Bukefalos 28 år!

Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra.
Trådar som läggs utanför denna tråd i samma ämne kommer att plockas bort. De trådar som nu finns nu kommer från och med idag att stängas.

Välkomna i en givande diskussion som förhoppningsvis blir mer överskådlig för var och en.

För bomlösa alternativ finns en egen tråd, och den är här.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=725433

Boj/moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Månadens sadeltråd

Hej.
Har en sadel som ligger bra framtill vid manken, rätt bomvidd osv.
Men den är lite kort, vilket medför att den bakvalvet hamnar alldeles för "långt ner". Går det att bygga upp med en pad eller liknande?

Obs!
Sadeln är bara tillfällig, medans jag sätter igång hästen & musklar honom
 
Sv: Månadens sadeltråd

en både bra och dålig idé...
Ska du slå ihop alla täckes frågor också? Och bett-trådarna med... för dom svämmar över också...


Men iaf...
Om man har en bomlös sadel som är längre än hästens anläggningsyta. Kan man använda den ändå? En bomlös kan ju inte ge nåt tryck förutom där man nu sitter. Och om man sitter där hästen har sin anläggningsyta så gör det väl inget att sadeln/padden sticker ut bakåt utanför revbenen?. (om man säger så?)
Eller? :confused:
 
Sv: Månadens sadeltråd

Många har klagat på att Utrustnings-forumet har blivit tråkigt då det typ bara är sadeltrådar nu för tiden, Boj försöker bara förbättra det hela efter våra önskemål.
 
Sv: Månadens sadeltråd

en både bra och dålig idé...
Ska du slå ihop alla täckes frågor också? Och bett-trådarna med... för dom svämmar över också...


Men iaf...
Om man har en bomlös sadel som är längre än hästens anläggningsyta. Kan man använda den ändå? En bomlös kan ju inte ge nåt tryck förutom där man nu sitter. Och om man sitter där hästen har sin anläggningsyta så gör det väl inget att sadeln/padden sticker ut bakåt utanför revbenen?. (om man säger så?)
Eller? :confused:

ja jag har hört att det inte ska va så farligt om den är lite för lång om man inte sitter där liksom. Men ja vet inte tror att man i sånna fall ska föredra de utan paneler.
 
Rätt sadel?

Jag har jätteproblem med att hitta en sadel som passar mitt varmblod.
Han är halvblodstypen, väldigt fin och välpropotinerad.
Ganska hög och smal manke, och kort rygg, vilket gör att alla sadlar blir så himla långa på honom.

Någon som har ett bra tips?
 
Sv: Månadens sadeltråd

Hej!
Vad har ni för sadlar till er araber/islänningar eller andra hästar med korta ryggar o långa bogblad? och hur långt bak kan sadel max ligga? ska det rymmas minst en hand mellan virvel o där sadeln slutar?
Tacksam för svar! :banana: :bump:
 
Sv: Månadens sadeltråd

utan paneler o en pad behövs ex: torsion, knigts, randols, barefoot,pfiffs bomlösa, börjes bomlösa, hööks bomlösa finns fler

Med paneler (då behövs oftast ej pad)är ex passion dressage, st dressyr, trekker master. för att nämna några.
 
Förslag på sadel?

Idag har jag provat tre sadlar, en Wintec Wide, en Wintec 500 dressyr och en Wintec hoppsadel. Alla sadlarna sprillans nya från affär.

Dressyr- och hoppsadeln var för smala med det vita järnet i.

Wintec Wide kändes ganska lagom viddmässigt med mellersta järnet i, men den glappade alldeles förskräckligt bak. Vi provade då det smalare järnet och det fick väl godkänt viddmässigt, men känslan var inte lika bra som det det mellersta järnet. Glappandet minskade något men det var fortfarande mycket med det smalare järnet.

Nu undrar jag: Vad för sadlar med samma bomvidd men som är något rakare kan jag prova?
 
Erfarenheter av Crosby sadlarna?!

ja.. rubriken talar för sig själv. Vill ha åsikter om sadlarna av märket Crosby. Är de något att ha? :confused: Någon som har en kanske??
 
Sv: Erfarenheter av Crosby sadlarna?!

Har provat en gammal Crosby en gång i tiden. Det var väl inget fel på den. De har både dyra och billiga modeller, tror den kommer från USA men kommer inte ihåg riktigt. Har nån hemsida till tillverkaren nånstans, men har nyss formaterat om datorn så kan inte hitta den nu ;)
 
Sv: Förslag på sadel?

Globus 36-38, Albion, Crown/Ideal, Arabian, Frank Baines, Clincher osv... Men vid alla dessa märken förutom Globus och Crown måste en så bred sadel specialbeställas (alltså måttbeställas). Det tar tiiiiiiid.
 
Ruiz Diaz sadel

kan någon ge mig lite information om detta märke?

När vi ödelagde det gamla stallet fanns då denna sadel kvarhängandes, jag tyckte den var fin så jag tog med mig den.

Är lite intresserad av pris och var jag kan hitta andra sådana sadlar, hittar bara massa dressyr sadlar av detta märke, görs dom inte längre i hopp? :confused: har aldrig hört talas om detta märke.

tacksam för hjälp!

//Sofia
 
Sv: Månadens sadeltråd

Ok, då är jag med. Men väldigt otydligt eftersom de flesta inlägg i denna tråden handlar om bomlöst...

Edit: många inlägg. Inte de flesta, men ändå.
 
Sv: Månadens sadeltråd

Lycklig nybliven ägare till en sprillans Stübben MF hopp special:love:

Min förra var nog från Hedenhös tid för på denna har de inte mindre än FYRA stroppar! Kan någon vänlig själ friska upp minnet på om vilka av stropparna man lämpligen använder egentligen? När använder man ex vis den främre, lite kortare?

Fråga nr 2; hur brukar ni smörja och "rida in" en ny sadel de första veckorna? Det finns ju lite olika bud på vad man ska göra, hade varit intressant och höra vad majoriteten gör!
 
Sv: Förslag på sadel?

Globus är för raka. Provade en sådan sist, minns dock inte vilken av dressyrmodellerna det var som jag hade hemma. Wellingtonen var den som låg bäst, men den ligger vida över min ekonomiska möjlighet just nu. :devil:

Jag hade självklart hoppats på denna Wintec Wide, jag hade t o m kunnat vänta mig att den vore för rak, men den var mycket mer svängd än Griffin Cob/Haflinger XXW Dressage som passade i våras. Nu är dock kusen fetare, så den sadeln är bara att glömma...

Finns det fler syntetsadlar, eller sadlar med justerbar bom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: VLMF
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 870
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 608
Senast: angelwings
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp