Bukefalos 28 år!

Min häst sticker..

R

RamboOo

Rider en 8-årig pålle som är till hälften arabiskt fullblod , till hälften norsk döle-travare . Han är en mycket duktig hopphäst som går fint på banan , men är rätt stark . Oftast är han lydig när jag rider inomhus eller i paddock , om han inte är väldigt het , då kan han dra lite och bara jävlas en stund .

Problemet är att han blir väldigt het när jag rider ut .
På väg bort från stallet är det okej . Han är lugn och fin i början
och jag kan galoppera kortare sträckor och ha kvar kontrollen , men när han får syn på de långa raksträckorna drar han iväg och blir helt okontrollerbar . Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen , ta halvhalter så gott jag kan och hoppas på att han stannar innan motorvägen :smirk:

Just där han står finns inte så många ridvägar och den enda riktiga rundan klarar vi lätt på mindre än 40 min . Han har alldeles för mycket energi för den lilla rundan . När vi kommer in i skogen och ut på öppna fält börjar han trippa och går självmant skänkelvikning över vägen . Ibland kan jag utnyttja detta och jobba honom i det tempot , men börjar han gå i samlad galopp så tar det inte lång stund innan han sticker :d
I somras red jag honom på pessoabett och martingal , men de gånger jag ridit ut nu i vintras har jag varit tvungen att rida på .. hmm .. hackamore ? Ett bett med kedja under hakan på hästen .
Han har inte stuckit på det bettet , men det beror kanske på att jag inte ridit honom så mycket i galopp . Ju mer man galopperar , ju hetare blir han och vill springa ännu mer . Han verkar bara tycka det är kul . Han bryr sig inte om det är kurvor eller små nerförsbackar .
Nu har han tyvärr kotledsinflammation i bägge fram , men så fort han är frisk lär han vara på springhumör .. :p

Så .. är det nån som kan hjälpa mig med detta ?
Några tips på hur jag ska göra för att kunna rida ut utan att han sticker på halva vägen hem .
Tacksam för svar :)
 
Sv: Min häst sticker..

Hm.. Jag vet faktiskt inte hur du ska lösa själva problemet, men jag har ett tips på hur du kan göra om han sticker med dig och du inte får stopp på honom: lås ena handen vid maken och höj den andra högt upp. Jag brukar ta mest i den handen jag har högst. Har funkat varje gång hittils för mig.. Fast då har jag ridit på vanligt tränsbett och på ponnyer från irland, som brukar vara väldigt bra på att bara spinga rakt fram utan att lyssna. Jag vet inte hur det funkar med ditt bett som du beskrev, men det kan vara en nödlösning värd att prova när man verkigen inte får stopp.
Sen måste du ju ta tag i det riktiga problemet, och det har jag faktiskt inte en aning om hur du ska göra.. :smirk:
 
Sv: Min häst sticker..

Joo, det är värt att prova .
Men kanske inte på det starkaste bettet .. :/
Det egentliga problemet är väl att han inte lär sig att gå som jag vill :P
Ridvägen är alldeles för kort för honom . Han har såpass bra kondition så att han orkar springa hela vägen :/ :P Får försöka ta rundan helt i skritt med många halter så att han blir uppmärksam ..
Tack (:
 
Sv: Min häst sticker..

RamboOo skrev:
Så .. är det nån som kan hjälpa mig med detta ?
Några tips på hur jag ska göra för att kunna rida ut utan att han sticker på halva vägen hem .
Tacksam för svar :)

Försök se över hästens foderstat, behöver den så mkt energi som den får?

När du rider, skrittar du alltid just DEN sträckan? travar just DEN sträckan och galopperar just precis DÄR??? I så fall, kan det räcka att du lurar hästen och travar på ett annat ställe och i stället för att ta en lång galopp, kanske bara fatta en kort galopp precis efter skritten och fatta en kort galopp mitt i ett travpass... Och kanske lite skritt och så en längre galopp.

Variera, tempo och gångart, samt se till att det händer något under uteritten.

Rid en volt mitt på skogsvägen... lite serpentiner. Ja, gör helt enkelt något hästen inte är beredd på. Kliv rakt ut i skogen och sväng runt ett träd. Man måste hela tiden ligga steget före hästen i tanken.

Lycka till och ha en trevlig hästsommar

Mvh

IngelaH
 
Sv: Min häst sticker..

Jag håller med precis med det som dem har sagt . Det måste hända något under ritten, så han får något annat att tänka på än just " Ooh, en raksträcka, nu kan jag springa" . :p
 
Sv: Min häst sticker..

Dajjen skrev:
Hm.. Jag vet faktiskt inte hur du ska lösa själva problemet, men jag har ett tips på hur du kan göra om han sticker med dig och du inte får stopp på honom: lås ena handen vid maken och höj den andra högt upp. Jag brukar ta mest i den handen jag har högst. Har funkat varje gång hittils för mig.. Fast då har jag ridit på vanligt tränsbett och på ponnyer från irland, som brukar vara väldigt bra på att bara spinga rakt fram utan att lyssna. Jag vet inte hur det funkar med ditt bett som du beskrev, men det kan vara en nödlösning värd att prova när man verkigen inte får stopp.
Sen måste du ju ta tag i det riktiga problemet, och det har jag faktiskt inte en aning om hur du ska göra.. :smirk:

Har inte heller något tips men jag brukar oxå använda det tipset som du säger :D
 
Sv: Min häst sticker..

RamboOo skrev:
Rider en 8-årig pålle som är till hälften arabiskt fullblod , till hälften norsk döle-travare . Han är en mycket duktig hopphäst som går fint på banan , men är rätt stark . Oftast är han lydig när jag rider inomhus eller i paddock , om han inte är väldigt het , då kan han dra lite och bara jävlas en stund .

Problemet är att han blir väldigt het när jag rider ut .
På väg bort från stallet är det okej . Han är lugn och fin i början
och jag kan galoppera kortare sträckor och ha kvar kontrollen , men när han får syn på de långa raksträckorna drar han iväg och blir helt okontrollerbar . Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen , ta halvhalter så gott jag kan och hoppas på att han stannar innan motorvägen :smirk:

Just där han står finns inte så många ridvägar och den enda riktiga rundan klarar vi lätt på mindre än 40 min . Han har alldeles för mycket energi för den lilla rundan . När vi kommer in i skogen och ut på öppna fält börjar han trippa och går självmant skänkelvikning över vägen . Ibland kan jag utnyttja detta och jobba honom i det tempot , men börjar han gå i samlad galopp så tar det inte lång stund innan han sticker :d
I somras red jag honom på pessoabett och martingal , men de gånger jag ridit ut nu i vintras har jag varit tvungen att rida på .. hmm .. hackamore ? Ett bett med kedja under hakan på hästen .
Han har inte stuckit på det bettet , men det beror kanske på att jag inte ridit honom så mycket i galopp . Ju mer man galopperar , ju hetare blir han och vill springa ännu mer . Han verkar bara tycka det är kul . Han bryr sig inte om det är kurvor eller små nerförsbackar .
Nu har han tyvärr kotledsinflammation i bägge fram , men så fort han är frisk lär han vara på springhumör .. :p

Så .. är det nån som kan hjälpa mig med detta ?
Några tips på hur jag ska göra för att kunna rida ut utan att han sticker på halva vägen hem .
Tacksam för svar :)

Tvärt om mot vad man kanske skulle tro så lägger man till skänklar på denna häst. Vid olydnad och hästen inte lugnar sig kramar man om och håller in för att få hästen att befinna sig mellan hand och skänkel.

I början kan man dock behöva att konsekvent tvinga hästen att stå still när den inte lyssnar på förhållningar. T.ex. om man travar igång och hästen förivrar sig så morrar man nej och håller in, som steg 2 ramar man in hästen burdust mellan hand och skänklar, om det inte hjälper så steg 3 då man tvingar hästen att stå still. Om du böjer in din häst åt sidan med nacken så kan den inte gå framåt eller bakåt (i början kommer den att snurra, men om du bara låter den snurra runt klart och lugnt fokuserar i marken tills hästen stannat och sedan låter du hästen stå inböjd sedan den blivit lugn kanske 5 sek).

Så igång igen och så snart hästen inte lyssnar de tre steg igen. Eller om hästen är snabblärd, så kanske det räcker med de två första stegen eller med det första. Stegen är röst, hand och skänkel och stå still. Låt inte det gå många sekunder innan du går vidare till nästa steg. Om du är konskvent, aldrig tillåter hästen att förivra sig så kan du kanske få hästen hyfsad på en 5-10 ridturer. Fast det är inte lätt. Är hästen dessutom gammal och fått sitt "gåpåbeteende" bekräftat många gånger så kan det bli svårt. Fast envishet och konsekvens är det enda botemedlet.

Sedan när hästen lyssnar så är det mycket viktigt att hästen verkligen får gå på i trav och galopp - sansat - under en lång tidsrymd. Så länge den lyssnar och sansar sig i traven och galoppen så skall den få gå fram. Det blir så att säga belöningen för att hästen lyssnar på ryttaren, då blir det roligt för hästen.

Hälsning Maja
 
Sv: Min häst sticker..

Stopek skrev:
Tvärt om mot vad man kanske skulle tro så lägger man till skänklar på denna häst. Vid olydnad och hästen inte lugnar sig kramar man om och håller in för att få hästen att befinna sig mellan hand och skänkel.

I början kan man dock behöva att konsekvent tvinga hästen att stå still när den inte lyssnar på förhållningar. T.ex. om man travar igång och hästen förivrar sig så morrar man nej och håller in, som steg 2 ramar man in hästen burdust mellan hand och skänklar, om det inte hjälper så steg 3 då man tvingar hästen att stå still. Om du böjer in din häst åt sidan med nacken så kan den inte gå framåt eller bakåt (i början kommer den att snurra, men om du bara låter den snurra runt klart och lugnt fokuserar i marken tills hästen stannat och sedan låter du hästen stå inböjd sedan den blivit lugn kanske 5 sek).

Så igång igen och så snart hästen inte lyssnar de tre steg igen. Eller om hästen är snabblärd, så kanske det räcker med de två första stegen eller med det första. Stegen är röst, hand och skänkel och stå still. Låt inte det gå många sekunder innan du går vidare till nästa steg. Om du är konskvent, aldrig tillåter hästen att förivra sig så kan du kanske få hästen hyfsad på en 5-10 ridturer. Fast det är inte lätt. Är hästen dessutom gammal och fått sitt "gåpåbeteende" bekräftat många gånger så kan det bli svårt. Fast envishet och konsekvens är det enda botemedlet.

Sedan när hästen lyssnar så är det mycket viktigt att hästen verkligen får gå på i trav och galopp - sansat - under en lång tidsrymd. Så länge den lyssnar och sansar sig i traven och galoppen så skall den få gå fram. Det blir så att säga belöningen för att hästen lyssnar på ryttaren, då blir det roligt för hästen.

Hälsning Maja

Bra tips, gjorde så med min förra häst och det fungerar utmärkt
 
Sv: Min häst sticker..

Tack för tipsen ! :bow:
Ska prova detta så fort min häst blivit av med kotledsinflammationen
och kan springa igen ;P
 
Sv: Min häst sticker..

RamboOo skrev:
Tack för tipsen ! :bow:
Ska prova detta så fort min häst blivit av med kotledsinflammationen
och kan springa igen ;P

Kanske är det inte så lämpligt att lära in en häst att böjas in om den återhämtar sig från kotledsinflammation. De leder ju ofta till snurrande innan hästen förstår och det är ju inte en lämplig rörelse. Skritt rakt fram på hårt underlag, är ju det första man gör när man rider igång en häst efter en kotledsinflammation. Kanske leda hästen i skritt ett tag och fostra lite från marken är det bästa sättet att börja.

Hälsning Maja
 
Sv: Min häst sticker..

Jaoo , håller på med det nu .
Skritt 30 min varje dag i 2 veckor framöver .
Men skrittar man bara så sticker han inte .
Det är först när man börjat galoppera som han
vill dra iväg . Som jag skrev tidigare , har han
fått springa lite så vill han bara fortsätta .
Och skrittar han bara så är det lugnt , då lär
jag ju inte behöva använda mig av den metoden
att böja in honom :)

Det jag menade var att jag skulle prova det när
han blivit helt återställd . :smirk: :bump:
 
Sv: Min häst sticker..

Måste bara få berätta ..
Pållen var hur goo som helst i torsdags :D
Hans ägare hade varnat mig för att han skulle vara stökig och vilja sticka eftersom han bara får skritta ..
Men nejdå . Han var så snäll så :p Skrittade på och såg ut över de stora ängarna och hästarna runt omkring . Red på långa tyglar bort från stallet , men när vi vände blev han såklart hetare . Menmen , det gick fint . Tränade på halter och andra små övningar som han inte var beredd på och han gjorde precis det jag ville (:
Så underbar :love:
 
Sv: Min häst sticker..

i paddocken tycker jag att du ska rida med 'vanligt bett' eftersom du säger att han var rätt så lydig där!
i paddocken ska du jobba mkt dressyr, och lydighet. jobba mkt skritt-galopp, galopp-skritt.

när du rider ut tycker jag att du ska ha martingal och ett skarpare bett. sitt ner i galoppen, och eftersom du har en het häst; ställ dig aldrig upp, utan sitt ner och jobba galoppen, som i paddocken!
om det inte går, måste du be om hjälp av en tränare/annan hästkunnig.

lycka till! :D
 
Sv: Min häst sticker..

bettysmatte, ja .. jag har bilder på honom :p Jaoo , det är en lite annorlunda korsning .. hehe . Men han är fin :)

Hanna Swenson , tack . Jag rider honom på ett mildare , 'vanligt', bett i dressyren . Det är just när jag rider ut som han blir för het och inte alltid går att hålla :smirk: Ska försöka jobba mer på galopp-skritt och tvärt om som du sa (:
Jag står aldrig upp i galoppen när jag rider ut . Jag sitter emot redan i traven .. ;P Han är rätt stark ..
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 397
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 435
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp