H

hotstuff

vad ger ni för mat till era lågdräktiga ston? och vad ger ni dom längre fram vid dräktigheten? :banana: :banana: :banana:
 
Jag har ingen dräktig i år, men förra året åt mamman till min fölis samma som när hon inte var dräktig, dvs ca 85 MJ och 525gSRP. Höt var så bra att det räckte att komplettera med havre och lite betfor.

Sen när hon blev "mer" dräktig fick jag hem henne och hade ÄNNU bättre hö (9,1 MJ och 77gSRP per kg foder!!!) och jag klarade mig bra på havre och betfor då med. På slutet åt hon nog 120 MJ.
 
När mitt sto var lågdräktigt fick hon bara betfor, havre, mineraler och en massa olika grönsaker. När hon hade ca 3 månader kvar av dräktigheten började jag ge henne Krafft Breed.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Jag ger ett bra hö, lite specialhavre, mineraler och ändå mindre lucern. Kommer senare att öka Lucerngivan och även utfodra med lucern under betet, eftersom det är ett magert skogsbete.
Hon får dessutom frukt och grönt. :)
 
Jag har ett äldre sto, som behöver lite mer även som odräktig.

Har inte siffrorna framför mig, men hon får fri tillgång på hö (äter ca 8kg en vanlig dag, mer när det är kallt) och utöver det har hon fått groov, protein o lucern. Nu när hon gått snart 8 mån har jag börjat vänja in henne på vetekli, soja o betfor utöver de andra fodersorterna.

Hon får även knappt 1 dl groddolja. Plus extra mineraler (Kvarnbyfoders Vital) o extra B-vit o några morötter varje kväll.

Hon kommer att fylla 21 strax efter hon fölar 2004. Hon ser bra ut, lagom hull o snygg överlinje. Går ute på lösdrift, men får komma in o torka upp vissa nätter när det är ruskigt regnigt o blåsigt, men hon föredrar helt klart att vara ute!

Tycker dessutom det knarrar mindre om hennes leder när hon får gå ute hela tiden. Men det är ju inte så konstigt egentligen, även om hennes box är drygt 15 kvm stor så blir det ju inte samma möjlighet till att röra på sig.
 
Min är i månad sju, går på sin vanliga foderstat än så länge (7 kg hö, 2 kg havre, 200 g betfor torrvikt). Det enda jag ger extra är tokosel pga selenfattiga marker här, rekomenderas av vet till dräktiga ston och unghästar.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Efter pizzatråden så funderar jag på hur många som är ”team frukt i mat” versus ”team frukt hör hemma annorstädes”? :banana:
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 491
Senast: lingonben
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 674
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
481
Senast: Linda_A
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp