Min hund slogs med sin brorsa...

Kalaspinglan

Trådstartare
Idag rök vovven ihop med sin brorsa (de är båda 8 månader). Det är första gången jag någonsin sett honom visa en "aggressiv" sida och jag är förståss helt chockad. Vi lyckades sära på dem, men kunde inte ha dem lösa tillsammans efter det.

Redan för en månad sedan när vi träffades på utställningen försökte hans brorsa tuffa till sig mot vår hund (morra och försökte rida på honom), men inget mer hände eftersom vi höll dem isär. Idag, tror jag, att det var hans brorsa som åter igen började, men min gulleponke svarade upp snabbt och tufft.

Han har aldrig, aldrig någonsin visat tendenser att vara aggressiv eller sätta upp sig mot någon annan.

Nu är jag lite nervös för att han kommit på något nytt sätt att vara mot andra hanar (det lustiga är att han var jättekompis med sin andra brorsa hela dagen) från och med nu? Berodde detta på att de båda tyckte sig vara herre på täppan, eller?
 
Sv: Min hund slogs med sin brorsa...

Det kan bero på att de båda är unghundar, och de har en tendens att testa gränserna en hel del. Vad som är okej och vad som inte är det...
 
Sv: Min hund slogs med sin brorsa...

Jag blev också helt chockad första gången min hund slogs. Det bara small, och han har heller aldrig visat agressivitet. Min hund är annars jättevalpig (fortfarande tre år gammal...), genomsnäll, glad mot allt... utom just hanar. Han har aldrig börjat gruffa, men muckar någon svarar han upp direkt.
Det är varken ovanligt eller onormalt - tvärtom. Min hund är precis samma gamla glada hund fastän han slagits ett par gånger.
Det man kan tänka på (åtminstone jag resonerar så) är att undvika TILLFÄLLEN när de får prova slåss, om han visar sig benägen att vilja göra det. För varje gång han får prova är man ett steg närmare problem.
Jag har inga krav på att min hane ska älska andra hanar, och jag är glad att han inte ens lyfter ögonbrynet när vi tränar eller träffar andra hanhundar. Han kan gå sida vid sida med hundar som gläfser och morrar, och bryr sig inte ens om att titta på dem. Det är vansinnigt skönt. :bow:

Inte vet jag om jag är "fjantig", oftast kanske inte hanarna slåss på riktigt allvar, men jag resonerar som så att det är bara att acceptera att ens hund en vacker dag inte kan leka med alla hundar.
 
Sv: Min hund slogs med sin brorsa...

Han börjar bli vuxen.
Jag anser att det bara är till att acceptera att alla hanhundar inte går hem. Sen om det är bröder eller ej, gör ingen skillnad.
Så ta det lugnt och ändra inte Din syn på honom, det är samma goa kille som vanligt. Det gäller bara att Du lär Dig läsa honom, hur han beter sig när han möter hundar han är mindre förtjust i.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 041
Senast: Extrakonto
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 435
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 149
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp