Bukefalos 28 år!

Min katt=klumpfot!

loveponies

Trådstartare
Idag när vi kom hem så satte vi oss framför TV:n i soffan. Plötsligt hoppas Chivas upp på klöspelaren bakom soffan, och jag får syn på hans tassar. Den vänstra var minst DUBBEL så stor som den högra! :eek: :crazy:

Förmodligen hade han blivit stucken av en geting eller humla på balkongen, eftersom den hade stått öppen hela dagen... Han älskar att jaga allt som flyger, så om en geting eller humla kom i på balkongen så skulle han vara på den direkt. Jag är förvånad att han inte blivit stucken tidigare...

Stackars Chivas så bara för roligt ut, vi skrattade så vi höll på att dö! :rofl:
Han verkar inte ha det minsta ont i tassen, som tur är, springer och hoppar precis som vanligt, och reagerar inte det minsta om man klämmer på den.

Han såg så rolig ut att vi var tvugna att ta några bilder :D:
chivas_tass1.jpg


chivas_tass2.jpg


chivas_tass3.jpg


:D :D :rofl:

Någon annan som haft en katt som blivit stucken? Hur länge höll sig svullnaden?
 
Jag vet faktiskt inte. Jag tänkte att på människor så svullnar det ju upp minst lika mycket oavsett om man är allergisk eller ej, så på katter borde det väl också göra det..? Han varkar ju inte må det minsta dåligt i alla fall...
 
Min lilla hona fångade en humla häromdagen och blev "bränd".
Ena morrhårskudden svullnade upp rejält, men hon hade heller inte ont på något vis och svullnaden höll i sig 2-3 timmar... :smirk:
 
:rofl:
Inte för att vara elak, men det ser verkligen roligt ut. Hoppas svullnaden har lagt sig nu...
 
Idag så er tassen fortfarande lika svullen ut, så jag vat tvungen att ringa till vet för att höra om det var normalt. Ringde till strömsholms rådgivning, och det första hon sa när jag sa att tassen svullnat upp var "Det är nog orm".
"Knappast" svarade jag, han är ju innekatt... :smirk: :crazy:

Hon sa att i vanliga fall så brukar det inte bli så svullet av insektsbett/stick på katter, men precis som vi människor ska kan ju katter vara olika känsliga.
Så länge han mådde bra och inte verkade allmänpåverkad så var det ingen fara, men jag skulle hålla lite extra koll på honom.
Skönt att höra, i alla fall.Så det är väl bara att vänta tills plutten fått normal tas-storlek igen... :crazy: :D
 
Ser bekant ut det där, Svante försökte spela tennis med en geting för några år sedan :) Svullnaden gick ner på ett par dagar.
Kolla bara så att det inte sitter någon gadd kvar i tassen, då kan det bli infekterat!
 
Jo, jag kollade efter det, men kunde inte hitta någon. Svullnaden har lagt sig nu, så att dygn tog det ungefär.
 
Jodå, han är en stadig bit. :D Inte enorm, 6,5 kg väger han ca. Dock hade man önskat lite kraftigare benstomme och lite bättre ögonfärg på honom, annars är han faktiskt riktigt snygg! Han har en perfekt kroppstyp, och en nsygg huvudform. Lite klen käke bara, skulel behöva bli lite "manligare". :D
Ja, det är synd på astman... :(
 
Hur gammal är han? Kan han inte växa till sig fortfarande? Britten kan ju utvecklas enormt t.o.m efter 4 års ålder.

Är han kastrerad nu? Hur mycket märks astman, och hur märkte du den? Vad gör du åt den? Nyfikna frågor, men kan vara bra att veta om man själv råkar på det nån gång.
 
Han är nu *räknar på fingarna* 17 månader gammal. Han kastrerades för ca 2 månader sedan.
Och visst finns chansen att han utvecklas mer, men han har "stått still" i utvecklingen sen han blev ett år ungefär...

Nu går han ju på kortisonbehandling, 1 tablett varannan dag, så då märker man inte av astman något.
Hans enda symtom var ju hosta, han fick minst en hostattack dagligen när han var obehandlad. Numera får ha väldigt sällan hostattacker.
Han är väl inte typexemplet på en astma-katt, symtomen brukar oftare vara andnöd vid ansträngning, med pipande andningsljud. Men något sådant har han aldrig haft. Visst kan han bli lite andfådd när han springer och leker, men jag tror snarare det beror på taskig kondis... :p.
Att han hade så otypiska symtom är ju anledningen till att det tog så lång tid att diagnisticera honom. Vi gick ju i flera månader och trodde att han hade en konstig lunginflammation, och han behandlades med diverse antibiotika... (som förstås inte gjorde någon nytta...)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 949
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 265
Katthälsa Har någon varit med om att er katt blivit stucken av en geting/humla? Misstänker att min lilla kisse blivit det nämligen, hennes öga...
Svar
1
· Visningar
3 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp