Bukefalos 28 år!

Misshandel?

Sv: Misshandel?

Eskil nu 4 år har haft oräkneliga öroninflammationer som vi oftast behandlat genom att bära honom upprätt och ge rikligt med nässpray + alvedon med behov. Två gånger har vi behövt gå vidare med antibiotika.

Alltså, jag är läkare och kan skriva ut vilken medicin som helst. Men det är faktiskt penicillin, typ kåvepenin, man SKA använda. Enda skälet att inte göra det är allergi.

Men jag har haft samma djävulska kamper som ni och ungen har dessutom kräkts av ilska och vämjelse varje dos så vi fått göra om det upp till 3 ggr.

Vi har förklarat och förklarat vad penicillinet gör. Vi har gett isglass före för att bedöva smaken och jordgubbssaft efteråt.

Ändå är det ett veritabelt helvete och man känner sig som världens hemskaste.

Fast det skulle vara ännu hemskare att ge sitt barn fel medicin för smakens skull. Fy för alla bortskämda människor som på så vis skapar alla resistenta bakteriestammar :mad: Vi har ett samhällsansvar att använda vanligt penicillin till vanlig öroninflammation och spara de andra preparaten till svårare infektioner. Annars biter de snart inte där.

Det är bara att prata om det igen och igen efteråt. Ungen har grym koll på att vi gör det för att vara dumma mot bakterierna, inte mot honom.

Jag kan rekommendera den här:
Piller-o-Baciller_webb.jpg
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197616931

och ett besök på www.strama.org !
 
Sv: Misshandel?

Och jag som alltid undrat om min hjärna spökat med mig :crazy: Har frågat massa läkare om min känsliga hörsel kommer ifrån mina tidigare pskykoser, men ingen som sagt något vettigt.

Vi är flera med känslig hörsel! :D Och jag har inte haft några pskykoser, vad jag vet ialla fall! ;) Men som sagt kan det göra en väldigt trött i huvudet, och jag älskar när det är helt tyst omkring mig!
 
Sv: Misshandel?

Däremot tyckte han att jag skulle sluta "sjåpa" mig, och det vara bara att vara bestämd och hålla för näsan på honom när eländet ska ner....
:eek::crazy: Hoppas han inte har egna barn. Isåfall tycker jag synd om dem. Isak var förkyld och jättesnorig här för ett tag sedan. Var fullt krig varje gång man skulle tvätta rent ansiktet på morgonen och försöka få rent i näsan. Förstår absolut vad du menar med att det känns som ett övergrepp.





På fredag går vi till en privatläkare som ska få titta på öronen och ge oss en "second opinion".
Jag förstår varför ni byter läkare:crazy:
 
Sv: Misshandel?

Fick annan medicin utkriven idag, men läkaren tyckte att vi kunde avvakta med att påbörja behandlingen då D varken har ont, feber eller flytningar från örat nu. Däremot tyckte han att jag skulle sluta "sjåpa" mig, och det vara bara att vara bestämd och hålla för näsan på honom när eländet ska ner....



På fredag går vi till en privatläkare som ska få titta på öronen och ge oss en "second opinion".

Jag har testat flytande kåvepenin på lillen. Blev värre för varje dos som skulle. Till slut höll jag hans huvud i ett boagrepp under armen, höll ett finger mellan käkarna och hällde i preparatet och väntade. Det slutade med att han lät saliven samlas i munnen tills medicinen rann ut. Höll jag för hans näsa så hostade han ut medicinen. Testade piller och stoppade i makaroner, funkade två gånger och sen var det kört. Stolpiller har de tydligen slutat med :(

Så kräv en medicin som inte smakar så illa, det är ju inte meningen man ska behöva skrämma upp sina barn med att det blir en kamp varje gång de blir sjuk.

Och jag tycker INTE du ska sluta "sjåpa" dig!!! Blir så förbannad då jag hör sådana ord! ( Första gången jag fick höra det var av min lågstadiefröken då jag inte kunde gå efter en olycka "sluta sjåpa dig, det är bara en stukning" sa kärringen och tvingade mig GÅ med ett brutet ben ett par hundra meter och sen upp för en trapp :mad: )
 
Sv: Misshandel?

Fast det skulle vara ännu hemskare att ge sitt barn fel medicin för smakens skull. Fy för alla bortskämda människor som på så vis skapar alla resistenta bakteriestammar :mad: Vi har ett samhällsansvar att använda vanligt penicillin till vanlig öroninflammation och spara de andra preparaten till svårare infektioner. Annars biter de snart inte där.

Det är bara att prata om det igen och igen efteråt. Ungen har grym koll på att vi gör det för att vara dumma mot bakterierna, inte mot honom.
Vad f*n, bara för att man inte vill tvinga (verkligen tvinga) i sitt barn medicin som smakar dynghög milt sagt så är man bortskämd och tar inte sitt ansvar?!

Hade öroninflammation gång på gång på gång som liten och blev intrykt det där skiten. Hjälpte inte ett jota, det kom bara tillbaka efter avslutad kur.
Det enda som hjälpte var att lida sig igenom det utan medicin. Har inte haft öroninfl sedan dess
 
Sv: Misshandel?

*kl*

*funderingar*

Detta med att tvinga, kan det ge men för framtiden? Skräck/vägran att ta medicin?

Varför jag kom och tänka på detta är att 5½åringen fick sin "polio"-spruta igår och hon ville absolut inte ta den. Visst föresvävade det mig ngn gg att jag tar tag i henne så får vi det gjort. Tack gode gud att jag inte gjorde det, för efter ett bra tag så gav hon med sig och allt gick bra.
Själv blev jag tvingad som 5-6 åring att ta stelkramp och jag har haft oerhörda "problem" pga detta. Mitt liv har i samband med sjukvård/tandvård varit kantad med mkt sorg och smärta.

Sedan kan det naturligtvis vara beroende på ålder. Ju mindre barn desto bättre går det att glömma?



OT. Oxå öronbarn med överhörsel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Misshandel?

Vad f*n, bara för att man inte vill tvinga (verkligen tvinga) i sitt barn medicin som smakar dynghög milt sagt så är man bortskämd och tar inte sitt ansvar?!

Hade öroninflammation gång på gång på gång som liten och blev intrykt det där skiten. Hjälpte inte ett jota, det kom bara tillbaka efter avslutad kur.
Det enda som hjälpte var att lida sig igenom det utan medicin. Har inte haft öroninfl sedan dess

Så fattade inte jag det, utan SK menade att vi använder ett "svagt" penecillin till öroninflammatiner och sparar det riktiga krutet till svåra saker som verkligen behöver det.
 
Sv: Misshandel?

Så fattade inte jag det, utan SK menade att vi använder ett "svagt" penecillin till öroninflammatiner och sparar det riktiga krutet till svåra saker som verkligen behöver det.

Så ha rjag oxå uppfattat det. Andvänd det som SKA användas och se till att MRSA m.m inte blir ett större problem än det redan är.
 
Sv: Misshandel?

Vad f*n, bara för att man inte vill tvinga (verkligen tvinga) i sitt barn medicin som smakar dynghög milt sagt så är man bortskämd och tar inte sitt ansvar?!

Hade öroninflammation gång på gång på gång som liten och blev intrykt det där skiten. Hjälpte inte ett jota, det kom bara tillbaka efter avslutad kur.
Det enda som hjälpte var att lida sig igenom det utan medicin. Har inte haft öroninfl sedan dess

Fast jag håller med Silverkedjan. Att ha ont i öronen är skitjobbigt och som vuxen gråter jag när jag får det. Om nu medicinen jag får till mitt barn smakar illa, vilket den ju gör, så är det skitsamma för smärtan är värre. Jag kommer att tvinga det i dem trots att de inte vill, för smärtan är värre. Barn måste göra saker de inte vill och föräldrar också, för barnets bästa. Tänk på det här, det är trots allt bara öroninflammation. Om barnet blir påkörd av en en bil och tvingas ligga på sjukhus, eller får cancer så kommer det barnet att utsättas för mycket mer saker det inte vill, saker som definitivt får mammahjärtat att brista ännu mer.

Resistens är faktiskt inte att leka med. Och så onödigt om det går att undvika.
 
Sv: Misshandel?

Lånar knappen


Nu har vi varit hos läkare nr två, som tyckte att han inte behövde medicin. Detta eftersom det värkt hål redan, och det såg jättefint ut. Läkaren var otroligt bra med D, lät honom få tid att förstå vad som skulle hända och pratade med honom lugnt och sansat :laugh:
 
Sv: Misshandel?

Jag är väl medveten om detta men mina ungar slutade faktiskt ta emot något ätbart av mig när jag försökt prata, lura, maskera, tvinga i dem Kåvepenin.
Dottern var inte nån mening alls att ta ut receptet, hon tog inte ens emot Alvedon.
Nu en fråga, varför kan man inte göra suppar av Kåvepenin? Eller egentligen antibiotika överhuvudtaget, vet bara att det fanns Doctacillin som suppar men sen försvann de.
Nu är mina barn stora så jag har inget problem längre, men de nya längderna på kurer 5-7 dgr istället för 10 dgr gjorde oftast att mina ungar åkte på en kur till som var 10 dgr (oftast 5 dgr + 10 dgr) är inte det onödigt också?
 
Sv: Misshandel?

Nu har det löst sig så det var ju bra :laugh:

Tänkte bara säga att när jag var liten så att jag medicin i tre veckor, jag fick en stor sked jordgubbssylt med medicin på. Det kan man ju svälja utan att äta, eller egentligen smaka på.
Enda biverkningen är att efter tre veckor, två gånger om dagen kan jag fortfarande inte äter jordgubbssylt eller saft. :p
 
Sv: Misshandel?

Nu har vi varit hos läkare nr två, som tyckte att han inte behövde medicin. Detta eftersom det värkt hål redan, och det såg jättefint ut. :

Som sagt, det vanligaste är faktiskt att det inte behövs penicillin ALLS :idea:

Det är ju allra bäst.

Sedan är det så att OM det behövs så skadar man trots "kriget" minst inte bara för hela befolkningen utan även för det egna barnet med vanligt V-penicillin typ Kåvepenin.

De länder som använder alternativen har numera (potentiellt dödliga) resistenta småbarnsinfektioner.

mimmipigg - V-penicillin är en av världens bästa mediciner men den GÅR inte att bereda i någon annan form än illasmakande tabletter/lösning. Det tas inte upp från rumpan :cry: och det tar så stor volym att det går inte att krympa till pyttepiller med tjock sockerdragering.

Gissa om läkemedelstillverkare skulle bli miljardärer om de löste problemet, och gissa om de försökt :cool:


Jag hade funderingar på att forska i ämnet med massor av smarta idéer typ pärlsockerstora kulor med lite inkapslat pcV i varje i slush-puppiliknande dryck men fick "hahaha, tror du inte vi redan försökt ALLT" som svar :grin:
 
Sv: Misshandel?

Jag håller oxå med er båda.
Lillan har ätit penicillin tre gånger redan pga lunginflammation. Kåvepenin alla gångerna. Och jag tycker också det känns hemskt att tvinga i henne det. Fast med minnesbilden i huvudet av den sjuka lilla trasan i knät jag hade när hon var som sämst så är jag så otroligt tacksam för att det finns och att det fungerar. Jag förklarar och berättar och mobiliserar allt mitt tålamod. Och nu sista omgången så åt hon det helt själv från sprutan. Nu är vi förkylda igen och jag hoppas verkligen att hon slipper den här gången.
 
Sv: Misshandel?

Det finns ju en andledning till att man ger barn pencillin vid öroninflamtioner, det är ganska så stor risk att de drabbas av nedsatt hörsel på lång sikt, jag är själv öronbarn och har genomgått en oändlig mängd hörselkontroller, nu slog det så att jag istället hör "för bra" och hör ljud som människor med normal hörsel sållar bort och inte hör.

:eek:
Jaså, är det DÄRFÖR jag har så skum hörsel?
Nu gick det verkligen upp ett ljus!
 
Sv: Misshandel?

Huvudet i högläge och näsdroppar och ett kallt rum att sova i - när jag väl fick det rådet och följde det när jag bara anade mig till förkylningar så slapp vi kåvepeninhelsiket till vår store pojk.
Han spydde dessutom när han fick öronont vilket dolde anledningen tills det var absolut dags för medicin - vi fattade ju inte att det var ont i öronen för att han var förkyld när han spydde...så vi bäddade ju naturligtvis ner honom för att vila när vi skulle placerat honom svalt sittande.
 
Sv: Misshandel?

*knapplån*

Min skrutt tycker faktiskt att citron/kakao-Kåvepeninet är mycket mindre rävgiftigt än den andra varianten. Det ser rätt kul ut när hen står och studsar upp och ner av entusiasm över att ta sin medicin, och själv sörplar i sig eländet ur dosmuggen. Jag har en lustig unge :love::love::love:
 
Sv: Misshandel?

Huvudet i högläge och näsdroppar och ett kallt rum att sova i - när jag väl fick det rådet och följde det när jag bara anade mig till förkylningar så slapp vi kåvepeninhelsiket till vår store pojk.
Han spydde dessutom när han fick öronont vilket dolde anledningen tills det var absolut dags för medicin - vi fattade ju inte att det var ont i öronen för att han var förkyld när han spydde...så vi bäddade ju naturligtvis ner honom för att vila när vi skulle placerat honom svalt sittande.

Tack för råd! Isaac har sedan i fredags klagat på öronont, först bara lite klag och sedan i lördags eftermiddag har han fått alvedon mot ontet. Verkar hjälpa även om han nu bara några få timmar efter senaste dosen klagar igen över ont ( 2,5 timmar efter). Jag beordrade massor kuddar till hans stackars öron och det hjälpte sa han! Men i morse kom han gråtande och sa att det gjorde ont igen, stackars unge!

Hur många dagar ska man låta det gå innan doktorbesök? Hade det varit jag hade jag bultat på dörren redan vid första ontet för jag vet hur öroninflammation känns:o

Alltså redan av att prata, eller skriva, om kåvepenin så mår jag illa! Fy vad vedervärdigt det är!! Och gissa hur jag kände mig när jag köpte den där laktosfria yoghurten och såg fram emot en GOD och NYTTIG yoghurt? OCh så smakar den KÅVEPENIN:eek::eek:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Småbarn 3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och...
2
Svar
39
· Visningar
5 190
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp