Bukefalos 28 år!

måste man koppla bakselen i skaklarna på plan mark?

HannaZ

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Är det nödvändigt att fästa skaklarna i bakselen om man ex bara ska köra lite i ridhuset? Finns det någon säkerhetsmässig aspekt? Är det att föredra att det är kopplat om hästen tex får för sig att börja backa? Håller på att köra in min lilla shettis och vill behöva kludda så lite som möjligt med spännen när jag är själv.
 
Ja som rubriken lyder. Är det nödvändigt att fästa skaklarna i bakselen om man ex bara ska köra lite i ridhuset? Finns det någon säkerhetsmässig aspekt? Är det att föredra att det är kopplat om hästen tex får för sig att börja backa? Håller på att köra in min lilla shettis och vill behöva kludda så lite som möjligt med spännen när jag är själv.
Jag fäster bakselen i skakelremmarna, för att inte behöva klydda med att fästa dom i vagnen, det är ett gammalt sätt att ha bakselen på och funkar precis lika bra, ha bara vagnen lite längre fram i skakelöglorna så inte vagnen har en bit att "åka" innan bakselen tar i
 
om du har ögla på skakeln så skulle det kunna fungera utan att koppla bakselen men om du har släta skaklar är den nödvändig. Annars finns ju inget som stoppar vagnen från att köra på hästen i inbromsningarna
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Tack för svar. Märkte att skaklarna kan glida för mkt i skakelöglorna så det blir till att sätta på remmarna ändå. Har köpt snabbspännen så det ska nog gå enkelt. Hon stod fint när jag spände för själv nu, har bara gjort det med medhjälpare innan.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
det har du alldeles rätt i, kör aldrig själv med släta skaklar så jag tänkte inte på det
 
Hejsan
Jag tror att det är bra om du alltid spänner för på samma sätt, så att hästen vänjer sig vid alla momenten. Rutiner är A och O vid att spänna för och av vagnen, anser jag.

Lägg tömmarna över armen när du spänner för så kan du hejda hästen om den går fram. När hästen sedan är inkörd och färdig och du är trygg med att hon klarar av att stå still, så kan du lägga tömmarna över hästens rygg medans du spänner för. Min häst har varit inkörd sedan förra hösten och jag har ofta tömmarna över armen, då jag lärda mig det och tycker det är en god säkerhetsaspekt.

Dessutom är det bra om vagnen fungerar på samma sätt alltid, oavsett om du är i ridhuset eller ute.
Mitt tips är att alltid göra på samma sätt. Lycka till.
ps har du ingen rolig bild och visa oss hur det går:-) ???
 
Tack! Ja jag är så glad för henne, hon är en riktig liten pärla

Å vad roligt att köra ponny! Fin ponny! Och lyxigt med ridhus..
Jag tänkte lite på bakselen, som du har fäst den nu gör den ju ingen skillnad vid inbromsningen. Det är inte förrens ponnyn backar ett steg som den tar emot, och då har däckeln redan åkt fram mot bogbladen. Fästena behöver nog flyttas längre fram. Att bara korta in remmarna går oftast inte eftersom de då drar över korset i rörelserna. . Bara tips i all välmening. Jag har själv kört ponny och haft dessa bekymmer innan jag gick över till större kallblod. Det är så mycket svårare att sela bra på en liten ponny, det är så små marginaler i rörelsen.
 
Tack! Ska kolla på det med min tränare när hon kryat på sig efter sin förkylning. Men nu kan den iallafall inte glida omkring fritt helt som den gjorde utan remmarna.

Å vad roligt att köra ponny! Fin ponny! Och lyxigt med ridhus..
Jag tänkte lite på bakselen, som du har fäst den nu gör den ju ingen skillnad vid inbromsningen. Det är inte förrens ponnyn backar ett steg som den tar emot, och då har däckeln redan åkt fram mot bogbladen. Fästena behöver nog flyttas längre fram. Att bara korta in remmarna går oftast inte eftersom de då drar över korset i rörelserna. . Bara tips i all välmening. Jag har själv kört ponny och haft dessa bekymmer innan jag gick över till större kallblod. Det är så mycket svårare att sela bra på en liten ponny, det är så små marginaler i rörelsen.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Och igår travade hon med mig i vagnen för första gången. Men husse fick jogga bredvid med slakt grimskaft för säkerhets skull, och mata med godis efter varje avsiktlig fr trav.... Hon verkade gilla det, ville börja trava redan i svängarna på kortsidan när hon fattade att det var trav som gällde på långsidorna :-)
 
Och igår travade hon med mig i vagnen för första gången. Men husse fick jogga bredvid med slakt grimskaft för säkerhets skull, och mata med godis efter varje avsiktlig fr trav.... Hon verkade gilla det, ville börja trava redan i svängarna på kortsidan när hon fattade att det var trav som gällde på långsidorna :-)
DSC_0585.JPG

Vad kul att det går bra. Snart kommer du vara ute och köra så det sprutar grus om däcken;)
Här är en bild från dagens körtur, förra hösten var Gasellen nybakad körhäst. Tiden går så fort:-)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 173
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Min plan är att gå en agilitykurs i vår (hunden blir ett i augusti) och tänkte därför köra lite basträning här hemma. Vi försöker med...
Svar
7
· Visningar
858
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Nepeta
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 227
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp