Missat MPR-vaccinering som barn, hur stor är risken?

Rosett

Trådstartare
Jag fick MPR-vaccin som liten. Sen i 5:e-6:e klass fick alla en "påfyllnadsdos" som jag missade av olika anledningar. Har länge funderat på att gå o vaccinera om mig, tror ni det behövs? Eller det behövs väl men hur angeläget är det?
 
Hittade detta på Folkhälsomyndighetens hemsida:

"En dos MPR-vaccin ger skydd mot mässling, påssjuka och röda hund hos cirka 95 procent av alla vaccinerade individer. Två MPR-doser krävs för ett långvarigt skydd mot alla tre sjukdomarna."

Så det kanske inte är så bråttom med en till dos då...om jag inte tillhör de där 5 procenten förstås.
 
Jag har fått se vikten av vaccin från en helt annan synvinkel sedan en tjej jag var bekant med över internet berättade om problem med sitt barns immunförsvar. Pojken kunde inte ta till sig vaccinerna utan blev jättesjuk vid varje spruta utan att få försvar mot sjukdomarna. Hon berättade att det är av stor vikt att man, om man kan, vaccinerar sig själv och sina barn mot sjukdomarna för att skydda andra. Därför skulle jag, om jag var du, kontakta vården för rådgivning.

Här är ett reportage om familjen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2985&artikel=5083133
 
Jag fick MPR-vaccin som liten. Sen i 5:e-6:e klass fick alla en "påfyllnadsdos" som jag missade av olika anledningar. Har länge funderat på att gå o vaccinera om mig, tror ni det behövs? Eller det behövs väl men hur angeläget är det?

Har du haft någon/några av sjukdomarna? Det som är väl att man kan bli rejält sjuk om man får dem som vuxen (mamma hade röda hund precis innan jag fick det och hon var jättedålig) plus att har man tänkt bli gravid är det väl bra att ha fullt skydd.

Ring din vårdcentral och kolla om de tycker du ska göra det.
 
Jag tog den vaccinationen för inte så länge sedan 27 år gammal. Kostade runt 500 kr. Bara gå och gör det, 500 kr kan det lätt vara värt, är ju inte kul om man blir sjuk, speciellt inte om det gick att undvika, känns onödigt och vill du ha barn bör du vara vaccinerad, kan bli skador på fostret om man får röda hund under graviditet.
 
Jag fick MPR-vaccin som liten. Sen i 5:e-6:e klass fick alla en "påfyllnadsdos" som jag missade av olika anledningar. Har länge funderat på att gå o vaccinera om mig, tror ni det behövs? Eller det behövs väl men hur angeläget är det?

Jag skulle vaccinera om. Min bästa vän fick påssjuka som vuxen, hade också bara fått 1 spruta. Hon var riktigt dålig och tappade allt hår på kroppen till följd av virussjukdomen. Det tog flera år innan håret växte tillbaka, och då inte överallt heller. "Barnsjukdomarna" är verkligen inte så trevliga.
 
Jag fyllde på för ngt år sedan när jag tog influensavaccin. Även difteri och stelkramp och allt vad det nu var.

Tur det för ingen frågade om min stelkramp när jag skadade benet i somras.
 
I ditt läge skulle jag tänka att det är bättre att vaccinera en gång för mycket än en gång för lite.

När jag skulle resa till östafrika fick jag påfyllnad av MPR. Jag fick grundvaccin och påfyllnad som barn men läkare menade att det behövs påfyllnad även i vuxen ålder, då långvarigt skydd är så individuellt. Har du inte ens fått full grundvaccinering borde du alltså rimligtvis vaccinera dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 488
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp