Markpriser

Tussemaja

Trådstartare
Var på nätet kan man hitta cirkapriser på mark - betesmark, åkermark etc. i olika delar av Sverige.?
 
Sv: Markpriser

Vet inte om det finns på nätet direkt - men LRF och Hushållningssällskapet har koll på sina regioner och markpriserna. Det har adnra mäklare som arbetar med större fastigheter också. Prova där!
 
Sv: Markpriser

Varje år ger Jordbruksverket ut statistik över bla markpriser, arrendepriser m.m. - där får man även tag i produktionsprisindex för jordbruket och alla möjliga och omöjliga statitiska uppgifter som rör jordbruk, mark och skogsbruk.
 
Sv: Markpriser

Kl Tänk också på att markpriserna i genomsnitt är en sorts vägledning. Enskilda försäljare av mark kan mycket väl begära mångdubbelt mera än normalpriset i området.

Våran granne vill tex ha 300 000:- per hektar trots att det rör sig om ganska genomsnittlig åkermark i det sk område tre enl LRFs statisitk.

Genomsnittspriset för den typen av mark var ca 70 000:-/ha år 2008 och borde alltså ligga kring 90000:- idag. Dvs han vill ha mer än 3 ggr så mycket...:crazy:

Storbondegrannen har bjudit honom 150000:-/ha och vi har sagt att vi kan betala mer än bondegrannen men att vi absolut inte vill betala 300 000:-/ha.

Men han vill inte sälja och därmed har han försökt sälja både gårdshus och mark i ca 4 år utan större resultat.:angel:
 
Sv: Markpriser

Hoppas att priserna här i Värmland ärlägre än hos dig! Kollar med SCB... Fast säkert vill säljaren ha mer än riktpis.
 
Sv: Markpriser

Jag bor i västernorrland och häromkring ligger åkermarken på ca 4000:-/ha knappt. Skog är mer värt helt enkelt...
 
Sv: Markpriser

Jag bor i västernorrland och häromkring ligger åkermarken på ca 4000:-/ha knappt. Skog är mer värt helt enkelt...

Snittpriser åkermark norrland 13000 för 09
Skogspriser, där måste du ta reda på virkesförrådet per ha
Norrland mellan 150 till 200 kr per skogskubikmeter
kanske 10 till 30 000 kr per ha.
I skåne har priser närmare 300 000 för ett Ha av den bästa åkermarken betalats
För skogen upp och över 300 Kr/ km vilket innebär upp mot 60 000kr för ett ha skogsmark

Sedan påverkar bonitet, arrondering, vägar o läge.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 373
Senast: sthu
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 752
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
933
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 044
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp