Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse vaknade jag redan strax efter 5 och kunde inte somna om så jag klev upp och yogade nästan en halvtimme (inklusive den obligatoriska vilan). Det är något jag skulle behöva göra oftare, inte bara när jag är ledig. På vardagarna blir det ofta bara en liten 3-minuters övning före frukost. Mer hinner jag inte och senare på dagen har jag svårt att komma till skott. Jag orkar inte gå upp tidigare heller. Det har jag provat men jag får det inte att funka. Vad som är rätt metod för mig att få in mer yoga i vardagen har jag inte hittat än. Igår fick jag förresten ett par jättefina nya yogabyxor av C. De är blå, mönstrade och skitsnygga :) Hon importerar dem själv.

Sen blev det frukost med lite uppiggande musik samtidigt som jag funderade på hur det kommer sig att vi i Sverige har små grodor som är lustiga att se som en del av traditionellt midsommarfirande. Konstig sed. Jag har nog aldrig firat midsommar på något särskilt sätt. Förr brukade exet och jag alltid göra en utflykt under midsommaren. Det var rätt trevligt att göra så men vi började väl egentligen med det då vi brukade bli bjudna över till grannen men inte ville gå. En utflykt var trevligare och kunde också användas som ursäkt för att inte "kunna" komma. Förra midsommaren firades dock hos C då vi också deltog i det traditionella firandet som de hade vid havet med dans kring stången. Jag dansade dock inte.

Visste du förresten att midsommarstången ska symbolisera ett manligt könsorgan? Det är guden Frö som befruktar jorden så att vi ska få en bra skörd. Hmm... det känns lite förlegat. Jordbruket har ju verkligen ändrats. I många fall till det sämre faktiskt. En film som alla borde se är Bieffekten. Den ligger uppe en vecka till. Passa på att se den en regnig dag. Det är skrämmande att vi faktiskt hängt upp en så stor del av vår livsmedelsförsörjning på en insekt i ett system som lätt kraschar vid en liten obalans.

På FB i morse möttes jag av en glad midsommarhälsning med tillägget att vi nu går mot mörkare tider igen :cautious: Som om jag behövde påminnas om det. Jag avskyr vintern och längtar efter att flytta söderut. Jag slog upp en tabell på nätet med solens upp- och nedgång på olika platser i Sverige under den mörkaste tiden på året och ja, det är betydligt längre dag söderut. Det är så pass att det nog faktiskt gör en hel del skillnad. Med påminnelsen om det kommande mörkret hamnade jag åter på Hemnet. Jag hänger där ofta och drömmer. Jag vill ha en stor tomt (kanske några hektar t.o.m.) där jag kan odla, både blommor och mat. Gärna masurbjörk också. Och jag vill ha bin.

Men en flytt lär ju dröja. I stället får jag försöka komma fram till vad jag ska göra av den här dagen. Kanske sätta upp termometern jag köpt och sen gör en utflykt iklädd täckjacka? Det är kallt idag.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 738
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag längtar efter att skriva mer! Skriva av mig tankar och reflektioner, liksom sortera dem för mig själv. Men nu har jag inte fått till...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp