Bukefalos 28 år!

Mental träning?

B

B1an

Hej på er! Jag kör allt från början annars kan det bli lite komplicerat...

Jag hade blivit tilldelad hästen Ulrik på ridskolan och det kändes helt OK. Jag red och jag kände mig så usel så att tårarna sved bakom ögonlocken... Jag hade lust att hoppa av och springa och gömma mig någonstans... Så nästa lektion hade jag inga stora förväntningar på... Det gick om möjligt ännu sämre... Jag trillade av och jag kände mig så hemskt dum helt enkelt... Önskade inget mer än att sluta rida på direkten. Då kom det som en blixt från klar himmel... Min kompis som är med i dressyrlaget sa att hon och resten i laget skulle på mental träning. Jag kom på att jag hade några gamla tidningar undangömda som handlade om mental träning så jag plockade fram dom och läste igenom dom. Nästa veckas ridlektion... Jag hade BESTÄMT mig för att det skulle gå BRA idag. Jag satt upp och red... Vad ska jag säga... Det gick galant! :smirk: Beror det på den mentala träningen? Vad tror ni? Någon som vet något mer om det här med mental träning? Det har stort inflytande på min ridning är jag säker på och jag ska fortsätta med dom här mentala övningarna... Vad tror ni? :rofl:
 
Tycker du att det fungerar och om du trivs med det så är det bara att fortsätta tjejen! Fast självklart tror jag att det fungerar med mentalträning till viss del. Ganska stor del t.o.m kanske ;)
 
Det är lite olika... Jag berömmer mig själv mycket och försöker föreställa mig klara av saker. Jag ser hur det går bra och att jag klarar av det. Och jag byter ut negativa tankar som "Det här kan jag inte" till "Det här kan jag lära mig" och liknande. Jag försöker att hålla mig lugn och ha ett gott självförtroende! Sedan använder jag mig av något som kallas för "affirmationer". Det betyder att kam kan säga uppmuntrande saker till sig själv som, Jag är koncentrerad, jag har kontroll, jag känner mig avslappnad, jag känner mig duktig... Det kan låta lite fånigt men det funkar! Jag försöker att se mig själv som vinnare och acceptera att man inte alltid lyckas. Men jag måste också kunna acceptera att jag faktiskt kan lyckas! Jag har en Mental träning i 10 delar så jag kan ju inte räkna upp allt men det här är några av de bästa sakerna. Och början till mental träning är att bestämma sig för att kämpa. Om man inte ens kan tänka sig själv att man klarar av något... Hur ska man då kunna göra det på riktigt?
 
Grattis!

Själv gjorde jag något liknande när jag fick börja rida igen efter knäfrakturen för två år sedan. Jag körde något slags hemsnickrad mental träning, intalade mig själv att jag skulle klara av att rida. Jag försökte se målet framför mig - så skulle det minsann se ut en dag. :)

Och det hjälpte! Idag är jag inte det minsta rädd för att sitta upp. Hästen har på köpet blivit lugnare och tryggare, tack vare att jag själv är lugn och trygg.

Immer
 
Åh...jag måste också göra någonting åt mitt dåliga självförtroende....
Kännt att det börjar bara bli lägre och lägre och hästen vill inte gå in i transporten så jag kan inte åka till någon instruktör för att hjälpa mig med min ridning på min häst...
Igår så gjorde jag " misstaget" att låte an tjej i mitt stall rida i min häst ....till min förfäran upptäckte jag att hon rider min häst typ bättre än jag! :cry:
Lite hårdhänt kanske,men det gick bättre för henne...
grejjen är nog den att jag utgår från att jag inte kan medans hon har kankse det bästa självförtoendet jag stött på....
Men det var så jobbigt...
Jag vill också rida min häst sådär fint!!!!
Blä...nu börjar jag typ grina!

Men mental träning sa du?
helt klart värt att testa...måste göra någonting åt det här..
Det gick så bra när jag red islandshäst men sålde honom och köpte en "vanlig" häst i stället och nu känns det som att jag halkat efter alla andra så himla mycket.
Jag har typ glömt hur man gör när man hoppar och allting!
SDå himla jobbigt...men jag är i alla fall medveten om att jag behöver lite hjälp nu och det är ju bra antar jag...
Nä,nu ska jag göra någonting åt det här jävlar annamma!
 
Det låter ju jättebra!! :rofl: I våras hade både mitt mod och självförtroende fått sig en knäck men nu känner jag mig hemma på hästryggen igen! :)
 
Usch det måste kännas rätt jobbigt att se någon annan rida ens egen häst bättre än vad man själv gör (om det var så du menade??)... Men du är lyclig som har egen häst kan jag ändå inte låta bli att tillägga! Men det första steget till förändring är att bestämma sig för att kämpa! Jag hoppas att det går bra för dig!!

Och som många tror är självförtroende inte det samma som stöddighet och självgodhet. Såna saker är faktiskt bara tecken på dåligt självförtroende! Att trycka ner andra för att själv ta sig upp... Dåligt... Självförtroende är att vara kompis med sig själv hur det än går... Alla dagar! Självförtroende är att tro att man kan klara av saker! Men så som jag läste det du skrivit verkar du inte ha missuppfattat detta (jag bara la till det ifall andra läaser!!). Lycka till med ditt självförtroende! Det finns jättemånga olika övningar man kan prova på för att stärka självförtroendet!

De tre grundstenarna för gott självförtroende är: att känna sig trygg, känna att man har kontroll och känna sig stark. Så en bra övning är att skapa ett eget mantalt rum där man har alla dessa tre grundstenar. Man skapar en lugn plats där man befinner sig om man känner sig stark, trygg och man har kontroll! Stötta dina kompisar också! Om du tror på dina kompisar kan de tro på dig och så har ni genast en god cirkel!

Jag hoppas att det går bra för dig! :)
 
det här med att dte är jobbigt att se nån annans rida ens egen häst bättre än man själv kan jag inte hålla med om. För förut tänkte jag jämt "fan den här hästen kan inget den är trög å fattar inte å jag kan inte lära den heller" Sen bad jag en annan tjej rida min häst lite och det gjorde hon. Min häst gick jätte bra för henne. Och jag blev glad. Hästen var dte inget fel på den var ju jätte duktig. Nu va dte bara upp till mej att lära mej hur jag skulle göra. Jag bad den tjejen som ridit min häst att visa hur jag skulle göra.Och dte gjorde hon. Så nu går min pålle fint för mej med.. :D
 
Det verkar som att du har en positiv inställning... Istället för att tänka "nej men shit vilken usel ryttare jag är" så tänker du "wow min häst kan gå så fint! det kan jag lära mig också" det här är olika från person till person... Vissa tycker att det känns jobbigt... Andra blir glada... Det har med självförtroendet att göra!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Genom att byta och köpa ridlektioner så har jag lyckats få till hela 9 hopplektioner hittills den här terminen. :banana: (- och terminen...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp