Bukefalos 28 år!

Många frågor (nybygge)

L

Liva

Hej!

Ny här på forumet, dock länge läst era kloka diskussioner!:)
Nu tänkte jag be er erfarna om lite råd och tips..
Jag ska försöka fatta mig kort.

Jag bor på en gård på landet, har två färdiga (godkända) boxar i ladugården och ska till sommaren skaffa två hästar. Dels tar jag över min foderhäst och sen ska han givetvis även få en kompis. Jag ska ha hästarna på lösdrift (dock med möjlighet till uppstallning i boxarna vid behov).

Frågor...
1 - Det här med förprövning är en djungel. Jag kommer att ha två hagar. Vindskydd i "sommarhagen" och en rejäl ligghall i vinterhagen, vad gäller för mig i fråga om förprövning?
2 - Vilka regler gäller för underlag/grund i en ligghall? (är det skillnad mot vindskydd i sommarhagen?)
3 - Har någon tips på material till alternativt leverantör av flyttbara vindskydd?
4 - Tips på gödselhantering, gjuta platta, ha en vagn...?
5 - Era tankar/tips/erfaranheter kring elrep, elband, ståltråd, vi har svårt att välja...?

Tusen tack i förhand! :)
 
Sv: Många frågor (nybygge)

Ska du bara ha två hästar behöver du ingen förprövning... Men kontakta kommunen ska man nog göra iofs.
Fast kanske man behöver förprövning om du nu KAN ha fler hästar... 2 på box och ett par st i varje ligghall, vindskjul.
Ring o kolla :)

Underlaget hör du nog med kommunen om. Jag vet inte hur hårda regler det är i din kommun med gödselhantering o så...
Underlag i ligghallar bör du välja det DU anser är lättast. Jag hade ju inte lagt ut en bädd direkt på jord.

Elband o sånt är jag också lite intresserad av... Alla bönder kör ju med ståltråd och det håller ju bra- men sällan man ser det till hästar. Varför vet jag inte- mer skador? dyrare?
 
Sv: Många frågor (nybygge)

Hej!

Ny här på forumet, dock länge läst era kloka diskussioner!:)
Nu tänkte jag be er erfarna om lite råd och tips..
Jag ska försöka fatta mig kort.

Jag bor på en gård på landet, har två färdiga (godkända) boxar i ladugården och ska till sommaren skaffa två hästar. Dels tar jag över min foderhäst och sen ska han givetvis även få en kompis. Jag ska ha hästarna på lösdrift (dock med möjlighet till uppstallning i boxarna vid behov).

Frågor...
1 - Det här med förprövning är en djungel. Jag kommer att ha två hagar. Vindskydd i "sommarhagen" och en rejäl ligghall i vinterhagen, vad gäller för mig i fråga om förprövning?
2 - Vilka regler gäller för underlag/grund i en ligghall? (är det skillnad mot vindskydd i sommarhagen?)
3 - Har någon tips på material till alternativt leverantör av flyttbara vindskydd?
4 - Tips på gödselhantering, gjuta platta, ha en vagn...?
5 - Era tankar/tips/erfaranheter kring elrep, elband, ståltråd, vi har svårt att välja...?

Tusen tack i förhand! :)

1 - Det här med förprövning är en djungel. Jag kommer att ha två hagar. Vindskydd i "sommarhagen" och en rejäl ligghall i vinterhagen, vad gäller för mig i fråga om förprövning? Förprövning gäller generellt antalet hästplatser på fastigheten, dvs man lägger ihop boxarna med platserna i ligghallen. Trots allt är det ju så att du kanske senare bestämmer dig för att ta in fler hästar. Kolla med din länsstyrelse hur de ser på saken. Förprövning är gratis, så varför inte ansöka ändå och kanske få tips om bra och dåliga lösningar (även ligghallar finns i både bra och dåliga varianter)
2 - Vilka regler gäller för underlag/grund i en ligghall? (är det skillnad mot vindskydd i sommarhagen?) Det ska ju underlätta utgödsling och då är det bra att ha ett underlag som tål påfrestningen som t ex. en traktor gör på underlaget.
3 - Har någon tips på material till alternativt leverantör av flyttbara vindskydd? Träväggar är absolut att föredra. Plåt blir lätt fuktigt och vasst. Även om det är mindre underhåll på en plåthall så föredrar i alla fall jag träkonstruktion (snyggare också)
4 - Tips på gödselhantering, gjuta platta, ha en vagn...? Kolla hos kommunen vad de har för krav utöver tät lagring (som gäller oavsett djurantal). Platta brukar funka i alla kommuner, men även vagn under tak kan vara ett alternativ.
5 - Era tankar/tips/erfaranheter kring elrep, elband, ståltråd, vi har svårt att välja...?
Jag har rep. Det har hållit väldigt bra under den tid vi haft det (8 år och har inte bytt ut dem än) Trots att de nu är gamla så är det inga problem med strömförsörjningen. Jag upplever att band har kortare livslängd. STåltråd kan jag inte uttala mig om annat än att det verkar rätt jobbigt att sätta upp och få det snyggt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 620
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 105
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp