Min häst har haft kolik!

Sv: Min häst har haft kolik!

Aha! Jag förutsatte att det var en större ponny. Hur mycket väger den?
Beräkna som _minimumgiva_ 1,2 kg ts /100 kg häst. Det innebär ca 1,5 kg /100kg på ett normaltorrt hö (inte silage).
Väger den 400 kg ska den ha iaf 6 kg.

(Hur får du förresten 4,5 kg att räcka så att den äter "hela tiden"? Min (ok, något glupska :crazy: ) häst suger i sig sina högivor rätt så fort. Ändå så får de 6 kg hö bara i hagen. 3 på morgonen och 3 på lunchen.)
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Ok "hela tiden" innebär ju inte hela natten. 1 kg äter hon inte upp på en timma... kvällshöet 1,5 kg räcker kanske dryga två timmar.... Nemar att hon äter hela tiden när hon är inne på sina mattider, dvs morgonhöet är oftast inte helt slut när hon går ut, lunchen är inte slut och middagen är bara slut om de är inne lite längre (1,5-2 h när det är mörkt/kallt/regn). Mamma räknar henne som 350 när hon gör foderstat men hon väger nog dryga 300...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Har kollat bajset på ngr olika vis, ska göra en hög till för säkert resultat. Testade mammas häst oxå och hon hade nästan mer grus än vad jag fått fram hos lillan hittills... Såå antagligen är det inte sandkolik iaf...

Hon löshoppades dessutom idag och har ätit efter det och går i hagen nu utan kolikkänningar. Hon motionerades i torsdags - kolik, tisdags - kolik och så ju idag torsdag men nu märks inget.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Ja och? Vad menar du med det inlägget? :confused: Du kanske kan ge din lösning på balansen i foderstaten då så min lilla häst kan bli hjälp, det här hjälper ju inte mkt...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Instämmer med det jag tror arabia menar och andra sagt- mer hö!!! Hästen får vad jag förstår 4,5 kg hö per dag och väger den 300-350 kg är det för lite hö. 5 kg borde vara det minsta MEN den växer fortfarande då den ju bara är 4 år och ska ha foder efter beräknad vuxenvikt.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Ju större del av dygnet som en häst har möjlighet att äta ju bättre mår tarmarna och ju mindre är risken för kolik. Därför är det väldigt bra att ge mycket grovfoder och helst fri tillgång. 5 timmars tillfälle till att tugga och äta bedömer jag som riskabelt kort tid. Kan inte hästarna äta hö i hagen?HH
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 677
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 711
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp