min häst har tråkigt :(

Bamse

Trådstartare
min häst ser jämt ut att ha tråkigt, han står just nu själv i en hage och kan inte hälsa på nån häst. Han ser flera stycken men kan inte gå fram och hälsa på dom för hagarna är några meter från varandra. Han är en väldigt social häst och förra ägaren sa att han aldrig har trivits av att gå själv i en hage. Men eftersom han var elak mot förra hagkompisen så flyttade jag honom till en annan hage så han fick gå själv och den hagen gränsade till två andra hagar så han kunnde gå och hälsa på hästarna runt omkring. Men när han sprängde den hagen två gånger så blev jag tvungen flytta han till nuvarande hagen som han inte trivs i. Tycker så fruktansvärt synd om hanom när han står och hänger vid hundarna hela dagen för att få sällskap. Har försökt kasta in julgranar som han kan pyssla med lite då och då men de hjälpte inte speciellt mkt. Han har ingen framotbjudning när vi är ute och rider heller så jag har slutat ställa krav på han också i hopp om att han ska få framotbjudning. Försöker också göra de roligt för han genom att galoppera så mkt som de bara går men eftersom de är mkt is ute nu så går ju inte de heller så bra.
Någon som har något tips på hur jag kan göra? :(
 
Sv: min häst har tråkigt :(

Att han står ensam gör honom inte snällare. Har ni försökt med fler olika hästar? Din häst mår inte bra, han vill ha sällskap. Prova med olika hästar, men låt honom inte vara sådär. Det är inte särskilt snällt, och jag förstår att det tynger dig. Om han alltid har gått med andra, trivs han inte ensam och bör inte vara ensam.
 
Sv: min häst har tråkigt :(

Varför/på vilket sätt var han elak?
Brukar han vara snäll annars?
Kan ni inte prova med en annan kompis?
Min häst är supersocial men igår fick han två nya kompisar och följande hände.
Min valack blev presenterad för valack nr2, dom pep lite men var vänliga och busade ihop. Då släppte vi in stoet och min tok blev som förbytt och sparkade bort nr2 för han skulle ha stoet för sig själv.
Idag gick dom ihop med två andra hästar i en större hage och det gick bra, valackerna står bredvid varandra i stallet och det går bra. det är bara när stoet är med som min herre blir stora hingsten :p
 
Sv: min häst har tråkigt :(

om de är så att de absolut inte funkar med dom andra hästarna i stallet så flytta till ett annat stall.
för hästens skull.
 
Sv: min häst har tråkigt :(

dom bråkade om mat och uppmärksamhet. Det är 6 andra hästar förutom min som står i stallet. Ett sto står själv för hon trivs inte med att dela hage och hon trivs väldigt bra själv. Och hästen som min polle stod med förut står i min pålles gamla hage och trivs bra där. De gjorde min polle också men jag fick inte ha kvar honom där eftersom han sprängde hagarna två gånger när alla andra hästar hade gått in förutom han. Och så står min kusins hästar tillsammans, ett sto och en valack, båda ponnyer. Där kan jag inte heller flytta in min. Och i en annan hage står också två hästar, båda väldigt ranglåga och en av ägarna är så otroligt rädd för att deras häst ska bli halt för att den blev de när dom släppte ihop sin häst med min kusins valack. Så finns ingen jag kan släppa ihop med, håller på att tjämpa för att få tillbaka gamla hagen som han sprängde men de kommer nog inte lyckas. Har sagt till alla i stallet också att han inte mår bra av att stå själv med ingen bryr sig om de eftersom det inte är deras häst de gäller :mad: finns dåligt med stallplatser där jag bor så vill inte flytta han därifrån heller, för då måste jag åka flera mil för att komma till stallet. Och har inte tillgång med skjuts hela tiden.
 
Sv: min häst har tråkigt :(

om de enda problemet va att han sprängde staketet när han blev ensam så är de väl bara att inte lämna honom ensam?
 
Sv: min häst har tråkigt :(

svårt eftersom att vi tar in hästarna själv och då blir de svårt att komma exakt sammtidigt varje gång. Och dom andra tänker inte på att han blir orolig när han blir lämnad själv så då tar ju dom in sina hästar före. Och dom ska ju inte behöva gå och ta in min häst varje dag heller.
 
Sv: min häst har tråkigt :(

kan inte du ta in dom andras hästar då när du kommer? de är väl inte så jobbigt o ta in 1 eller 2 hästar extra..
eller så kanske du kan betala en liten extra krona till dom om dom tar med din häst in när dom går in?

är ju endå bättre än att hästen deppar ihop..att ta in en häst extra tycker ju inte ja låter så jobbigt..
 
Sv: min häst har tråkigt :(

de kan ju kanske gå. Han ska iaf inte stå i den gamla hagen många dagar till :mad: om jag så ska bygga en till hage! Han ska iaf inte stå kvar där och vara deprimerad. Blir så arg att när de är deras hästar de gäller så ska allt gå så snabbt så att hästen inte blir ledsen men när de gäller min över sociala häst som mår dåligt så är de ingen som bryr sig. :mad:
 
Sv: min häst har tråkigt :(

När jag fick min häst så ställde jag henne i en hage med två andra. Hon var så deprimerad och jag grät inomnrods varje gång jag kom och hämtade henne. Hon var verkligen MOBBAD av dom andra hästarna och hon stod bara vid grinden hela dagen och väntade på att få komma in.

Jag flyttade henne till en annan hage där hon fick gå själv men det trivdes hon inte så bra med heller.

Sen kom det två nya hästar till stallet som hon kunde stå med, dom blev bästa polare och allt var jätte bra i hagen. Förrutom att när dom två andra hästarna gick in så sprang min häst omkring i hagen som en galning och hon var alldels vit skummig när jag kom dit.

Jag blev helt rasande!! hur kan man lämna en häst ensam i en hage?? och hagarna ligger så att när man rider i padocken så ser man hästarna i hagarna, så det måste ha varit flera personer som sätt henne.

Efter detta påminde jag alla i stallet om att vi hade en regel som säger att man inte får lämna en häst ensam i hagen, utan då tar man in den hästen med!!!

Du borde prata med stallägaren och få honom att skriva upp lite regler som gäller för stallet, och att man inte får lämna hästar själva ska vara en av reglerna!
 
Sv: min häst har tråkigt :(

ge han nåra leksaker i hagen kan hjälpa, vissa hästar blir jätteglada av det :):)
 
Sv: min häst har tråkigt :(

ge han nåra leksaker i hagen kan hjälpa, vissa hästar blir jätteglada av det :):)

Nja, tveksamt. Ingenting går ju upp mot en hästkompis..

TS:

Försök få flytta in honom till någon av hagarna med andra hästar. Varför kan du inte flytta till hagen där dina kusiner har ponnyer? Vad är det för ställe du är på, där man inte ens kan kompromissa utan bara rycker på axlarna och skiter i allt? Försök få stallägaren att sätta upp regler som säger att ingen häst ska lämnas ensam i hagen.

Eller, flytta hästen till ett annat ställe. Finns det ingen lösdrift i närheten, om det är dåligt med stall? Ring till alla hästställen i närheten, även privatstall. Det skadar ju aldrig att fråga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp