Bukefalos 28 år!

Medelsvår C försvinner från dressyren

Skrev ett FB-inlägg om detta igår:

Jag är relativt ny i dressyrvärlden, har tävlat och tränat dressyr mer seriöst i drygt 10 år bara och dömt i 7 ungefär, så jag har aldrig startat Lätt A:5 & 6. Så för mig var det inte "bättre förr". Kanske är det därför jag inte känner att det här är en optimal väg framåt.

Dels så gillar jag att en sorts program inte innehåller för stor spridning på svårighetsgrad, det är ENORM skillnad på LA:1 och LA:6. Och dels så har jag uppskattat att samlande rörelser så som Öppna och Sluta inte funnits med i "Lätta" klasser, som Lätt A är (och jag vet att man anser att MsvC är Lätt klass), i alla fall som namn. Det är mycket svårare att rida en korrekt skola med samling än vad det är att rida skänkelvikning, som är en lösgörande rörelse. Det var för mig ett pedadogiskt sätt att förklara skillnaden för ryttarna.

Jag har också uppskattat det finns en distinktion mellan de tre första stegen i utbildningsskalan och att man drar gräns vid de tre första stegen i lätt klass på ett enklare sätt. Även om Utbildningsskalan inte är statisk så är den, tillsammans med TR, vad vi domare har att hålla oss i, och hänvisa till i vår bedömning,.

MsvB:1 var inte ett lyckat program som det var, alldeles för kort vilket gör att tillfälliga fel var mer utslagsgivande än grundfel, vilket jag anser ska vara det som påverkar om man kvalar eller inte (eftersom grundfel är fel som hindrar vidare utveckling). De enda som var glada var väl arrangörerna, de fick ett kort program så de fick plats med många ryttare per timma, domarna hann med fler på samma "timlön" och ryttarna betalade lika mycket som vid långa program.

Sen MsvB:1 blev kvalprogram har MsvC varit klämt, och det blir det för att folk vill kvala uppåt, snabbare än vad de är mogna för. Eller vad deras hästar är mogna för. Men det tror inte jag att vi kan lösa med att skapa ett LA-träsk med massa program. Det står inget om att MsvB:1 får ridas på kandar om det är kvalprogram, men det är mitt stora problem med att ha ett kval till en nivå, som man redan får rida i. För mig är kandar något man ska kvala sig till, inte som man får rida på när man kvalar.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 919
Senast: Habina
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
780
Senast: GoLightly
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 291
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp