Bukefalos 28 år!

min häst skottar över mig på sin starkare sida

insearchof

Trådstartare
Hej!

Min häst har varit skadad i ett ben, men nu är hon friskförklarad, dock har hon troligtvis en naturlig försvagning i det benet tills det är återuppbyggt muskelmässigt.

Jag har satt igång henne under 5 månader och vi har nyligen börjat jobba på böjda spår. Innan skadan blev tydlig la hon över mig på sin friska sida, den högra när jag red i vänstervarv på volten. Sedan dess har jag bytt sadel till en jättefin Bates Isabell Werth som ligger bra på henne och har luftstoppning som anpassar sig efter hästens rygg.

Jag hade hoppats att vara av med problematiken där hon lägger över mig på yttersidan i ffa vänstervarv, hela sadeln hamnar snett och jag får en felaktig sits där jag inte lägger tyngden på det inre sittbenet utan det yttre. Nu har jag dock märkt att hon gör liknande även i höger varv, alltså lägger över mig på yttersidan, vilket gör mig ännu mer konfunderad. Är det kanske öht jobbigt för henne att ha min tyngd inåt?.

Detta gör i alla fall att jag hela tiden måste avbryta arbetet och rätta tillbaks sadeln och det är öht ett störande moment. I övrigt känns hon fin, men det är just detta som krånglar. Jag vet inte hur jag skall komma tillrätta med detta, någon som vet? Någon som själv lyckats träna bort detta?
 
Sv: min häst skottar över mig på sin starkare sida

Min häst skickade mig utåt i det varv hon hade svårast att böja igenom sig i. Istället för att då göra halt och "hoppa" tillbaka sadeln så började jag trampa över ordentligt i inner stigbygel istället innan voltarbetet och i, på så sätt så inverkade jag ännu mer med inner än innan och fick tillslut en häst som böjde sig för inner och inte skickade över mig. Jag har hela tiden undrat om det vart jag som var svag i min innersida, alltså att jag vek mig i midjan, för då skickar man ju ut ytter höft och hjälper hästen att flytta sadeln. För sadeln bör ju åka ngt utåt när man kräver böjning på volt av hästen eftersom ryggen rör sig ngt utåt....
Lite fundering från min sida....
 
Sv: min häst skottar över mig på sin starkare sida

Hej,

Ja jag har en tendens att 'vika' mig i vänster sida, om det beror på svaghet, skevhet eller att det helt enkelt inte går att sitta rak då sadeln hamnar långt åt höger..

Ungefär hur lång tid tog det innan det gick över för dig? Ska tillägga att hon har lätt för att böja sig åt vänster, men svårare åt höger, vilket verkar vara tvärtemot hur det var för dig.
 
Sv: min häst skottar över mig på sin starkare sida

Ja det har väl tagit ett halvår skulle jag tro, men har hästen lättare för att böja sig vänster så är hon troligtvis kortare i den muskulaturen än i höger, alltså bör du stretcha hennes vänstra sida. Det är ju troligtvis du som ryttare som gjort henne stelare eftersom du suttit över sadeln på andra sidan, dvs gjort det svårare för henne att jobba rätt.
Var samma sak för mig, så till slut beslöt jag mig för att nästan enbart jobba i det "dåliga" varvet och det tvingade mig per automatik att sitta bättre. Något som även kan hjälpa dig som ryttare är ju att titta utåt medans du rider, då oftast så vrider du kroppen rätt och mer tyngd hamnar i din innersida = lättare att få igenom en ställning/böjning av hals och bål på häst.
 
Sv: min häst skottar över mig på sin starkare sida

Hej!

Tack för ditt ambitiösa svar. Jag förstår hur du menar, men tror situationen är lite annorlunda i vårt fall. Min häst hade nämligen en svaghet i vä fram när jag köpte henne och la redan då över mycket av sin vikt på höger sida. Hon var därmed överansträngd i musklerna på högersidan -> stel. Dessutom är en böjning åt höger mer påfrestande för vänster fram, än om hon inte böjer sig i bålen. Det visade sig efter knappt ett år att svagheten i frambenet blev till en hälta och att det krävdes operation för att komma tillrätta med hennes problem. Nu är hon frisk och vi har hållt på med igångsättning. Innan hältan kom var då hon började lägga över mig på högersidan, vilket är förståeligt såhär i efterhand. Nu är ju som sagt hennes ben bra, kanske något försvagat dock iom att hon gått och avlastat det en längre tid. Jag har även bytt sadel, för att inte sitta med samma skevhet. Hennes rygg är bred och rund med låg manke så saker glider lätt fram och tillbaks på henne :). Idag la jag en gummipadd under vojloken, och var noga med att hålla in högerbogen och det verkar faktiskt ha löst det hela. Rund rygg + sadel med stor anläggningsyta + utskjutande bog -> problem. Det är ju omöjligt att sitta rätt när hela sadelns sittparti ligger på snedden. Men gummipadden verkar funka, det tillsammans med att jag själv såklart koncentrerar mig på att sitta rätt (också en vanesak), och håller in hennes ytterbog gjorde att problemet mer eller mindre var borta.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 489
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp