som utlöser/förvärrar respektive lindrar är väldigt individuellt.
Jag har stor erfarenhet av gastrit (magkatarr) och för min del lindrar exempelvis drickyoughurt (Yoggi Yalla) bra. Olika varianter av omeprazol funkar också fint, jag brukar hålla mig till tre per dygn som mest.
Vad som är viktigt är att undersöka besvären om de är långvariga. Du vill inte hamna i ett läge med utvecklat magsår, och du vill inte heller råka missa eventuella andra orsaker till smärtan.

Får skicka iväg mannen. Tror nyponsoppa skulle funka.

Ja jag tänker varje gång att jag ska kolla upp det och sen går det en tid och besvären försvinner och sen är det glömt (guldfisk).
 
Får skicka iväg mannen. Tror nyponsoppa skulle funka.

Tror du verkligen det, nyponsoppa är ju rätt syrligt och syrlig mat ska man undvika vid magkatarr om jag förstått saken rätt? För mig brukar det utöver att äta omeprazol kunna hjälpa att dricka rätt stora mängder vatten, och det är också rådet jag har fått när jag vänt mig till sjukvården.
 
Tror du verkligen det, nyponsoppa är ju rätt syrligt och syrlig mat ska man undvika vid magkatarr om jag förstått saken rätt? För mig brukar det utöver att äta omeprazol kunna hjälpa att dricka rätt stora mängder vatten, och det är också rådet jag har fått när jag vänt mig till sjukvården.

Tänkte mest så jag får i mig något :angel: jag har svårt att få i mig sånt jag inte känner sug efter, det går sådär bra att tvinga i mig mat. Vatten är en sån grej jag inte kan få i mig mer än ett glas på sin höjd :wtf: så funderar på vad som går att få i sig. Drickyoghurt får la följa med hem iallafall.

Äggen fick inte stanna kvar många timmar i magen :meh:
 
När jag hade inflammation i magen som var så illa att läkaren sa att det kan leda till magsår och operation så fick jag Omeoprazol utskrivet och det var ju totalt värdelöst rent ut sagt, gjorde ingen skillnad alls. Bikarbonat tog dock bort smärtan inom några minuter. Första gången tog lite längre tid, kanske en kvart, men resten av gångerna var det borta inom fem minuter. Går ju att prova iaf och se om det hjälper för dig med.
 
När jag hade inflammation i magen som var så illa att läkaren sa att det kan leda till magsår och operation så fick jag Omeoprazol utskrivet och det var ju totalt värdelöst rent ut sagt, gjorde ingen skillnad alls. Bikarbonat tog dock bort smärtan inom några minuter. Första gången tog lite längre tid, kanske en kvart, men resten av gångerna var det borta inom fem minuter. Går ju att prova iaf och se om det hjälper för dig med.

Blandar jag bikarbonat med vatten? Vilka mängder?

Tog precis två omeprazol direkt efter kränkningen. Blä Blä.
 
Blandar jag bikarbonat med vatten? Vilka mängder?

Tog precis två omeprazol direkt efter kränkningen. Blä Blä.
När jag hade så där ont som du verkar ha åkte jag till akuten.
Fick morfin (som jag visst inte tålde) och blev inlagd. Det visade sig efter gastroskopin att jag hade två magsår. Inte att leka med och inget som blir bättre av ägg och nyponsoppa.
Jag tycker du ska kolla upp det där.
Krya på dig!
 
Blandar jag bikarbonat med vatten? Vilka mängder?

Tog precis två omeprazol direkt efter kränkningen. Blä Blä.

Jag tog ungefär en tesked i ett glas kallt vatten och rörde runt. Det smakar riktigt illa dock, och raparna som kommer en stund därefter är inte så trevliga dom heller :o Kan dock göra att du kanske kräks då man kan få lite illamående, och med tanke på din nuvarande situation så låter det kanske inte så kul med ytterligare illamående. Men som sagt, kan ju vara värt att testa en gång iaf.
 
Vad fasiken kan man lindra det med?
Kommer jag dö?

Jävla smärta i magsäcken inatt, åkte till jobbet - blev sämre (svårt att utföra mitt jobb pga smärtorna) och fick åka hem tidigare.

Ligger på soffan nu och har aldrig haft så ont av magkatarr innan (länge sedan jag hade problem öht). Det gör ont om jag rör mig, ligger jag still sköljer smärtan över mig med ganska täta mellanrum. Mår även jäkligt illa mellan varven och har kräkts en gång. Ska försöka få i mig lite kokt ägg och har ätit en kapsel omeprazol för typ 2 timmar sedan.

Är det förövrigt värt att åka in för? Eller ens ringa 111 77?
Alltså jag skulle ringa 111 77 och prata med dem, att det inte lindrar det minsta med omeprazol känns inte så bra. När jag hade ett magsår som var stort så hjälpte åtminstone omeprazolen så att jag kunde få i mig lite.
 
Jag instämmer med @Snurrfian @Monifa , det där låter för häftigt för en "enkel" magkatarr. Ring och rådfråga iaf och säger de att du ska åka in hade jag inte tvekat en sekund. Ett brustet magsår är inte att leka med.

Från 1177:
"När ska man söka vård?
Om man har haft något av symtomen ovan i mer än en vecka, till exempel att det gör ont eller att man mår illa och man inte vet vad det beror på, bör man kontakta en vårdcentral.

Man bör alltid kontakta en vårdcentral om man

  • är över 50 år och får besvär från magen som man inte har haft tidigare
  • går ner i vikt snabbt eller tappar aptiten.
Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man

  • plötsligt får mycket ont i övre delen av magen
  • kräks och maginnehållet ser ut som kaffesump eller innehåller blod
  • har svart avföring."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 013
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp