Bukefalos 28 år!

Missfallsutredning?

lilleknodd2

Trådstartare
Är det någon här som varit med om en missfallsutredning? Fick ni isåfall hjälp eller sökte själva?
Vad gjordes och fick ni något svar?
 
Jag har gjort.

De (gyn) föreslog det när vi hade haft vårt andra MA, som var mitt tredje missfall. Det första var ett tidigt missfall med en annan man, men de räknade med det ändå.

Började med att ta en massa prover för att kolla hormoner och vissa sjukdomar. Allt var ok.

Fick sedan göra en undersökning av livmodern med vul, där de även fyllde livmodern med vätska. De misstänkte att jag hade en hjärtformad livmoder och jag fick remiss till att göra MR.

Det var dock minst 6 månaders väntetid så vi bestämde att testa en gång till och den gången gick det hela vägen :) kallelsen till MR kom med posten samma dag som vi kom hem från BB... eftersom vi inte tänkte oss fler barn avbokade jag den tiden.

De läkare som kollade min livmoder i samband med ul under graviditeten sa dock att det inte fanns några tecken på en hjärtformad livmoder och menade att våra MA troligen bara var otur.
 
Jag har gjort.

De (gyn) föreslog det när vi hade haft vårt andra MA, som var mitt tredje missfall. Det första var ett tidigt missfall med en annan man, men de räknade med det ändå.

Började med att ta en massa prover för att kolla hormoner och vissa sjukdomar. Allt var ok.

Fick sedan göra en undersökning av livmodern med vul, där de även fyllde livmodern med vätska. De misstänkte att jag hade en hjärtformad livmoder och jag fick remiss till att göra MR.

Det var dock minst 6 månaders väntetid så vi bestämde att testa en gång till och den gången gick det hela vägen :) kallelsen till MR kom med posten samma dag som vi kom hem från BB... eftersom vi inte tänkte oss fler barn avbokade jag den tiden.

De läkare som kollade min livmoder i samband med ul under graviditeten sa dock att det inte fanns några tecken på en hjärtformad livmoder och menade att våra MA troligen bara var otur.
Tack snälla för ditt svar och vad skönt att höra att ni fick eran lyckade graviditet!
Vilken vecka upptäcktes era MA? Vilken vecka hade graviditeten slutat?

Vi är inne på vårat andra MA, sena missfall som kroppen missat. Hoppas på en utredning nu...
 
Tack snälla för ditt svar och vad skönt att höra att ni fick eran lyckade graviditet!
Vilken vecka upptäcktes era MA? Vilken vecka hade graviditeten slutat?

Vi är inne på vårat andra MA, sena missfall som kroppen missat. Hoppas på en utredning nu...

Det första upptäcktes i början av v 12, hade slutat runt v 6-7. Andra upptäcktes i v 10 tror jag och hade slutat i samma vecka som första.

När jag blev gravid tredje gången var de jättebra och bokade in tidiga ul, ett i v 6och ett i v 12 vilket var jätteskönt så jag slapp gå och oroa mig.

Håller tummarna för dig att du får en utredning och att det går hela vägen :)
 
Vi hade tidiga ultraljud även denna gången. Mina missfall var dock senare.

Vi får tyvärr inte någon utredning än utan det är tre missfall, trots att dom är sena (hjärtat slutat slå först i vecka 17 och nu i vecka 14)

Däremot får vi en skriftlig plan för nästa gång beroende på vad obduktionen visar...
 
Vi hade tidiga ultraljud även denna gången. Mina missfall var dock senare.

Vi får tyvärr inte någon utredning än utan det är tre missfall, trots att dom är sena (hjärtat slutat slå först i vecka 17 och nu i vecka 14)

Däremot får vi en skriftlig plan för nästa gång beroende på vad obduktionen visar...
Dom tycker alltså MA när liten dött vecka 17 i sig är så normalt att ni inte får utredning?
Är det ett alternativ att vända sig nånstans privat?
 
Dom tycker alltså MA när liten dött vecka 17 i sig är så normalt att ni inte får utredning?
Är det ett alternativ att vända sig nånstans privat?
Dom anser att missfall som missfall, oavsett när det hänt.. konstigt enligt mig men enligt läkare och överläkare på ett av länets största sjukhus är det så :wtf::banghead:

Den kvinnliga läkaren vi hade nu var dock väldigt tydlig med att obduktionen blir extremt noggran och moderkaka och allt är medskickat för noggrann analys.

Vet inte hur det går till att vända sig privat, vi bestämde oss för att vänta in obduktionssvaren och ta ett beslut efter det.
 
Dom anser att missfall som missfall, oavsett när det hänt.. konstigt enligt mig men enligt läkare och överläkare på ett av länets största sjukhus är det så :wtf::banghead:

Den kvinnliga läkaren vi hade nu var dock väldigt tydlig med att obduktionen blir extremt noggran och moderkaka och allt är medskickat för noggrann analys.

Vet inte hur det går till att vända sig privat, vi bestämde oss för att vänta in obduktionssvaren och ta ett beslut efter det.
Gick själva "aborten" bra (fysiskt alltså)? Var det idag du fick göra den?
 
Gick själva "aborten" bra (fysiskt alltså)? Var det idag du fick göra den?
Det gick bra. Snabbare än väntat och inga komplikationer! Surt att ha gått dessa månader i onödan och surt att gå igenom smärtan vid värkarna utan anledning. Men men... Vi kom precis hem från sjukhuset och möttes av våran lilltjeja här hemma. Tacksam för det vi har i detta läge.
 
Det gick bra. Snabbare än väntat och inga komplikationer! Surt att ha gått dessa månader i onödan och surt att gå igenom smärtan vid värkarna utan anledning. Men men... Vi kom precis hem från sjukhuset och möttes av våran lilltjeja här hemma. Tacksam för det vi har i detta läge.
:heartheart:heart
 
Är det någon här som varit med om en missfallsutredning? Fick ni isåfall hjälp eller sökte själva?
Vad gjordes och fick ni något svar?

Jag har själv inte gjort någon utredning men min bästa kompis har. De hade ett barn sedan tidigare där graviditeten löpt ua.
När det var dags för barn nr 2 fick hon 3 eller 4 missfall på raken. Tror alla var före v 10. De genomförde en utredning i form av provtagning och undersökning men hittade inget fel. De blev gravida straxt efter och det gick hela vägen ua.
 
Jag har själv inte gjort någon utredning men min bästa kompis har. De hade ett barn sedan tidigare där graviditeten löpt ua.
När det var dags för barn nr 2 fick hon 3 eller 4 missfall på raken. Tror alla var före v 10. De genomförde en utredning i form av provtagning och undersökning men hittade inget fel. De blev gravida straxt efter och det gick hela vägen ua.
Tack för svar och vad skönt för din bästa kompis att dom till slut lyckades trots inga svar på utredningen. Tidiga missfall kan ju vara ren ”genetisk otur” typ..

Som jag skrev så får vi ingen utredning än, trots två sena missfall (ett i vecka 17 och ett i vecka 13), så vi får se om vi vågar försöka igen eller bara gilla läget och ”nöja” oss med det barnet vi redan har.
 
Lite annan situation men jag delar med mig ända. Min vän hade ett missfall i v.14, det var hennes första missfall efter tva barn utan komplikationer med annan pappa. Däremot hade "nya" pappan (alltsa pappan till tredje barnet) haft tva sena missfall i tidigare förhallanden sa han fick göra en utredning med fokus pa om han hade ngr genetiska förändringar. Allt var utan anmärkning och dom har nu en frisk 5aring.

Tycker det är sa tragiskt att ni inte far ngn utredning, det gar inte att göra privat? (fast det kostar kanske väldigt mkt)

Jag önskar dig lycka till med allt oavsett hur ni väljer att göra framöver.
 
Lite annan situation men jag delar med mig ända. Min vän hade ett missfall i v.14, det var hennes första missfall efter tva barn utan komplikationer med annan pappa. Däremot hade "nya" pappan (alltsa pappan till tredje barnet) haft tva sena missfall i tidigare förhallanden sa han fick göra en utredning med fokus pa om han hade ngr genetiska förändringar. Allt var utan anmärkning och dom har nu en frisk 5aring.

Tycker det är sa tragiskt att ni inte far ngn utredning, det gar inte att göra privat? (fast det kostar kanske väldigt mkt)

Jag önskar dig lycka till med allt oavsett hur ni väljer att göra framöver.
Vad intressant ändå att han fick utredning för ”sina” tre missfall. Och vad skönt att det även där ledde till ett friskt barn tillslut.

Jag tror man kan göra det privat, men har inte kollat upp kostnader och hur man går tillväga än. Vi har bestämt oss för att avvakta tills efter obduktionssvaren kommit tillbaka. Visar inte den något alls så kommer vi nog att göra en utredning själva..
 
Är det någon som vet om det är skillnad (och i så fall vad) mellan en missfallsutredning och en fertilitetsutredning?
 
Är det någon som vet om det är skillnad (och i så fall vad) mellan en missfallsutredning och en fertilitetsutredning?
Ja det är skillnad. En fertilitetsutredning gör man när man försökt bli gravid ett tag utan att lyckas. Man tar olika blodprover och tester, spermaprov osv. En missfallsutredning gör man när man HAR blivit gravid flera gånger men fått missfall, brukar bara 3 missfall i rad innan man gör ddn utredningen.
 
Ja det är skillnad. En fertilitetsutredning gör man när man försökt bli gravid ett tag utan att lyckas. Man tar olika blodprover och tester, spermaprov osv. En missfallsutredning gör man när man HAR blivit gravid flera gånger men fått missfall, brukar bara 3 missfall i rad innan man gör ddn utredningen.
Ja men jag antar att hen menar vad skillnaden i själva undersökningen och proverna är
 
Är det någon som vet om det är skillnad (och i så fall vad) mellan en missfallsutredning och en fertilitetsutredning?

Jag kan bara svara för fertilitetsutredning, men där kollas förutom hälsoproblem hos bägge parterna bl.a. äggreserv, om ägglossning sker, om det finns sköldkörtelsproblem, hur livliga mannens spermier är osv. Mao. mycket sådant som är totalt ointressant att kolla under en missfallsutredning där själva befruktningen uppenbart inte är problemet.
 
Jag kan bara svara för fertilitetsutredning, men där kollas förutom hälsoproblem hos bägge parterna bl.a. äggreserv, om ägglossning sker, om det finns sköldkörtelsproblem, hur livliga mannens spermier är osv. Mao. mycket sådant som är totalt ointressant att kolla under en missfallsutredning där själva befruktningen uppenbart inte

Ok, då verkar det ju uppenbart att det är olika typer av utredningar man gör. Har bara fått ett (tidigt) missfall än. Men fick förslaget (från en vän) att göra fertilitetsutredning för att få lite mer fakta när jag började oroa mig att det ska upprepas. Är lite äldre och därför rädd att min ålder kommer påverka. Den här gången blev jag dock gravid snabbt, så då är kanske fertilitetsutredning fel väg att gå. Även om jag oroar mig att min äggreserv ska börja bli dålig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
37
· Visningar
1 564
Senast: Squie
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 714
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Karfitsa
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 077
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp