mental test

Luff

Trådstartare
Är sällan på hund så detta kanske är uttjatat.
Läste om mjuka och hårda metoder och där kom ämnet upp.

Min erfarenhet av mentaltester är lite olika. Var väldigt engagerad schäferägare ett tag och träffade på individer som reagerade väldigt olika på testerna och jag som stog bredvid tyckte bedömningsgrunderna var mycket märkliga.
Dessutom råkade jag ut för hundägare som inte fostrade sina hundar överhuvudtaget pga av att dom ville få bra resultat på testen - ett bra resultat ser bra ut för en avelshanne utan tvekan. Rekordet var schäferhannen på 35 kg som stal pålägg ur inte bara kylskåpet, utan från skärbrädan och från min macka när jag fikade i hans hem. När jag sa vad i helvete och röt till när han snodde min mat blev jag tillrättavisad av ägaren med ett -Vi vill inte att han ska vara "tryckt" på mentaltesten. Que ????

Min tik som skulle jaga trasan/haren rörde inte en fena utan tittade på mig - man fick inte jaga för matte.....hon fick utslaget ingen jaktinstinkt - hon jagade allt hon såg om jag var längre bort än 10m.

Vår hanne älskade spökena och reagerade inte på skotten. Detta för att han var mkt miljötränad och supercool.
Nu gjorde vi testerna för att vi ändå var på plats, våra hundar var inget avelsmaterial (långhår bla)så reultaten som totalt blev hyfsade gjorde oss inget.

Så jag anser att man för att få ett bra ärligt resultat på ett mentaltest måste ha en helt rå hund - dvs helt ouppfostrad och hur kul är det då hunden är 2 år.....
 
Sv: mental test

Kan absolut inte hålla med. Däremot så kan du råka ut för dåliga testledare. En bra testledare ser till att hunden inte hindras av lydnad. Jag funderar på om du pratar om mentalbeskrivning? Där kan det ju vara lite si och så med beskrivarna (förlåt, men det är ju lite lägre krav...) Att det skulle finnas så dåliga testledare på ett mentaltest hoppas jag verkligen inte. Men man vet ju aldrig...

Eftersom att man vill testa hundens "aggressionspaket" så kan hunden inte vara för ung. Det är inte alla hundar som utvecklat det till fullo när de är under två år. Därför gör man mentaltest mellan 2-4 år.
 
Sv: mental test

Om du upplever det som att du ska ha en totalt ohanterad/uppfostrad (det är så jag betecknar rå) hund så förstår inte jag vart du har varit någonstans när du gjorde testerna :confused:
 
Sv: mental test

Jag var med (som funktionär) på ett antal mentala unghundstester och korningar i schäferhundklubben under 80-talet och det var inga noviser som utförde dom bedömningarna. att hunden skulle vara rå var inte min uppfattning utan några av dom som födde upp hundar med sikte på avel och då bra resultat på bla mentaltester.
I fallet min tik så kan jag inte se att hon skulle jagat trasan i annat fall än då hon varit helt ensam - jaga var hon jäklig på men inte i sällskap med folk
 
Sv: mental test

Jag håller med, till viss del. Är själv ingen älskare av korningar då jag tycker just att det skiljer mellan hundar som blivit tränade och mer "råa", på vissa moment.
Att skylla på att domaren varit dålig håller inte i det fall där hunden inte jagar utan tillåtelse tex. Domaren kan ju bara döma det den faktiskt ser. Vi vet också att olika domare bedömer olika och därför blir det ju svårt att jämföra mellan hundarna.

När jag själv korade min schäfer sa tom den ena domaren att det syntes att min hund var ordentligt genomtränad och därför inte tog så mycket egna initiativ. Visserligen blev han godkänd, men utan några superpoäng.

Även de som utvecklat dagens tester är medvetna om detta, men har ändå inte hittat ett bättre sätt. Att beskriva hunden i ett MH medans den är ung och mer opåverkad är i mitt tycke bättre och ger mer information om hunden. Visserligen får man kanske inte ett helt rättvist utslag på försvarslusten då den inte är fullt utvecklad.
Sen har vi ju också dessa hundar som blivit genomtränade på testmomenten också...Jag vet fall där hunden första gången blivit underkänd med många poäng, men som kommit tillbaka och tagit närmare 300 poäng...
 
Sv: mental test

Jag har ingen kritik mot domare men däremot bedömningskriterierna och som du säger möjligheten att träna till sig resultat - eller inte träna.....
 
Sv: mental test

Är inte heller jag ett fan av dessa tester. Men så tycker jag att man inte längre tar samma hänsyn till dessa tester längre, när man väljer hund till sig själv eller till avel.
Visst är testerna bra att göra, för de som vill se vad de har i kopplet, men det är inget som är avgörande om jag står och ska välja valp.

Är själv aktiv som figg på dessa tester och genom att se mkt hund och även har testat mina egna så anser jag att lydnaden spelar för mkt in och resultatet blir då genast orättvist.

Tiken min fick enligt mig ett mkt bra "resultat", men det är inget som imponerar på andra. Jag hade för hög lydnad och det hämmade henne väldigt. Men då hon inte får springa på hare eller fram till främmande (spöken och avståndsleken) i vardagen så gör hon ju inte det bara för att det är ett test. Så nej, kryssen hamnade inte så snyggt, men hon skötte sig utmärkt enligt mig.

Att hon gick på haren var för att jag sa varsågod och klev ett steg fram. Under spökena satt hon fot vid min sida hela tiden, tills jag gick fram. Helt som hon är tränad, men utåt ser det ju sämre ut. Om jag hade fått kommendera henne där hade hon gått fram direkt, men det är ju inte ok. Samma på avståndsleken och dumpe, får jag kommendera så skulle hon rusat fram.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp