Bukefalos 28 år!

Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

O

OhNoez

Jag har nu varit inne hos veterinärn än en gång med ena grisen då hon är slö och matvägrar. Sist jag var där för 3 dagar sen så fick jag antibiotika då vetten misstänkte infektion pga det hastiga insjuknandet och eftersom hon inte visar några fysiska symptom mer än just trötthet och matvägran (ingen feber, ingen smärta, kan röra sig obehindrat, inget nysande/snorande, hjärtat lät bra, etc).

Hon har inte direkt reagerat positivt på antibiotikan och idag åkte vi in än en gång då hon var väldigt slö och svårmatad. Dom vätskade upp henne och jag pekade ut en kal fläck jag hittat på ena sidan av buken. Vetten började kolla igenom pälsen och hittade fler kala fläckar på sidorna bland pälsen. Hennes erfarenhet sa att detta antagligen berodde på hormonella problem (= ev cystor på äggstockarna). Hon pratade om operation och jag har nu några dagars betänketid såvida marsvinet inte blir akut sämre. Jag blev så paff av "diagnosen" att jag glömde fråga allt så jag vänder mig till er så länge. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Opererade nì? Vad kostade det? Vet ni hur prognosen ser ut? Är chansen att det lyckas stor? Vetten visste inte men trodde det kunde röra sig om 10 000 kr eftersom hon är oförsäkrad. Det är ju inte direkt en skitsumma, men hon är bara 3 år så är prognosen god lånar jag ihop det.

Hur hade ni gjort?

Alla erfarenheter (och synpunkter/tips) är varmt välkomna :bow:

Tillägg: Jag kanske ska säga att hon är oförsäkrad för att jag helt enkelt inte hunnit så lång. Hon flyttade hit för några veckor sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

De flesta har inte sina grisar försäkrade. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt ringt och pratat med någon uppfödare, de har ju längre erfarenhet än många veterinärer, om just marsvin. Kan vara något som vet aldrig hört talas om som inte alls är lika drastiskt som cystor någonstans.

Cystor på äggstockarna har ju typ alla (tjejer/honor) normalt sett. Och cancer i sig är inte alls vanligt på marsvin. Äldre marsvinshonor brukar kunna få kala fläckar till följd av ändrade hormoner i kroppen fast farligt i sig är det nog inte.
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Ringa uppfödare och höra- där sa du nåt! :laugh: Jag hoppas ju med hela mitt hjärta (...och plånbok) att det inte ska behöva gå så långt som till en operation och finns det en eventuell annan förklaring så vore det ju underbart. Det kan ju fortfarande vara en infektion med tanke på att hon varken magrat av eller varit slö/mått dåligt innan tisdag eftermiddag/ kväll, men det känns skumt att hon inte svarat på antibiotikan än. Hon ska ha den i 7 dagar: 0.5 ml två ggr per dygn och hon har hittills fått 7 av 14 doser.
Men absolut, det är definitivt värt ett försök att ringa och höra vad dom kan tänkas säga om håravfallet. Hon är ju inte här för att ställas ut heller, så lite kala fläckar har jag inget emot, bara hon blir frisk och börjar äta igen.

Tack för ditt svar, jag känner mig lite lättare inombords efter att ha läst det :bow:

Om någon har tips på nån kunnig uppfödare som förhoppningsvis inte skulle misstycka att jag ringde och ställde lite frågor får ni gärna PMa namn/nr till denne

Förresten, vet någon om cystor ses på en röntgenbild eller måste dom öppna henne för att se dom? (uj vad frågor jag har...)
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

När vi ultraljudade min marsvinshona för att vi misstänkte urinsten visade det sig att hon hade cystor på livmodern eller äggstockar, kommer inte ihåg riktigt. Vi gjorde inget åt det och det var inte orsaken till misstanken om urinsten, hon hade urinvägsinfekion som behandlades med antibiotika. Vet sa att om hon började tappa hår var det ett symtom på att cystorna behövde tas bort och att vi då skulle behöva operera. Det är ganska risakbelt att göra en sådan operation och det är inte säkert att de klarar det. Som tur var blev det inte så och hon levde till hon blev 7 år gammal då vi fick ta bort henne av andra orsakaker.

Måste också säga att vi hade våra marsvin försäkrade och det var så himla skönt att inte behöva tänka på pengarna!
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Tack för ditt svar och för att du berättade om egna erfarenheter kring ämnet, jag uppskattar det verkligen.

Allmänt KL

Tyvärr gick det inte vägen den här gången. Grisen blev sakta men säkert sämre under nattens gång trots uppvätskningen kvällen innan, medicin och Critical Care. Tidigt imorse satt jag återigen på djursjukhuset med henne och veterinären ansåg att hon nu var i så pass dåligt skick att hon inte skulle klara en operation så vi beslutade tillsammans att hon skulle få hjälp med att somna in.

Sov gott, min lilla galning.
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Usch, måste verkligen vara otur att få ett marsvin med cystor, är ju precis som Modig_korn säger, ovanligt på ett marsvin.
Men en stor eloge till dig som faktiskt tog henne till vetrinären , övervägde att operera, lade ner pengar och tid på att hjälpa henne. Finns tyvärr så många människor med marsvin som inte tar dem till vetrinären trots att man märker att något är fruktansvärt fel med dem. Och yttligare en för att du tog ett svårt beslut att låta henne somna in när det inte fanns någon annan utväg.


Beklagar verkligen att lilltösen inte klarade sig. :cry:
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Ja, det var verkligen trist att hon skulle åka på nåt sånt här, hon hade precis "kommit in" i flocken på alla sätt och vis och verkade må toppen så att hon helt plötsligt gick från hyperaktiv till döende var en chock. Visst vet jag att det brukar gå snabbt när marsvin väl börjat visa symptom men man vänjer sig aldrig ändå.

Det var ett väldigt rart inlägg du skrev. Tack.
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Synd att lillgrisen inte klarade sig. Beklagar :(
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

jag förstår hur du känner dig. ett av mina marsvin har jag blivit tvungen att avliva pågrund av att han hade fel på sina bakre tänder och att han hade två varbölder under käkarna. jag blev tvungen att ge han Pureér dom sista veckorna innan jag avlivade han. och mitt första maarsvin blev ihjälbiten av en katt:( livet är tufft för marsvinen....
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Usch så tråkigt :( Jag beklagar. Ja, det är verkligen hårt att vara marsvin ibland.

R8n: Tack så mycket.
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Hej! När Emma var två och ett halvt år börja hon tappa hår och det visade sig vara cystor på äggstockarna. Hon opererades och tillfrisknade. Operationen kostade cirka 3000 kr och 500 kr för stygnborttagning. Veterinären sa att det var en risk för Emma med narkosen men jag tog beslutet att hon skulle opereras eftersom jag vill ha Emma kvar längre. Ett år senare, fredag den 28 agusti 2009, dog Emma. Hon slutade äta och gick bort hastigt. Vi saknar henne jättemycket och även hennnes burkompis saknar henne.:(
 
Sv: Marsvin: cystor på äggstockarna. Erfarenheter?

Oj, 28e augusti? Då är det ju väldigt nytt. Jag beklagar :(

3000 för operation var inte så farligt... undra varför min vet sa 10 000? (det är väl egentligen "bara" en kastration som skulle gällt i det här fallet (?)). Kanske räknade med jourtillägg av misstag eller nåt eftersom det trots allt var en helg jag var inne. Kostade ju skjortan att bara få dom att vätska upp henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp