Min hund går på hunddagis, men tål inte andra hundar utanför

Rexero

Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten med andra hundar, men inte gjort utfall eller så. Mest hållit sig på sin kant och sällan deltagit i lek.
Hon har haft några trogna polare sen valptiden som hon gärna busar galet med dock.

De senaste 2 åren har hon dock förändrats i hundmöten. På avstånd går det bra, men när det går upp för henne att de kommer mötas på nära håll eller rent av hälsa reser hon ragg och gör utfall. Hon känns mest rädd och nervös än arg på riktigt, men det har varit svårt att bryta.
Jag är ingen hundexpert, långt ifrån, men jag älskar henne och vill att hon ska känna sig trygg. Därför har vi undvikit att introducera henne för nya hundar den senaste tiden, så det har ju varit rätt lugnt på den fronten.

För någon vecka sen började hon på nytt dagis. Jag kunde knappt sova dagen innan med tanke på hur hon "betett sig" mot främmande hundar senaste åren. Kallsvettig gick jag dit för att hämta henne första dagen och möttes av överförtjusta dagisfröknar. Hon var såååå trevlig, gick ihop med alla - stora som små och ja allt hade gått utmärkt!

Härligt! Tänkte jag och trodde att vi äntligen kunde möta nya hundar igen. Tji fick jag då nästa hundmöte med mig var precis som vanligt. Stressat, argt, pinsamt (för mig). Vi kommer inte ens fram till de andra hundarna, hon beter sig som att hon ska äta upp dom.

Jag fattar att det helt och hållet ligger hos mig, så hur ska jag träna det här? Varför gör hon detta med oss i familjen, när hon klarar sig bra på egen hand? Jag försöker att alltid vara cool och inte göra en grej av hundmöten, men hon reagerar på en millisekund och blir som förbytt.
Jag har ingen förhoppning eller önskan om att hon ska funka ihop med och älska alla hon möter, det är helt ok att inte göra det. Men jag vill inte heller att våra hundmöten ska vara ångestladdade och pinsamma (för mig).

Tack för tips!
 
Först och främst: varför tycker du att det är pinsamt?
Att du tycker det får mig att gissa att din hund helt enkelt känner av att du inte är lugn, tänker att "det här är konstigt", blir osäker och därför reagerar starkt. Avdramatisera hundmötena för dig, så kommer nog hunden haka på. Ge er båda en uppgift vid hundmötena, så att ni "glömmer bort" mötande hund kanske vore en bra grej att testa?
 
Först och främst: varför tycker du att det är pinsamt?
Att du tycker det får mig att gissa att din hund helt enkelt känner av att du inte är lugn, tänker att "det här är konstigt", blir osäker och därför reagerar starkt. Avdramatisera hundmötena för dig, så kommer nog hunden haka på. Ge er båda en uppgift vid hundmötena, så att ni "glömmer bort" mötande hund kanske vore en bra grej att testa?

Ja jag menade pinsamt som i att andra tänker att jag inte har koll på min hund, att hon är farlig osv. Jag vet ju att hon är en liten gosmaja, men det är svårt att se i de situationerna!
Jag tror absolut att hon kan känna av min nervositet även om jag försöker spela cool, eller kanske att hon skyddar mig?
Hur som är det viktigt att vi jobbar vidare på det. Tack för tips!
 
Ja jag menade pinsamt som i att andra tänker att jag inte har koll på min hund, att hon är farlig osv. Jag vet ju att hon är en liten gosmaja, men det är svårt att se i de situationerna!
Jag tror absolut att hon kan känna av min nervositet även om jag försöker spela cool, eller kanske att hon skyddar mig?
Hur som är det viktigt att vi jobbar vidare på det. Tack för tips!
Men varför skulle det spela någon roll vad andra tycker? Att hon är farlig är det nog bara bra om andra tänker, själv är jag åtminstone mycket nöjd om andra hundägare ser mina hundar som galna eftersom det minskar risken för att de släpper fram sina ouppfostrade odågor med orden "den vill bara hälsa!"... Och du har helt rätt i att hon kan känna av din nervositet även om du försöker spela cool. Du behöver känna dig cool på riktigt, inte låtsas vara det, för hunden märker ändå att något är annorlunda mot när du är avslappnad på riktigt. Hur blir det om du pratar med någon lugn och trevlig vän under hundpromenaderna? Reagerar hunden lika mycket på möten då?
 
Men varför skulle det spela någon roll vad andra tycker? Att hon är farlig är det nog bara bra om andra tänker, själv är jag åtminstone mycket nöjd om andra hundägare ser mina hundar som galna eftersom det minskar risken för att de släpper fram sina ouppfostrade odågor med orden "den vill bara hälsa!"... Och du har helt rätt i att hon kan känna av din nervositet även om du försöker spela cool. Du behöver känna dig cool på riktigt, inte låtsas vara det, för hunden märker ändå att något är annorlunda mot när du är avslappnad på riktigt. Hur blir det om du pratar med någon lugn och trevlig vän under hundpromenaderna? Reagerar hunden lika mycket på möten då?

Det är klart att det egentligen inte spelar någon roll, det är bara en känsla som kommer då i stunden. Att min hund inte kan uppföra sig bland andra när det är jag eller någon annan i familjen som håller i kopplet.
Iallafall, hon beter sig i stort sett likadant oavsett vem jag är med eller om jag är ensam. Jag funderar på att ta en kurs i hundmöten, även om de jag hittat är fasligt dyra. Jag vill bara ha konkreta tips och någon som säger: DÄR gör du fel, såhär ska du göra.
Även om det kanske inte är så lätt, jag vet inte.
Men framförallt vill jag ju att mötena för henne inte ska vara ångestladdade och jobbiga, utan kul eller iallafall helt okej!
 
Jag tycker att det är två väldigt olika situationer Du beskriver.

Hundarna på dagis har hon ju fått lära läsa av och kan därför slappna av med. Hon "känner" dom och reglerna för det gemensama området.

Det kan inte rätt av jämföras med att möta helt okända typer och speciellt om de är på vad hon upplever som "eget område".
 
Jag tänker också att kopplet man göra att hon känner sig fast? Och att möta rätt emot som man ofta gör ute är mer hotfullt än att träffa hundar i hundgård eller liknande.
 
Jag skulle börja i ditt huvud. Nu när du går ut och ser en annan hund så tänk så här:
-Yes! Hundmöte, kul nu får vi äntligen träna.
Sen tänk, "hur hjälper jag min hund bäst att fixa de här mötena?" Inte att hon är pinsam. Sen tar du ögonkontakt med din hund (belöna och åter belöna ögonkontakt) Sen är det jäklar i havet ni två tillsammans om fixar det här. Din hund ska inte leda expeditionen, hon ska inte gå först, hon ska inte vara närmast. Behöver du ta avstånd, men först och främst din inställning till det hela. Att nu ska ni minsann få se!! Be någon gå bakom, gärna filma. Tänk på ditt kroppsspråk, inget hukande, ingen uppsnurrande av koppel. Utan kontakt med hunden och gör det här tillsammans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 408
Senast: Milosari
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 680
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 441
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp