Bukefalos 28 år!

Många hundfrågor

M

millansnillan

Jag har undrat lite om det här med hund. Ni som har tid får gärna svara.



Hur lång tid tar det för en "normalsmart" valp att bli rumsren?
Hur går det till när man först vänjer dem vid att vara ensamna, och när gör man det?
Vilka hundraser fäller inte alltför mycket?
Är en Golden Retriever en bra förstahund (vi har visserligen haft två hundar innan men om vi skaffar nu är det jag som ska ta hand om den helt och träna den.)?
Hur gammal ska valpen vara minst för att man ska kunna köpa den?



Och till sist. Någon som kan ge mig ett antal bra hundhemsidor med bra fakta?
 
Sv: Många hundfrågor

Hur lång tid tar det för en "normalsmart" valp att bli rumsren?
Det varierar mkt, men mellan 3-12 månader.

Hur går det till när man först vänjer dem vid att vara ensamna, och när gör man det? Man ska passa på när de är trötta, och nyss varit ute och gjort det de ska. Börja med 1 minut, öka så länge det går bra.

Vilka hundraser fäller inte alltför mycket?
Vår tex: dvägpinscher. Annars finns det ju alltid nakenhundar :angel:

Är en Golden Retriever en bra förstahund (vi har visserligen haft två hundar innan men om vi skaffar nu är det jag som ska ta hand om den helt och träna den.)? Tja, personligen tycker jag de är lite väl poppis.

Hur gammal ska valpen vara minst för att man ska kunna köpa den?
Minst 8, högst 9 veckor gammal.



Och till sist. Någon som kan ge mig ett antal bra hundhemsidor med bra fakta? Om vad? www.canis.se finns en del :)
 
Sv: Många hundfrågor

Tack för svaren!
Men med Golden Retriever, hur menar du med "Lite väl poppis"?
 
Sv: Många hundfrågor

Vadå högst 9 veckor :confused: jag tycker inte att det är nån nackdel om hunden är 10-12 v heller.
 
Sv: Många hundfrågor

Nä, att de är mkt poppis, folk har liksom fått fel uppfattning om dem, de tror att en Golden kan ALLA ha, även barnfamiljer. Det kan dem ju, OM de uppfostrat barnen att inte terrorisera hunden, och uppfostrar hunden att inte ge sig på barnen. Dessutom är ju Golden Retriver en jakthund i grund och botten, och behöver en hel del aktivering. Tyvärr är det inte alla som tillgodoser detta, därför ligger Golden i toppen av bitnings-listan...

Kanske var luddigt, säg till om du inte förstod :smirk:

Anledningen till att valpen ska var 8-9 veckor, är för att de präglas som mest mellan 8-16 veckor, och de kommer få det lättare att anpassa sig till sin nya omgivning mkt fortare än de får om man väntar längre. Hunden kan tex vara för mkt präglad av sin tidigare ägare (uppfödaren). Detta gör man ju för hundens skull, lika mkt som för den nya ägaren/ägarinnan.

Hänger du med på vad jag menar? ;)
 
Sv: Många hundfrågor

Men att säga att den ska vara högst 9 veckor tycker jag är lite att ta i ;) .
På sätt och vis är jag rätt glad att min valp har blivit "präglad" av sin uppfödare för hon har gjort ett riktigt bra jobb med honom. :)
 
Sv: Många hundfrågor

giowanna skrev:
Hur lång tid tar det för en "normalsmart" valp att bli rumsren?
Det varierar mkt, men mellan 3-12 månader.

Nåja. För våra vovvar tog det inte mer än 3 veckor, och det gäller bägge. När de kom hade de lärt sig att "gå på tidning", vet inte om det hjälpte rumsrenheten på traven eller inte.
 
Sv: Många hundfrågor

Det med 8-9 veckor är min åsikt, det är bara den jag kan stå för, sen om du tycker jag tog i är ju din åsikt? :D

Det med rumsrenheten: Jag anser inte en hund vara rumsren förrän den säger till var gång den vill ut, och inte gör ngt inne alls. Såklart sker det olyckor även i vuxen ålder, men det är ju undantag, då hade ingen hund kunnat räknas som helt rumsren :p

Sen är ju en hund kapabel till att kontrollera sina kiss-och bajsmuskler först när den är tre-fyra månader, sen beror mkt på vilken årstid valpen kommer hem, hur uppmärksam man själv är, hur lång tid det tar innan man kommer till gräsmatta(om man bor i våningshus v.s. om man bor i hus) :smirk:
 
Sv: Många hundfrågor

Med bitningslistan, menar du på saker eller människor?
Själv ska jag (om vi köper något av de husen vi tittat på) skaffa en hund just för att vara ute och gå med och vara aktiv. Hundvan familj sne tidigare, kan det vara något då tror du?
 
Sv: Många hundfrågor

Anledningen till att Golden ligger högst på bitstatistiken är för att den statistiken är inte uträknad per hund, utan per bett.... Dvs de har inte räknat med hur många golden det finns i Sverige. Dessutom finns inte blandraser eller oreggade hundar med på den listan.

Det är alltså inte tillförlitlig statistik, dock hänger folk upp sig på att golden ligger först. Någon som nånsin har sett denna lista?? Någon som vet vilken ras som är tvåa...?

//E
 
Sv: Många hundfrågor

Aktiv enligt de flesta av oss här inne är när man lägger flera kvällar i veckan på klubben eller organiserad träning, spårar, tränar sök, jakttränar osv i stort sett varje dag.

Till promenader kan du ha vilken sällskapshund som helst, och golden är ingen sällskapshund.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 734
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: Lillo
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp