Bukefalos 28 år!

Magsjuk som vägrar dricka vätska

Kalaspinglan

Trådstartare
Eftersom syrrorna strejkar är sjukvårdsrådgivningen i Uppsala län stängd - utan hänvisning någonstans. Ärendet är knappast något livshotande, men jag är ändå orolig för lilla Filip.

Han har varit magsjuk i två dagar. Tidigare bara dålig i magen och bajsat illa (med jätteröd och svidande rumpa som följd), inatt började han kräkas också. I morse fungerade några teskedar med blåbärssoppa, men vätskeersättningen han fick i eftermiddags har han kräkts upp - och nu vägrar han dricka något alls. Han är slö och trött, och gråter konstant.

Vad tusan ska jag göra?!?!
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Isglass???
Testat med avslagen coca-cola? (ska vara bra mot magsjuka, plus att barn brukar gilla det)
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Kan du inte ringa direkt till akuten och höra med dem?

Annars kan du väl ringa sjukvårdsrådgivning i något annat län?
(Stockholm har 08-320100)
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Kan du inte ringa direkt till akuten och höra med dem?

Annars kan du väl ringa sjukvårdsrådgivning i något annat län?
(Stockholm har 08-320100)

Jo, visst kan jag det. Men det känns ändå lite onödigt att störa dem med en sådan här sak. Men jag har det i åtanke.
Tack för numret till Sthlm, ska spara det om jag behöver ringa senare..
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Får han inte i sig vätska kan det snabbt bli allvarligt, speciellt om han kräks/har diarre samtidigt. Skriv upp det han lyckas få i sig och ring till sthlm och fråga om de tror han fått i sig tillräcklgit eller om de tycker du ska åka in. Får han inte i sig vätska kan det vara nödvändigt att åka till sjukhus så han kan få vätska via dropp.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Nu har han fått i sig ett kex och ca 1 dl blåbärssoppa blandat med vätskeersättning. Och somnat om i sin säng. Tempen har gått upp till 38,3 nu - vågar inte ge honom febernedsättande (har bara i flytande form). Jag får kika till honom om ett tag igen.

För en vecka sedan fick han vaccinationssprutan mot mässling, röda hund och vad det nu är. Tydligen kan ju reaktionen komma såhär sent. Förhoppningsvis är det ingenting annat än lite feber pga magen...

Tjing så länge!
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

När mina barn var små och hade magsjuka med feber, ville ett av dem inte dricka tillsist. Mitt barn var slött och ville inte göra något, inte ens äta isglass, som annars var en favorit!
Jag ringde då sjukvårdsupplysningen, och de sa att jag var tvungen att få i barnet 1 liter vätska på kort tid, eftersom de snabbt blir uttorkade!

Hoppas ditt barn snart blir bra igen! :) Inte kul med sjuka barn! :(
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Jo, visst kan jag det. Men det känns ändå lite onödigt att störa dem med en sådan här sak. Men jag har det i åtanke.
Tack för numret till Sthlm, ska spara det om jag behöver ringa senare..

Man stör väl aldrig när man ringer till en sjukvårdsupplysning? Det är ju det dom är till för, att sitta och svara på frågor. :)

Jag tycker det är bättre att ringa en gång för mkt än för lite, speciellt om man är orolig, barn blir som sagt snabbt uttorkade.

Hoppas dock att din lilla kille är bättre & piggare nu. :)
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Ge inte mycket vätska på en gång; det kan trigga igång en orolig mage alldeles i onödan. Jag har en flicka vars liv kantats av magsjukor och det bästa har varit att ge henne Resorb, vätskeersättning från apoteket, eller egenkomponerad vätskeersättning (fruktsocker och salt i kokt vatten som fått svalna). När hon var riktigt liten var det ngn specialare med den köpta barnmatsmorotspurén (stod på burken hur man skulle fixa) som fungerade.

Ge bara en klunk resorb och avvakta kanske en halvtimme. Dubbla dosen resorb; vänta en halvtimme och öka så successivt. Det brukar fungera MEN det har även hänt att kräkningarna fortsatt och då är det bara in på akuten och ge dropp. Är du orolig så ÅK! Två dagars kräkningar efter dagar med diaréer är rätt jobbigt för en liten en.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Eftersom syrrorna strejkar är sjukvårdsrådgivningen i Uppsala län stängd - utan hänvisning någonstans. Ärendet är knappast något livshotande, men jag är ändå orolig för lilla Filip.

Nu verkar det ju bättre denna gången, eftersom han fått lite i sig, men det kan faktiskt VISST bli livshotande!!! Dra dig INTE för att "störa" dem på akuten - det är sånt här de är till för!!!
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Avslagen coca cola vill man nog inte ge en 1½ åring.

Men piggelin fungerar, var en kompis som tipsa sambon om det när han var fyllesjuk för han gav alltid sina barn piggelin när de var magsjuka.

Fick hem en barnmatsbok i veckan och skummade bara igenom avsnitten om magsjuka och vätskebrist men de tipsade om att frysa vätskeersättningen som glasspinnar.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Nu har jag inga barn själv men däremot en liten sladdis-lillebror.
Kan du inte prova att ge honom dricka ur någon annorlunda glas eller mugg? Min lillebror kunde dricka massor bara det var "skoj"

Lycka till!
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

En tesked vätskeersättning var 5:e minut har fungerat bra för oss. Så snart de orkar få i sig några klunkar har jag väntat 10 min emellan.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

jag frågade en gång hur mycket vätska jag var tvungen att få i mitt barn - då typ 2 år eller så - för att inte riskera att hon skulle bli uttorkad.
Svaret var 1½ LITER.... :eek:

Så mycket dricker de ju kanske sammanlagt på två dygn när de är friska.

jag brukar ta fram en nappflaska med vatten som de får dricka en klunk ur då och då. Vätskeersättning har jag gett upp hoppet om, det smakar ju hur illa som helst. *kräksmiley* Svag saft eller vatten, som sagt.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Angående isglass så tycker jag att Piggelin är bäst när man mår illa :D Jag har testat många gånger själv!

Nåja. Högst ovetenskapligt. Men ändå...
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Filip är fortfarande dålig. Trodde han var okej nu, han drack ca 2,5 dl vätskeersättning igår kväll och fick behålla hela natten. Började morgonen med lite smörgåsrån och vätskeersättning, och det gick bra. Efter ca 50 minuter fick han ca 1 dl majsvälling och därefter somnade han om. När han vaknade sedan kräktes han upp all välling igen. Och nu så har han en ruggig diarre (uuäck, bajs överallt!!) och vägrar äta någonting, däremot dricker han lite vätskeersättning ibland.

Febern som var uppe på 39 grader är nere på 38,5. Skönt. BVC sköterskan trodde att den berodde på vaccinationen.
 
Sv: Magsjuk som vägrar dricka vätska

Min dotter som okså är ca 1,5 år brukar inte bli dålig av sprutorna men den senaste mot mässling mm så blev hon "skit" dålig feber och aldeles rödflammig nästan så det så ut som nässelfeber, det höll på i tredygn men 39¤ feber och det är inte kul, men hon hade inte magsjukan.

Prova smörj den röda stjärten med idominsalva, den hjälper på någon timme.

ang att han inte får i sig vätska så ring till sjukvårdsrådgivningen och kolla.
Kram o lycka till!
 

Liknande trådar

Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 496
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Yngste sonen har magsjuka och är eländigare än eländigast idag. Han kräktes ca 5 gånger i går natt och hade diarré frm till kl 10 på...
2
Svar
35
· Visningar
4 295
Senast: Pallas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp