Mina katter vill inte ha Mjau längre

aiquen

Trådstartare
Jag vet inte vad som har hänt, men mina katter tycks ha gått i maskopi med varandra om att försöka svälta sig själva. De har alltid ätit Mjau blötmat (olika smaker), men plötsligt duger det inte längre.

Den ena katten har alltid varit rätt liten i maten och ätit mer eller mindre bra i perioder, men nu vill inte ens herr "mat är meningen med livet" äta längre (Mjau just, allt annat - Dreamies, ost, skinka, whatever de i obevakade ögonblick kan komma åt från köksbänken eller min tallrik - går fortfarande ner, så matlusten finns ju där). Eller, de äter ju men det är tydligt att det inte är några gourmetmåltider jag serverar dem.

Så jag funderar på om det finns någon annan mat jag kan testa att ge dem, men jag har dålig koll på vilka alternativ som finns. Finns det någon annan slags blötmat som är typ likvärdig Mjau, d.v.s. högt köttinnehåll, gärna svensktillverkad?
 
Vår strejkar också om han får samma för länge. Mjau är favoriten dock. Det står ju på vart det är tillverkat och vattenhalten brukar ligga på samma i all blötmat.
 
Är det bara burkarna som inte går hem eller är det tetrorna också? (eller tvärt om). Jag brukar köpa på mig olika smaker av Mjau, 4 burkar oxe, 1 burk av vardera en av de andra smakerna. Och så några teror som reservkäk om vi får slut på burkar. Rotar i skåpen och klättrar på diskbänken gör han ändå, får stänga dörren till köket och han äter i hallen :p Fast min katt gillar och får ibland råkyckling i delar så ... Det är väl hur vi gör för att inte tröttna på maten.
 
Mina katter är oxå periodare så jag får variera med jämna mellanrum. Bozita är Mjaus premiummärke och finns i fler smaker.
 
Mina katter brukar också få Mjau, men periodvis vill de ha annat. Just nu vill den ena ha Pussi portionspåsar och den andra vill ha ICAs blötmat...
 
Vår strejkar också om han får samma för länge. Mjau är favoriten dock. Det står ju på vart det är tillverkat och vattenhalten brukar ligga på samma i all blötmat.

Ja, men det finns ju hur många sorter som helst. Många tillverkade långt-bort-i-stan och innehållande både en massa spannmål och annat onödigt. Jag tänkte om någon här har något att rekommendera, helt enkelt.

Är det bara burkarna som inte går hem eller är det tetrorna också? (eller tvärt om).

Det är både burkar och tetror. Förut om de har börjat peta i burkmaten har det funkat att blanda den lite med någon smak ur tetra, men nu vill de helst inte ha något över huvud taget.

Mina katter är oxå periodare så jag får variera med jämna mellanrum. Bozita är Mjaus premiummärke och finns i fler smaker.

Men det är ingen större skillnad på Bozita och Maju i övrigt, innehållsmässigt? Utan det finns bara fler smaker att välja på, typ?

Mina katter brukar också få Mjau, men periodvis vill de ha annat. Just nu vill den ena ha Pussi portionspåsar och den andra vill ha ICAs blötmat...

Ja, jag bör nog testa något annat. Men jag vill helst undvika sorter med socker och annat i.

KL

Är det någon här som har erfarenhet av Mush helfoder? Plus, minus?
 
Hemma hos oss har vi gått igenom Mjau, Bozita, Whiskas, Pussi, Miamor, Gourmet, Hills, Iams och några till jag inte kommer ihåg längre. Alla åts med aptit en tid, sedan stenvägrades den. Jag hade en tid en kattmatsaffär hemma. Vissa Sheba sorter, bitar i sås (aldrig gele eller classic eller mousse) har fungerat i över ett år *pepparpeppar*-. Iofs har jag gett upp att fatta varför en sort som äts en dag dissas nästa, men tja, Nikita är en katt :meh:
 
Mina katter gillar verkligen MUSH. :up:
Däremot så ratade dem sista burken Mjau jag öppnat, de brukar alltid slicka skålarna, men det slutade med att jag fick ge det till hönsen. Har aldrig hänt förut! :confused:
De äter förvisso grymt mycket sorkar och möss förtillfället.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 511
Senast: Zarro
·
P
Katthälsa Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Min katt äter verkligen allt! Försöker alltid gömma undan allt som han skule kunna få för...
Svar
19
· Visningar
8 583
Senast: Sophia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp