Markarbete - hur länge?

V

victoriaolsson

Lite historia: Jag har ett vblsto på foder (fd travare), 8 år och riden i drygt 1 år. Hon kan gå i form i skritt och trav under ryttare, men behärskar inte riktigt galoppen. Jag har haft henne i en månad, ungefär och hittills har vi jobbat MYCKET från marken med ledarskap och tömkörning.
Till historien hör att hon personlighetsförändras enormt under ryttare (i skogen, ej på bana). Från marken är hon lugn och sansad, likaså på ridbanan under ryttare. Men så fort man kommer ut i skogen blir hon stressad, trippig, kastar sig m.m.

Nu till frågan:
Hur länge skulle NI ha hållit på med markarbetet/tömkörning med en häst som denna? Jag känner att jag hellre jobbar upp ett förtroende och en bärig och musklad häst från marken än flängrider i skogen på en som är stressad och springig.
Har börjat galoppera henne på töm och det går framåt, men har inte velat utmana ödet och galoppera henne i skogen ännu. Traven har jag fått balanserad och samlad i skogen, men hon blir fortfarande stressad.
Just nu tömkör jag/arbetar från marken ca. 4 dagar i veckan, och resten rider jag ut i skogen kortare turer i skritt och jogg. Är det för mycket arbete från marken? Kan jag fortsätta så tills jag har en lugn och stabil häst?

I övrigt är hon världens snällaste och mysigaste. Skogen är dock förnkippad med spring.
 
Sv: Markarbete - hur länge?

jag jobbade min 3-åring från marken i 2,5 månad innan jag började rida in henne.
Men det kan behövas längre/kortare tid, jag kände att vi fått ett bra förtroende för varandra då.
 
Sv: Markarbete - hur länge?

Rider du ensam eller med sällskap? Travare i sällskap kanske tänker "tävling", då kanske du ska testa att rida själv, t ex.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 034
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Nahar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: Boj
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp