Bukefalos 28 år!

Måste vi? Dagens etikettdilemma

På alla hjärtans dag när du är inställd på romantik med partnern? Jag förstår om TS inte tycker att det känns så himla kul att träffa föräldern just då, det hade inte jag heller tyckt även om jag i vanliga fall gärna setts för drinkar/middag.

Jag personligen hade blivit glad om mina föräldrar dykt upp, ja. Jag ska ändå inte ha sex med sambon på matbordet, och mina föräldrar följer sällan med in i vårt sovrum om man säger så.
Jag förstår att TS tycker att det var mindre optimalt, utifrån vad hon skriver i inlägget, men jag delar inte känslorna och ser inte problemet. Vad gör man som är så romantiskt på en hel kryssning att man inte kan ta en fika med sina föräldrar?
 
Vad gör man som är så romantiskt på en hel kryssning att man inte kan ta en fika med sina föräldrar?

Den här aspekten funderar jag också över. Hur gör man när man är romantisk under en hel kryssning? 24 timmar? 48 timmar? 72 timar? Av oavbruten romantik? Vad består denna romantik i, närmare bestämt? Jag kan inte riktigt visualisera det?

Sen kan jag gott förstå att man vill göra en liten resa utan sina föräldrar, eller med dem, men det är ju en annan sak.
 
Jag personligen hade blivit glad om mina föräldrar dykt upp, ja. Jag ska ändå inte ha sex med sambon på matbordet, och mina föräldrar följer sällan med in i vårt sovrum om man säger så.
Jag förstår att TS tycker att det var mindre optimalt, utifrån vad hon skriver i inlägget, men jag delar inte känslorna och ser inte problemet. Vad gör man som är så romantiskt på en hel kryssning att man inte kan ta en fika med sina föräldrar?

Jag skulle inte tro att det handlar om att man inte har tid för föräldern för allt romantiskt man ska göra, utan snarare att man vill göra en resa själv och ha tid för bara varandra. I det här fallet var förälderns sällskap inte önskvärt, och det är så klart ok att tycka även om man skulle ha tid att träffas.
 
Har jag planerat in och sett fram emot tid på tu man hand, romantiskt eller inte med min partner för att få tid tillsammans en stund från vardagen och vara bara vi, så vill jag göra just det. Inte umgås med släktingar eller vänner hur mycket jag än gillar dem..
 
Jag hade ändå tyckt att det skulle känts väldigt konstigt att vara på samma båt som någon man känner väl och försöka låtsas som att det regnar. Så stor är inte båten så att man går in i varandra kommer att hända.
Jag hade bokat in en träff, men varit tydligt med att ni i övrigt har egna planer vad gäller middag, låsa in sig i hytten eller vad ni vill göra.

Alternativt skippa kryssningen och göra något annat.

Ja, att låtsas som det regnar skulle kännas konstigt. Att däremot hälsa och fortsätta åt varsitt håll hade inte gjort det, om man hade bestämt på förhand att det var så det skulle vara. Anledningen till trådstarten är främst att jag vill veta om det är otroligt dålig stil av mig att föreslå att vi skulle göra just så.
 
Åh jag hade blivit jätteglad. Vari ligger det farliga i att spendera lite tid med sin förälder/föräldrar? Vill man inte vara med dem hela tiden kan man väl mötas för en kaffe eller öl och sedan äta på tu man hand tex. Jag har som roligast när mina föräldrar är med!

Alltså jag gillar som sagt min förälder och träffar gärna både hen och hens partner under andra omständigheter. De kommer t ex hem till mig på middag nästa vecka och då ska min pojkvän också vara med. Nu handlar det dock om så få timmar och ett så speciellt tillfälle att jag inte vill lägga någon tid på att umgås med dem. Sen förstår jag om du inte själv skulle känna likadant i min situation, men trådstarten grundade sig på att just jag inte vill just då.
 
Ja, ungefär så. Berätta att ni hade sett resan som en chans för er att få vara lite själva men att ni gärna ses i baren före middagen.

Ja, förutom att det där med "gärna" inte stämmer. Jag kan säkert få det att stämma om jag lägger lite mental omställningskraft på det men jag undviker det helst.
 
Det är alltså lämpligt att ändå träffa dem, om så bara för en drink i baren? Jag vill egentligen inte det heller, men om det är vad som krävs för att inte uppfattas som otrevlig så är det ju bra att veta.

Du känner din förälder bäst, kanske är det inga som helst problem att säga att ni vill spendera resan på tu man hand men jag skulle "kontra" middag tillsammans med min mamma och hennes sambo med en drink i baren.

Min mamma skulle antagligen inte ens tänka tanken på att träffa mig och min man på alla hjärtans dag, men skulle vi av en slump boka in oss på samma ställe skulle vi antagligen ta en drink tillsammans och prata lite.
 
Den här aspekten funderar jag också över. Hur gör man när man är romantisk under en hel kryssning? 24 timmar? 48 timmar? 72 timar? Av oavbruten romantik? Vad består denna romantik i, närmare bestämt? Jag kan inte riktigt visualisera det?

Sen kan jag gott förstå att man vill göra en liten resa utan sina föräldrar, eller med dem, men det är ju en annan sak.

Kryssningen är 22 timmar. Båten åker 18 och vi har bokat middagssittning vid 20.30. Vi valde den sena för att hinna "hänga i hytten" med och utan kläder, och det är tid som jag helst inte omplanerar till föräldraumgänge. Vi har bokat buffé och föräldern vill ha à la carte-middag så vi äter inte tillsammans. Eftersom buffén inkluderar öl och vin vill jag helst behålla handlingsalternativet att bli mer berusad än jag skulle välja att vara i sällskap av föräldern, och det gäller även slutet av kvällen. (Det är långt ifrån säkert att jag vill bli full när jag väl är där, men om det händer så vore det surt att behöva hålla igen pga inplanerad föräldraträff.)

På morgonen har vi valt att inte boka frukost för att slippa ha någon bestämd tid att kliva upp. Det är klart att vi skulle kunna säga till föräldern att vi kan höra av oss när vi har vaknat för att fika vid lunchtid någon gång, men då vet jag av erfarenhet att hen bara kommer att gå runt och vänta på att jag tar kontakt, vilket i sin tur gör det svårt för mig att slappna av och då riskerar min sovmorgon att bli störd av det. Vid 14 har vi bokat lunchbuffé som varar fram till 16, då båten är tillbaka. Den hade vi preliminärt tänkt ha som vår frukost.

För mig tror jag att det handlar mindre om att vara "romantisk i en hel kryssning" än om en önskan att bara vara med min pojkvän i ett nästan-dygn, utan att ha fler tider än nödvändigt att passa eller fasta punkter att förhålla mig till. Det i sig kanske beror på att vi aldrig egentligen har åkt bort tillsammans utan att ha någon att hälsa på, samt att jag har en ganska hektisk vår framför mig och blir lite stressad av varje ny inbokad tid.
 
Kryssningen är 22 timmar. Båten åker 18 och vi har bokat middagssittning vid 20.30. Vi valde den sena för att hinna "hänga i hytten" med och utan kläder, och det är tid som jag helst inte omplanerar till föräldraumgänge. Vi har bokat buffé och föräldern vill ha à la carte-middag så vi äter inte tillsammans. Eftersom buffén inkluderar öl och vin vill jag helst behålla handlingsalternativet att bli mer berusad än jag skulle välja att vara i sällskap av föräldern, och det gäller även slutet av kvällen. (Det är långt ifrån säkert att jag vill bli full när jag väl är där, men om det händer så vore det surt att behöva hålla igen pga inplanerad föräldraträff.)

På morgonen har vi valt att inte boka frukost för att slippa ha någon bestämd tid att kliva upp. Det är klart att vi skulle kunna säga till föräldern att vi kan höra av oss när vi har vaknat för att fika vid lunchtid någon gång, men då vet jag av erfarenhet att hen bara kommer att gå runt och vänta på att jag tar kontakt, vilket i sin tur gör det svårt för mig att slappna av och då riskerar min sovmorgon att bli störd av det. Vid 14 har vi bokat lunchbuffé som varar fram till 16, då båten är tillbaka. Den hade vi preliminärt tänkt ha som vår frukost.

För mig tror jag att det handlar mindre om att vara "romantisk i en hel kryssning" än om en önskan att bara vara med min pojkvän i ett nästan-dygn, utan att ha fler tider än nödvändigt att passa eller fasta punkter att förhålla mig till. Det i sig kanske beror på att vi aldrig egentligen har åkt bort tillsammans utan att ha någon att hälsa på, samt att jag har en ganska hektisk vår framför mig och blir lite stressad av varje ny inbokad tid.

Säg till föräldern det du skrivit ovan :)
 
Kryssningen är 22 timmar. Båten åker 18 och vi har bokat middagssittning vid 20.30. Vi valde den sena för att hinna "hänga i hytten" med och utan kläder, och det är tid som jag helst inte omplanerar till föräldraumgänge. Vi har bokat buffé och föräldern vill ha à la carte-middag så vi äter inte tillsammans. Eftersom buffén inkluderar öl och vin vill jag helst behålla handlingsalternativet att bli mer berusad än jag skulle välja att vara i sällskap av föräldern, och det gäller även slutet av kvällen. (Det är långt ifrån säkert att jag vill bli full när jag väl är där, men om det händer så vore det surt att behöva hålla igen pga inplanerad föräldraträff.)

På morgonen har vi valt att inte boka frukost för att slippa ha någon bestämd tid att kliva upp. Det är klart att vi skulle kunna säga till föräldern att vi kan höra av oss när vi har vaknat för att fika vid lunchtid någon gång, men då vet jag av erfarenhet att hen bara kommer att gå runt och vänta på att jag tar kontakt, vilket i sin tur gör det svårt för mig att slappna av och då riskerar min sovmorgon att bli störd av det. Vid 14 har vi bokat lunchbuffé som varar fram till 16, då båten är tillbaka. Den hade vi preliminärt tänkt ha som vår frukost.

För mig tror jag att det handlar mindre om att vara "romantisk i en hel kryssning" än om en önskan att bara vara med min pojkvän i ett nästan-dygn, utan att ha fler tider än nödvändigt att passa eller fasta punkter att förhålla mig till. Det i sig kanske beror på att vi aldrig egentligen har åkt bort tillsammans utan att ha någon att hälsa på, samt att jag har en ganska hektisk vår framför mig och blir lite stressad av varje ny inbokad tid.
 
Hade nog sagt något om att det tyvärr inte kommer finnas tid att umgås på dagen/kvällen, då kvalitetstid med pojkvännen är inplanerat, och att vi gärna kan ses till lunchbuffén dagen efter. Typ :p
 
Jag går gladeligen emot nästan hela strömmen och säger att det vore rätt oförskämt.

Jag tänker mig in i samma sits, om jag hade "bjudit" min unge på en kryssning och sen ovetandes råkat boka samma datum själv och barnet inte hade velat ha mitt sällskap utan försökt tiga ihjäl det hade jag blivit rätt ledsen och sårad. Nu tror jag inte att det skulle hända, för mina ungar är inte på det viset.

Själv hade jag gärna åkt med mina föräldrar även om jag kanske inte hängt med dom precis hela tiden, men att t aen drink eller äta en middag ihop tycker jag alltid är lika kul, så ofta ses vi inte.
 
På alla hjärtans dag när du är inställd på romantik med partnern? Jag förstår om TS inte tycker att det känns så himla kul att träffa föräldern just då, det hade inte jag heller tyckt även om jag i vanliga fall gärna setts för drinkar/middag.

När föräldrarna är dom som faktiskt betalar?

Romatik har jag ändå inte i en restaurang....
 
Jag hade tyckt det var toppenroligt att ha en dejt med mina päron på båten. Varken jag eller dom kletar in oss så jag skulle hinna snuttaplutta med kärleken ändå. Men så trivs vi väldigt bra ihop alla fyra också som vuxna och ingen brukar bli full eller sexa loss offentligt för att det är alla hjärtans dag heller.
 
Nu såg jag i en annan tråd att TS och hens partner varit tillsammans i ynka 6 månader och då förstår jag verkligen att man kanske inte vill hänga med päronen på en 22-timmarskryssning.
Om relationen varit mer etablerad hade det kanske inte känts lika viktigt.

@TygerTyger - jag tycker du lite snällt kan säga till föräldern att ni vill vara lite för er själva men om ni dyker på varandra kanske ni kan fika om det passar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp