Mirakelknep för tovor?

LindgrenV

Trådstartare
Locka mig hit och locka mig dit - fine, det är fint med lockar. Men dra mig baklänges och kalla mig Ragnar vad det är överjävligt att borsta ut :arghh:

Jag använde fel schampoo i veckan och hade sedan håret uppsatt i knut. Jag borstar aldrig när det är torrt, helt enkelt för att det ser ut så här då:

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Och nu har jag alltså fått två stora tuggummitovor. Eller tja, det hela var väl en enda stor tova förut, men det är två överjävliga tovor kvar som jag försökt reda ut i FEM TIMMAR!!! Alltså konstant. utan paus. Använt vatten, massor av balsam, fingrar, hårborsta, kokosolja - you name it. Får inte ur det. Vill helst inte klippa för de sitter så nära hårbotten att jag kommer bli väldigt korthårig i så fall, och då får jag afro.

Så, kära bukefalister, vad har ni för magiska knep??
 
Har också superlockigt hår och det jag gör är att reda ut tovorna med fingrarna i duschen, medan jag har balsam eller inpackning i. Brukar hjälpa även mot de värsta jävlarna!!
 
Locka mig hit och locka mig dit - fine, det är fint med lockar. Men dra mig baklänges och kalla mig Ragnar vad det är överjävligt att borsta ut :arghh:

Jag använde fel schampoo i veckan och hade sedan håret uppsatt i knut. Jag borstar aldrig när det är torrt, helt enkelt för att det ser ut så här då:

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Och nu har jag alltså fått två stora tuggummitovor. Eller tja, det hela var väl en enda stor tova förut, men det är två överjävliga tovor kvar som jag försökt reda ut i FEM TIMMAR!!! Alltså konstant. utan paus. Använt vatten, massor av balsam, fingrar, hårborsta, kokosolja - you name it. Får inte ur det. Vill helst inte klippa för de sitter så nära hårbotten att jag kommer bli väldigt korthårig i så fall, och då får jag afro.

Så, kära bukefalister, vad har ni för magiska knep??
Sjöbogårdens man- och svansspray. På riktigt!
 
Jag har själv inte lockigt hår, men tanken slog mig att det kanske funkar med en hårborste som har svinborst?
Och kanske att någon annan försöker? Ibland är den rent omöjligt att göra det på sig själv..
 
Locka mig hit och locka mig dit - fine, det är fint med lockar. Men dra mig baklänges och kalla mig Ragnar vad det är överjävligt att borsta ut :arghh:

Jag använde fel schampoo i veckan och hade sedan håret uppsatt i knut. Jag borstar aldrig när det är torrt, helt enkelt för att det ser ut så här då:

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Och nu har jag alltså fått två stora tuggummitovor. Eller tja, det hela var väl en enda stor tova förut, men det är två överjävliga tovor kvar som jag försökt reda ut i FEM TIMMAR!!! Alltså konstant. utan paus. Använt vatten, massor av balsam, fingrar, hårborsta, kokosolja - you name it. Får inte ur det. Vill helst inte klippa för de sitter så nära hårbotten att jag kommer bli väldigt korthårig i så fall, och då får jag afro.

Så, kära bukefalister, vad har ni för magiska knep??

Jag är inte lockig, men har typ anlag för dreads.
Pälsglans är en jättebra grej att göra en insats med.

Och så har jag en tangle teezer, bästa borsten!
För lockiga tror jag att wet brush är skitbra :)
 
Jag brukar också reda ut med balsam/inpackning med fingrarna i duschen, efter att det har fått sitta i så länge som möjligt. Om det tovar ihop sig sen brukar jag ta i något leave-in balsam och reda ut med handen medan jag blåser med hårtork åt "rätt håll" alltså typ nedåt utåt.
Ett leave in balsam som funkar på mig (har provat en massa) är sunsilk, den orangea flaskan. Den tynger ner lite också vilket jag gärna vill ha i mitt annars tok-lockiga hår. Hoppas du får ut tovorna du har så fint hår :) klipp inte loss dem!
 
Jag har rett ut med fingrar, tangle teezer och borste. Jag har försökt rinnande vatten, badvatten, fuktigt hår och torrt hår. Har använt balsam, kokosfett, hårolja och spraybalsam. Nu är jag inne på sjunde timmen av utredande och har fortfarande två enorma tovor kvar :arghh:

Har jag inte fått ut det till i morgon klipper jag av det, även om det blir kort :mad:
 
Nu vet du säkert detta, men om du inte redan gör det så borsta bara lite i topparna och sen jobba dig uppåt. Så när topparna är utredda tar du någon centimeter upp och borstar ut det och så samma sak hela vägen upp.

Vet dock inte om det hjälper nu dock, eftersom det är rejäla tovor. Detta är dock enda sättet för mig att INTE få tovor.

Och du, LYCKA TILL!
 
Nu vet du säkert detta, men om du inte redan gör det så borsta bara lite i topparna och sen jobba dig uppåt. Så när topparna är utredda tar du någon centimeter upp och borstar ut det och så samma sak hela vägen upp.

Vet dock inte om det hjälper nu dock, eftersom det är rejäla tovor. Detta är dock enda sättet för mig att INTE få tovor.

Och du, LYCKA TILL!

Det är så jag gjort hela tiden tyvärr... Nu har jag gett upp för ett tag, får se om jag fortsätter ikväll eller i morgon :grin:
 
Jag är väldigt lockig också. Bra hårprodukter är A och O. Både schampo, balsam, inpackning, oljor och krämer.
Jag borstar oftast bara håret innan och efter dusch och har ofta fläta för att hålla ordning på och skona håret. Har inte haft någon tova på bra länge, kan nog inte ens minnas sist jag hade en. Och sätta håret i en knut är döden för ett lockigt hår, i alla fall mitt.
 
Jag är väldigt lockig också. Bra hårprodukter är A och O. Både schampo, balsam, inpackning, oljor och krämer.
Jag borstar oftast bara håret innan och efter dusch och har ofta fläta för att hålla ordning på och skona håret. Har inte haft någon tova på bra länge, kan nog inte ens minnas sist jag hade en. Och sätta håret i en knut är döden för ett lockigt hår, i alla fall mitt.
Japp! Så gör jag också. Förutom denna gång för att jag var lat. Och det var uppenbarligen döden, ja.
 
Jag behöver motivation nu. Sitter och grinar och är bara en jävla millimeter från att ta till saxen och klippa av skiten. och jag vill ha långt hår och det betyder att jag kommer få afro och jag vill inte egentligen men jag kan ju inte ha en jävla tova stor som ett ägg mitt på huvudet :cry:
 
Blanda en sprayflaska med hälften äppelcidervinäger och hälften varmt vatten. En rejäl klick med balsam och skaka tills det löser sig. Spraya håret och låt det torka. Spraya igen och då bör du få ur tovan genom att reda ut den med fingrarna.
Jag har också självlockigt hår och sedan jag började använda äppelcidervinäger så har tovorna minskat till ett minimum. I normala fall tar jag ca 1-2 msk äppelcidervinäger, lite balsam, lite olivolja och varmt vatten och skakar ihop och när jag sedan ska göra i ordning håret så reder jag ut det värsta med fingrarna, lutar mig framåt över duschkabin/badkar och sprayar i av sprayen så att håret är såpass vått så att det går att krama ur, kramar lätt med en handduk och fixar frisyren. Äppelcidervinäger förhindrar tovor och lukten försvinner när håret har torkat.
 
Nu såg jag ju ödet för den förbänkade tovan på fb, och beklagar det drastiska slutet, men det här...det här;
Locka mig hit och locka mig dit - fine, det är fint med lockar. Men dra mig baklänges och kalla mig Ragnar vad det är överjävligt att borsta ut :arghh:
...kan vara det roligaste jag läst på länge!! :rofl::rofl:
*vill inte behöva ta till saxen på min tova...vill inte...*
 
Nu såg jag ju ödet för den förbänkade tovan på fb, och beklagar det drastiska slutet, men det här...det här;

...kan vara det roligaste jag läst på länge!! :rofl::rofl:
*vill inte behöva ta till saxen på min tova...vill inte...*
Hahaha :D :D :D

Ja. Det var lite sorgligt, men efter att ha borstat och kämpat i nio jävla timmar och dessutom fått hjälp av annan person så gav jag till slut upp och sade "HIT MED SAXJÄVELN". Så hon klippte av tovan. Men jag ser det från den positiva sidan; allt hår klipptes i alla fall inte av ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp