mer hull vid flankerna

T

Tosa

Vad kan man ge för att hästen ska få mer hull vid flankerna och inte bara runt magen? Är det någonting i fodret som fattas eller kan det bero på något annat? :confused:

Min häst är så insjunken vid flankerna, men är i normalhull runt magen. Hon kan gå upp lite till, men får inte bli för tjock då det belastar hennes senskada.
Hon är en kallblodstravare på 19 år. Väger ca 580 kg och skrittas bara. Nu får hon 10 kg hö, 6 dl Fibergi Låg, 6 dl Hippo Alfa + mineraler. Hon har alltid varit VÄLDIGT lättfödd, men är nu så insjunken. Hon har mkt päls + täcke, så att all energi hon får från maten inte ska gå åt till att hålla värmen. (Hon är frusen av sig).

Enligt mina uträkningar, så får hon inte i sig för lite protein, vilket jag tänkte på först. Är det bästa att öka på höt mer?

/orolig hönsmamma :crazy:
 
Sv: mer hull vid flankerna

Låter som hästen är lite uppdragen.

Har du kollat att hon får i sig tillräckligt med vatten? Nyp tag i skinnet på halsen, går vecket tillbaka? Om inte är den uttorkad.

Vattenkopp eller vattenspann? Om den inte har spann, sätt in en vattenspann och kontrollera hur mycket hästen får i sig.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Jag har kollat det också, men hon är inte uttorkad. Jag har 2 stora hinkar med vatten i boxen som hon dricker upp nästan allt i + vatten i hagen såklart.

Jag har nyligen börjat ge henne salt i fodret istället för saltsten, då hon åt en 2kg saltsten i veckan. (Så hon inte blir uttorkad av allt salt).
 
Sv: mer hull vid flankerna

Ska tillägga att hon är mer insjunken efter att jag har varit ute och ridit. Ändå anstränger hon sig inte. Skrittas bara 30-60 min/dag. (Inte varje dag heller).
 
Sv: mer hull vid flankerna

Har hon något problem med luftrören? Bronkithästar kan bli uppdragna när de har symptom (kvickdragsfåra etc).

Hur mycket vatten blir det på ett dygn? Den stora halvblodsmärren får i sig närmare 60 liter på ett dygn...
 
Sv: mer hull vid flankerna

Har hon något problem med luftrören? Bronkithästar kan bli uppdragna när de har symptom (kvickdragsfåra etc).

:bow: Tack för det svaret. Jag har börjat bli bekymmrad över min 22-åriga nordsvensk valack som är väldigt indragen vid flankerna. Jag vet att han har problem med lungorna och får lätt pipljud vid ansträning.
Han rids idag inte mer än skrittpromenader någon gång ibland. Han är pigg och glad pch galopperar gärna i hagen. Han hostar aldrig.

Är hans insjunkenhet något man borde kolla upp mer t.ex. kontakta veterinär eller liknande? Eller är det bara något som lungproblemhästar har?

Till TS: Ursäkta trådnappningen.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Uppdragenheten i sig hade jag inte oroat mig så mycket som för pipljuden. Förutsätter att du fått orsaken kontrollerad av veterinär så hästen fått den medicinering som kan vara lämplig.

Jag har själv en väldigt bra veterinär som jag konsulterar när jag behöver dryfta någon fundering, jag tycker du ska kontakta den veterinär som behandlat andningsproblemen.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Tack då vet jag vad insjunkenheten beror på och att den i sig inte är något att oroa sig för!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mer hull vid flankerna

Har hon något problem med luftrören? Bronkithästar kan bli uppdragna när de har symptom (kvickdragsfåra etc).

Hur mycket vatten blir det på ett dygn? Den stora halvblodsmärren får i sig närmare 60 liter på ett dygn...

Hon har aldrig haft några problem med luftrören förut, men det kanske är något att tänka på. Hon hostar ibland precis när jag ridit iväg från stallet. Inte mycket, men 1-2 hostningar. Det kanske inte är någon fara, men hönsmamma som man är... :crazy:

Hon får nog i sig närmare 50-60 liter vatten/dygn.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Jag hade tagit hostningarna på allvar. Har som sagt haft bronkithäst, och min började så. Någon hostning då och då, inte alarmerande i sig.

Men det blev sämre och till slut var han diagnostiserad med kronisk bronkit. Han gick att hålla symptomfri med hjälp av hösilage, spån och bra stallmiljö, men det är alltid meckigt (och dyrt!) att ha bronkithäst, så om det går att stävja är det att föredra.

Notera hur hästen andas, en frisk häst syns knappt andningen på. Ser det ut som hästen får ta i för att få ner luft i lungorna? Rinner det ur nästan om du betar direkt efter ridning/ansträning?
 
Sv: mer hull vid flankerna

Usch, det låter inte roligt! Kan man ta ut en veterinär för att kolla luftvägarna eller måste man åka till klinik? Det är snart dax för vaccinering, så då kanske vet. kan kolla det på samma gång.

Det konstiga är att hon var så rund och fin innan hon fick senskadan för 1 år sedan och jag red som vanligt. Det är sedan dess hon blivit insjunken och mer svårfödd. Hon gick på 8 kg hö på vintern förut och då var hon lite tjock. (Hon är regelbundet avmaskad och tandraspad)

Tack för svaren! :bow: :bow:
 
Sv: mer hull vid flankerna

Jag tycker inte det ger något att ta ut veterinären. De behöver gå ner och titta på luftrören för att se om det står slem och hur de ser ut. Lyssna lite på ljuden är väl alltid bra, men jag tycker som sagt inte att det ger något som undersökning sett.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Tycker nog att det verkar som om hon förlorat muskler i stället för hull!
 
Sv: mer hull vid flankerna

Självklart kan det vara lårmuskler som saknas, om det är bakom flankerna. Men om det är mellan revbensbågen och höftbensknölen (s a s) ts avser, tror jag inte det är muskler (jf s k flankandning).
 
Sv: mer hull vid flankerna

Självklart har hon tappat muskler också, men som sagt så är det inte bara muskler som fattas där. Hon är insjunken efter hela virveln.
 
Sv: mer hull vid flankerna

Jag ska ta kort på henne imorgon om jag kommer ihåg kameran :smirk: , så är det lättare för er att se vad jag menar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 685
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 141
Senast: Sassy
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp