Malin Fransson: Är det rätt att använda hästar i sportsammanhang?

Avslöjandet om de hårdhänta – ja, närmast brutala – träningsmetoderna hos danska dressyrstjärnan Andreas Helgstrand är inte bara en intern angelägenhet för Danmark.
I stället riktar det strålkastarljuset på frågan om ridsporten har en framtid.
Går det att rättfärdiga att hästar används i sportsammanhang?
 
Som det ser ut idag så nej, inte på elitnivå när hobbynivån är mer ordentliga att kolla sporrmärken, blod osv. Så nej inte på elit nivå. Det kan vi slänga bort eftersom det verkar som att så många har glashus som de kastar sten i. :)
 
Inför totalförbud för sporrar, spön, gramantyglar, kandar och nosgrimma.

Låt proffsen (och alla andra) tävla antingen utan bett, eller med ”vanligt” tränsbett utan nosgrimma.

”Självklart” kommer användningen av ovanstående fortsätta hemma, men om man inte kan använda det på tävling tror jag (hoppas jag) att sporten blir renare.

Jag vill förtydliga att jag inte har något emot rätt spända nosgrimmor, men jag anser att en välutbildad häst ska kunna gå utan. Just i tävlingssammanhang anser jag att just borttagandet av framförallt nosgrimma och sporrar (+ spö i hoppning) är väldigt avslöjande.
 
Inför totalförbud för sporrar, spön, gramantyglar, kandar och nosgrimma.

Låt proffsen (och alla andra) tävla antingen utan bett, eller med ”vanligt” tränsbett utan nosgrimma.

”Självklart” kommer användningen av ovanstående fortsätta hemma, men om man inte kan använda det på tävling tror jag (hoppas jag) att sporten blir renare.

Jag vill förtydliga att jag inte har något emot rätt spända nosgrimmor, men jag anser att en välutbildad häst ska kunna gå utan. Just i tävlingssammanhang anser jag att just borttagandet av framförallt nosgrimma och sporrar (+ spö i hoppning) är väldigt avslöjande.
Att förbjuda viss utrustning på tävlingar lär inte hjälpa ett dugg för den allmäna hästvälfärden eller för den delen elithästar. Problemen med Helgestrands är främst träningen hemma på anläggningen. Klart det blir en aning bättre under tävlingarna men grundproblemet ligger snarare i vissas syn på hästarna.
 
JAg vet inte riktigt vad jag tycker, kanske behövs det en stor undersökning om hur hästarna verkligen har för att avgöra. Jag tror många hästar har det riktigt bara och för min del får de gärna fortsätta att tävla. Fågan är om det är ett litet fåtal eller en stor procent som behandlar hästarna illa.

Och sen har vi det här med resorna. Det är inte särskillt miljösmart och det är en helt de som reser långt även på lite lägre nivå. Det sker ju i andra sporter också och även om hästar kräver lite mer resurser tänker då biltranspoter just för hästarna och inte flyg men andelen är tämligen liten så känns det fel att att hästsporten ska ha andra regler än andra sporter. Där behövs det också det en mer samlad internationel syn hur sporten kan dra sitt strå till stacken när det gäller (internationellt) tävlande.
 
Jag har för mig det gjordes en undersökning för några år sedan eller snarare fem tio år kanske :confused:
Där det visade sig att dressyrhästar mådde sämst pga träningen eller hur de nu hade mätt
Någon mer som kommer ihåg den undersökningen?
 
Jag är lite fascinerad över att det här med att vissa ryttare har en kass hästhållning och katastrofala träningsmetoder på hemmaplan kommer som en nyhet för så många. Det är inget nytt utan har varit diverse skandaler inom de flesta grenar och även på avelsfronten, turistnäringar och colostrumfabriker osv genom åren. Dock är det ju inget som är förbehållet tävlingshästar utan förekommer inom alla industrier där det finns mycket pengar att tjäna genom osjysta metoder. Tävlingsförbud eller hårdare utrustningskrav kommer inte lösa någonting så länge det går att tjäna pengar med metoderna som används.
 
Jag är lite fascinerad över att det här med att vissa ryttare har en kass hästhållning och katastrofala träningsmetoder på hemmaplan kommer som en nyhet för så många. Det är inget nytt utan har varit diverse skandaler inom de flesta grenar och även på avelsfronten, turistnäringar och colostrumfabriker osv genom åren. Dock är det ju inget som är förbehållet tävlingshästar utan förekommer inom alla industrier där det finns mycket pengar att tjäna genom osjysta metoder. Tävlingsförbud eller hårdare utrustningskrav kommer inte lösa någonting så länge det går att tjäna pengar med metoderna som används.
Jag upplever det inte som att det är en nyhet för folk. Däremot så vad nog inte folk beredda på att det var så illa som det visade sig vara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När häst och ryttare blir ett, och tillsammans får det svåra att se enkelt ut, då är ridsporten något mer. Då blir den ett bevis på vad...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp