Mindre transporter ("sto med föl"/enhästars)

tgd

Trådstartare
Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Ni som har erfarenheter av "mindre" transporter, typ Fautras sto med föl modell, vad är era erfarenheter? Tycker hästarna det är smalt att gå in och litet att stå i (med huvudet då, de står ju bredare)? Hur är dom att köra, blir det "svajigt" i och med att dom är smalare men lika höga som vanliga?

Jag är intresserad av en inhemsk modell jag hittat här. Innermåtten är 133 x 220 cm, den är tvåaxlad och finns att fås med totalvikt 1200 eller 1300 kg (lastvikt 650 eller 750 kg). Vad tycker ni?
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Har en Ifor Williams 505, inte svaijg, hästen stortrivs. Bara positivt att säga faktiskt.
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Jag har oxå en Ifor Williams (enhästars) som jag är helnöjd med! Jag har fullstora (stora) hästar som trivs bra i transporten (ej trångt). Ett bra pris (även de helt nya är billiga) med mkt bra kvalitet. Helt i aluminium = ruttnar ej!
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Nu är det ju inte aluminium rätt igenom. Bara golv och tak. Resten är plywood, men jag håller med, det är en kanontransport för rätt pengar.
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Är oxå lite intresserad av en sån transport. Men det jag har funderat på är hur stadigt hästen står utan att ha mellanväggen som stöd? Vad händer om hästen tappar balansen i transporten, välter hela ekipaget inte då :confused: Är också lite orolig för att hästen ska försöka vända sig när i transporten. Men jag brukar ha en förmåga att oroa mig för fåniga saker...
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Det är väldigt konstigt, jag har fått massor av liknande frågor från folk på klubben om vår transport. "Är det inte väldigt vingligt, tänk om det välter, går hästen verkligen in i en så smal transport" Det skiljer 30 cm på en Ifor Wiliams 505:a och en vanlig Läckosläpet eller liknande.

Positivt är att hästen alltid står mitt i transporten, till skillnad från en tvåhästars, där den alltid står till vänster (i alla fall är det så jag lärt mig att man ska göra...) och gör hela ekipaget snedbelastat.

Har inte heller märkt minsta lilla problem med att hästen skulle tappa balansen, dom löser det där galant verkar det som. För att förhindra att hästen försöker vända sig om så är det bara att använda ett transportgrimskaft så är den saken biff.

Enda reella nackdelen jag kan komma på är att all utrustning hamnar i bilen, vilket ur säkerhetssynpunkt egentligen bara är bra.
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Jag har också en Ifor Williams, som både jag och hästen älskar. :D

Många fördelar, men vad som speciellt bör nämnas är att hästen står mitt i släpet. En annan fördel är att det är relativt stort avstånd melan axlarna, vilket gör att släpet ligger mycket bra på vägen.

Min häst är en ganska grov kallblodstravare, och jag tror inte hon skulle kunna vända sig om hon försökte.

Immer
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Att min häst skulle tycka det är för trångt är jag inte orolig för, inte heller att transporten skulle välta eftersom den är för smal (snarare för att han, om han skulle tappa balansen, kanske skulle slänga sig, dvs. samma fundering har jag även när det gäller 2-hästars transporter utan mellanvägg i). Har sett att enhästars-transporterna är rejält tilltagna. Jag tror min häst skulle tycka att det var trevligare att slippa mellanväggen eftersom transporten då ser större ut när han skall gå på. Har dock hittills bara kört honom i hyr-transporter och de har man inte fått ta ur mellanväggarna ur så jag har aldrig testat att köra utan mellanvägg, det är väl därför jag är lite fundersam på hur han skulle klara av att hålla balansen...
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Har en Henra Amazone 1 1/2 hästars. En stabil trasport av bra kvalitet. Ligger bra på vägen pga boggi .
Rekomenderas.
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Nu är det ju inte aluminium rätt igenom. Bara golv och tak. Resten är plywood, men jag håller med, det är en kanontransport för rätt pengar.

väggarna är aluminiumklädd marinplywood
 
Re: Mindre transporter (\"sto med föl\"/enhästars)

Jag är helnöjd med min 1,5 hästars Fautras! :bow:
Angående svajigheten så svajar den MARKANT mkt mindre än ngn annan kärra jag kört!
Den ligger som limmad på vägen ngt så enormt stadigt!
Dessutom slamrar den inte heller.

Min ena häst är en "bredåkare", i tvåhästarstransport gillade han inte att köras med mellanvägg, så han åkte alltid utan vägg, och stod då diagonalt i kärran.
Han står lika lugnt i min Fautras som i en tvåhästars.

Enda skillnaden jag märkt på hästarna med Fautras kontra min fd kärra, en Kylinge, är att gammelpållen som hade ovanan att "stampa" hårt på luckan när han skulle backa ur kärran, nu är markant mkt mer avspänd vid urlastning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp