Maxålder för första kull?

superstar

Trådstartare
Hur gammal bör tiken som max vara när hon får sin första kull? Olika för olika raser kanske, men finns det någon generell riktlinje?

Har hört 3 år från flera i min närhet och bara köpt det rakt av, men nu när jag googlade på det hittade jag allt från 4-7 år. Och eftersom Buke är det bästa stället att få svar på tror jag på att få ett svar här som jag kan lita på ;)
 
Sv: Maxålder för första kull?

Man brukar säga att tiken helst inte skall vara äldre än 4 när hon får sin första kull.

Den över gränsen som du nämner - 7 år - innebär att hunden måste vet.undersökas och bedömas som "lämplig" för vidare avel INNAN man kan para henne.

Att ta en första kull på en så pass gammal tik som en 7-åring är dock INTE att rekommendera!

/Swat
 
Sv: Maxålder för första kull?

Okidoki, då stämmer det med det jag har läst "nånstans". Låter ju vettigt.

7 år låter inte riktigt klokt, det är i mina ögon en kanske inte gammal, men i alla fall äldre hund. Sen är det väl skillnad på Grand Danois och Jack Russel, men ändå...

Tack för svar iaf!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 216
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 008
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 757
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp