Bukefalos 28 år!

#malinoisfornorway

Det är inget beslut om att de ska tas ur tjänst vad jag förstår, men däremot tvekar förarna på om de vågar använda dem. Förståeligt!
Om dessa hundar tas ur tjänst ( frivilligt eller ofrivilligt) i Norge behöver de ta vägen någon stans. De är redan godkända hundar som det investerats en hel del i. I Sverige råder brist på främst väktarhundar. Här kan svenska väktare göra "fynd". Det påverkar de svenska uppfödarna av tjänstehundar.
Samtidigt har inte Norge kapacitet nog att ta fram tillräckligt många tjänstehundar av annan ras. Det i sin tur kan gynna svenska uppfödare. Om inte Norge väljer att med den statligt finansierade uppfödningen vi har här i Sverige och börja plocka hundar från FMs kennel. Då är det illa. Då slår det hårt mot uppfödare i båda länderna och alla SKKs restrektioner för att få Kennel FM att följa samma regler och krav som övriga uppfödare försvinner i tomma intet.
 
De var hemma, hans son tog (olovandes) ut hunden i trädgården för den var livlig i sin bur. En grannflicka (som var hundrädd) kom dit och hunden bet när han skulle lyfta upp henne.

Ahh, men detta känns ju bara som mer sammanträffande än att det ska var just rasen det är fel på. Det hade lika gärna kunnat vara en schäfer, eller en golden eller, eller, eller...
 
Om dessa hundar tas ur tjänst ( frivilligt eller ofrivilligt) i Norge behöver de ta vägen någon stans. De är redan godkända hundar som det investerats en hel del i. I Sverige råder brist på främst väktarhundar. Här kan svenska väktare göra "fynd". Det påverkar de svenska uppfödarna av tjänstehundar.
Samtidigt har inte Norge kapacitet nog att ta fram tillräckligt många tjänstehundar av annan ras. Det i sin tur kan gynna svenska uppfödare. Om inte Norge väljer att med den statligt finansierade uppfödningen vi har här i Sverige och börja plocka hundar från FMs kennel. Då är det illa. Då slår det hårt mot uppfödare i båda länderna och alla SKKs restrektioner för att få Kennel FM att följa samma regler och krav som övriga uppfödare försvinner i tomma intet.

Jag skulle spontant tro att problemet är större än så...? Hur jobbar man vidare som hundförare när man när som helst kan få en sådan här överraskning?

Och vad händer med "civila" mallar? De löper ju samma risker som hundförare nu, rasen är utpekad som särskilt farlig så vid minsta lilla incident ligger de sannolikt pyrt till...
 
Ahh, men detta känns ju bara som mer sammanträffande än att det ska var just rasen det är fel på. Det hade lika gärna kunnat vara en schäfer, eller en golden eller, eller, eller...

Jag säger inte att jag förstår beslutet, alls. Det är ju heller inte nödvändigtvis så att det är dessa två händelser som faktiskt är bakgrunden till beslutet, det verkar handla om spekulationer - väldigt lite information från de ansvariga, efter vad jag förstått?

Men det är en väldigt konstig sak att göra... Lite andra egenskaper än "mild och älskar alla" bör väl en polishund ha, tycker jag...
 
Jag skulle spontant tro att problemet är större än så...? Hur jobbar man vidare som hundförare när man när som helst kan få en sådan här överraskning?

Och vad händer med "civila" mallar? De löper ju samma risker som hundförare nu, rasen är utpekad som särskilt farlig så vid minsta lilla incident ligger de sannolikt pyrt till...
Ja i Norge är problemet mycket större än så. Men det Norska beslutet kommer på olika vis påverka även oss i Sverige. Och personligen så tror jag att det till större delen blir på ett negativt sätt. Det finns säkert en å annan uppfödare som gnuggar händerna och tänker "nu ska vi kränga schäfrar till Norge".
Om Sverige på sikt hänger på samma tåg lider jag verkligen med de nordiska Malleuppfödarna. Sen blir det väl öppet mål på alla större bruksraser i tjänst :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 449
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 817
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 749
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 267
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp