Måste jag byta häst..?

Dino2018

Trådstartare
Hejsan!
Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt..
så till saken är att jag vill satsa på dressyren :)
Men hon är ju hoppstammad och har inte snygga stora gångarter..

Jag är ingen naturbegåvning heller.
Så jag står i valet å kvalet om jag ska sälja min älskade häst och satsa på en dressyrstammad istället..
Ja har aldrig ens tävlat dressyr men vet inte hur långt man kan ta sig med att man har en samarbetsvillig och lyhörd häst dock utan ”bra” gångarter ..?
 
Om du älskar din häst och trivs med den verkar det väl dumt att sälja. Gångarter går att utveckla och en välriden, välskolad häst har alltid en chans på dressyrbanan! Hur långt ni kan ta er får ni väl se, men teoretiskt kan man utbilda många hästar all the way. Det finns gott om hoppstammade hästar, travhästar, dressyrardennern Torsten mfl. som kanske inte har flashiga gångarter, men ändå är med och konkurrerar😍!
 
Om du älskar din häst och trivs med den verkar det väl dumt att sälja. Gångarter går att utveckla och en välriden, välskolad häst har alltid en chans på dressyrbanan! Hur långt ni kan ta er får ni väl se, men teoretiskt kan man utbilda många hästar all the way. Det finns gott om hoppstammade hästar, travhästar, dressyrardennern Torsten mfl. som kanske inte har flashiga gångarter, men ändå är med och konkurrerar😍!
Verkligen! En vanlig hobbyryttare behöver absolut ingen dressyrstammad häst för att satsa på dressyr. Många ridskolehästar tävlar t ex dressyr väldigt framgångsrikt och de är inga gångartshästar. Och är man dessutom inte superduktig själv, så finns det verkligen ingen anledning - blir ofta bara svårt.
 
Det går utmärkt att träna och tävla dressyr även med hoppstammade hästar, men handlar såklart i slutändan om individens förutsättningar.
 
Det går utmärkt att träna och tävla dressyr även med hoppstammade hästar, men handlar såklart i slutändan om individens förutsättningar.
Och vad man har för ambitioner själv. Vill man jobba med att utvecklas tillsammans med sin häst och glädjas åt framsteg och när man är redo för nästa klass framför att få placeringar och rosetter så går ju det med vilken häst som helst. Vill man komma långt på kort tid ska man väl matcha det med en häst som har den kapaciteten, men då måste man ju själv ha kunskapen att förvalta och utveckla en sådan häst.
 
Det går alldeles utmärkt. Jag konverterade till dressyr när jag insåg att jag inte kommer ta mej tillbaka där jag var med min hästs mamma. Min blivande hoppstjärna fick bli dressyrhäst. Hon rör sig trevligt men är ingen stjärna. Vi rider LA nu satsade mot Msv C när den fortfarande fanns. Får se om vi tar oss till Msv överhuvudtaget nu. Som tidigare nämnts i tråden så är det många hoppstammade som går dressyr. Man får se till individer. Men dom lätta klasserna klarar dom flesta. Det hänger snarare på ryttaren.
 
Hejsan!
Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt..
så till saken är att jag vill satsa på dressyren :)
Men hon är ju hoppstammad och har inte snygga stora gångarter..

Jag är ingen naturbegåvning heller.
Så jag står i valet å kvalet om jag ska sälja min älskade häst och satsa på en dressyrstammad istället..
Ja har aldrig ens tävlat dressyr men vet inte hur långt man kan ta sig med att man har en samarbetsvillig och lyhörd häst dock utan ”bra” gångarter ..?
Kort svar, nej du behöver inte byta häst. De flesta hästar kan utan problem tävla lätta klasser utan stora gångarter. Dressyr är så mkt mer än flashiga gångarter. Kommer du så långt att du verkligen vill satsa på dressyren så kan det vara läge att byta häst då men till att börja med kommer din nuvarande säkerligen räcka till alldeles lagom.
 
Gångarter går att förbättra med ridning, sålänge man inte satsar på att vinna mästerskap så kan man komma långt utan naturligt flashiga gångarter om hästen har bra ridbarhet.
 
Jag har en hoppstammad häst som jag tidigare hoppat med som jag nu satsar på att kvala in till svår dressyr. En lydig hopphäst som kan lära sig ”krumelurerna” och som har enkelt för byten är inte helt tokigt i dressyrsammanhang.

Jag gick i precis samma tankar som dig när jag var less på hoppningen men inte hade hjärta att göra sig av med min stolle.

Sen ska man inte sticka under stolen med att vi inte har samma grundförutsättningar i form av register och grundkvalitet i gångarter som ”riktiga” dressyrhästar har men det är långt ifrån allt ☺️

När jag ”gick över” hade jag inga direkta dressyrmeriter själv, hade ridit några lokala LB typ. Framgångsfaktor för oss har varit bra tränare (pröva olika och välj med omsorg någon som ser potentialen i er som ekipage och som har visioner för vad ni kan bli) och mycket tränar-träningstid. Man blir bra på det man gör och vissa saker kan man behöva träna om lite, att galopplängningar inte är ”fullt ös medvetslös” och att man inte ska accelerera ur svängar t.ex. 😂
 
Nej då, fortsätt med hästen du har! En elev till mig har en hoppstammad häst som verkligen travat som en skadeskjuten kråka (e Corporal). Han har vi fått att utveckla traven nåt enormt och han går MsvA nu. Stor fördel med hopphästar är att bytena brukar vara väldigt enkla.
 
Fortsätt med hästen som du har, om du känner att den är rolig att rida "på marken" och ni tycker om varandra i övrigt. Jag har ett tyskt hoppsto som jag råkade få på halsen - hon skulle egentligen säljas (av mig...), men blev kvar hos mig. Vi har hängt ihop i fem år nu, och tävlar på MsvB-nivå. Vi har till och med börjat drömma smått om MsvA... Hon har inga gångarter alls, är byggd i nedförsbacke och har jäääättelånga bakben. Det tog tid, men nu är hon drömfin, och precis som @Fiorano skriver så är bytena enkla att förfina på en välskolad hopphäst. Lycka till!
 
Jag har sneglat lite på omskolade galopphästar, när jag tycker fjordingen är lite för liten. Vad tror ni om en sån? Jag har endast ambitioner att ta mig till LA, men vill förstås fortsätta träna på skolor och byten, men utan att tänka mig att tävla. Jag älskar min fjording, men önskar mig iblan lite mer.
 
Jag har sneglat lite på omskolade galopphästar, när jag tycker fjordingen är lite för liten. Vad tror ni om en sån? Jag har endast ambitioner att ta mig till LA, men vill förstås fortsätta träna på skolor och byten, men utan att tänka mig att tävla. Jag älskar min fjording, men önskar mig iblan lite mer.
Definiera ”för liten ”, du får inte nödvändigtvis mer massa på ett fullblod. Sedan finns ju hela skalan på fd galoppörer från trevliga tävlingshästar till den jag red en del i tonåren som bara reds ut och la sig i galoppörsläge så fort man galopperade. (Dock jättebra som draghjälp på fega halvblod)
 
Definiera ”för liten ”, du får inte nödvändigtvis mer massa på ett fullblod. Sedan finns ju hela skalan på fd galoppörer från trevliga tävlingshästar till den jag red en del i tonåren som bara reds ut och la sig i galoppörsläge så fort man galopperade. (Dock jättebra som draghjälp på fega halvblod)
Är bara en känsla ibland att hon är liten. Jag gillar ju att man kan se hela ryggen när man borstar och tom kan ”hänga” lite på den, men när jag rider ibland känns det ju som om man inte har något framför sig. Svårt att beskriva! Och det känns inte helt schysst att nästan kunna sparka på bommarna om vi hoppar ett skutt. Nu har vi inte hoppar på länge, bara travat och skuttar över lite bommar.
 
Instämmer med övriga. Satsa på dressyr på hästen du redan har. Kanske det i sin tur leder till bättre samarbete mellan er och det påverkar hoppningen i rätt riktning också?
 
Är bara en känsla ibland att hon är liten. Jag gillar ju att man kan se hela ryggen när man borstar och tom kan ”hänga” lite på den, men när jag rider ibland känns det ju som om man inte har något framför sig. Svårt att beskriva! Och det känns inte helt schysst att nästan kunna sparka på bommarna om vi hoppar ett skutt. Nu har vi inte hoppar på länge, bara travat och skuttar över lite bommar.
Fast byta från fjording till en fd galoppör känns ju inte rimligt om du bara vill upp lite i storlek. Du får ju ett helt annat temperament och rörelsemönster också. Och det även om den är bra omskolad.
 
Fast byta från fjording till en fd galoppör känns ju inte rimligt om du bara vill upp lite i storlek. Du får ju ett helt annat temperament och rörelsemönster också. Och det även om den är bra omskolad.
Jo, och nu är det helt inaktuell iallafall. Det var ju inte bara storlek. Saknar min förra häst ibland. Men, som sagt, inte aktuellt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 766
Senast: Sel
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 034
Senast: banani
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp