Bukefalos 28 år!

Misshandel?

nevin

Trådstartare
Idag har jag gjort mitt barn illa, psykiskt iallafall.


Han har öroninflammation, och igår fick vi Kåvepenin utskrivet. Det smakar verkligen rävpiss, trots att det skulle vara smaksatt med både kakao och citron enligt innehållsförteckningen. Igår kväll tog vi första dosen,d en tog han så snällt trots att det smakade urk. Inatt när vi ändå var vakna tog vi nästa dos, det blev krig, vi fick hålla i honom medan vi sprutade in det i munnen.

I morse togs nästa dos, det var som på natten, hålla fast och spruta in, allt medan det stackars barnet gör vad han kan för att slippa. Lunchdosen samma sak, men med ännu mer panik.



Nu ikväll fick han panik bara vi tog fram flaskhelvetet. Efter ett försök att ge honom det var vi alla i upplösningstillstånd, han grät så hjärtskärande och mamman vägrade att försöka mer. Enligt sjukvårdsupplysningen kunde vi skita i det här och ringa akut imorgon för att eventuellt få ny och mindre äcklig medicin.



Jag tycker så synd om min lilla duktiga pojke, han som alltid tagit för givet att vi inte ska vara dumma mot honom, som tar alvedon utan att blinka och litar på oss.... och så gör vi så här, tvingar honom att äta äckel. Det känns som ett fruktansvärt övergrepp! Jag vägrar ge honom sånt skit igen, de får ge honom något annat.
 
Sv: Misshandel?

Usch!!! Jag förstår er båda två. Inte kul att tvinga i och inte kul att bli tvingad att ta.

Jag var hopplös när jag var liten att ta tabletter. Kommer ihåg när jag blev biten av epilepsikatten och skulle äta penicillin, mamma provade allt... hon stoppade tabletterna i kokta makaroner ( så de lättare skulle glida ner i halsen ), morade och la i leverpastej ( som till katten ).... tillslut kom vi på att om man krossade tabletterna och la det i lite mjölk med mycket obojpulver så slank det ner..... :d

Det går inte att dölja smaken med något annat gott?? Typ hallon, blåbär eller något sött om ni ger det?
 
Sv: Misshandel?

Vi gick igenom samma procedur så sent som förra veckan med vår son.

Vi löste det genom att blanda de 7,5ml Kåvepenin i ett stort glas mjölk med 5 rejäla skedar Oboy. Då gick det i.

Nackdelen är att han nu gärna vill ha Oboy till frukost och kvällen men det går lättare att vänja av med senare än att ha ett regelrätt krig nu.


Hoppas det löser sig!

//Waern
 
Sv: Misshandel?

Jag förstår er och sonen helt!

Som liten hade jag flera gånger per år öroninflammation. Och skulle då få en plastspruta med någon gul/vit sörja i. Kåvepenin kanske?

Mamma satt på mig på köksgolvet, med sina ben på mina armar. Det var visst ett helvete varje gång och jag kommer så väl ihåg det :crazy:
 
Sv: Misshandel?

Syrran hade exakt samma problem med sin 4-åring för några månader sen. Men saken är den att, hon alltid fått en annan medicin mot hans öriniflammationer, suppar man stoppar i stjärten. Men denna gång fick hon flytande kåvepeninn. ok, tänkte hon , sak samma det ska ju smaka gott ;)

Det funkade 1 gång, sen gick det inget mer. Syrran var skitarg för hon fått dena äckelmedicin...flera hundra spänn kastad i sjön till ingen nytta och slagsmål med ungen nästan. Hennes son kände smaken genom skedar av oboy. Så honom lurade man inte så lätt.
 
Sv: Misshandel?

Syrran hade exakt samma problem med sin 4-åring för några månader sen. Men saken är den att, hon alltid fått en annan medicin mot hans öriniflammationer, suppar man stoppar i stjärten. Men denna gång fick hon flytande kåvepeninn. ok, tänkte hon , sak samma det ska ju smaka gott ;)

Det funkade 1 gång, sen gick det inget mer. Syrran var skitarg för hon fått dena äckelmedicin...flera hundra spänn kastad i sjön till ingen nytta och slagsmål med ungen nästan. Hennes son kände smaken genom skedar av oboy. Så honom lurade man inte så lätt.

Fy fan nej, gott har det aldrig varit. Jag minns jag med, har haft alldeles för många öroninflammation som barn och fick sånt och jag kräktes av det till slut för att det var så äckligt!
 
Sv: Misshandel?

Får man Kåvepenin flytande utskrivet är det bättre att ge f-n i att lösa ut det och låta tiden har sin gång.
Vi hade en läkare som troget skrev ut Kåvepenin, jag slutade att ge det eftersom det var rent våld för att få ner det. När doktorn fick sitt första barn slutade han skriva ut Kåvepenin ...
Han ersatte/ersätter nu med Ery-Max.

mimmipigg, mamma till tre öronbarn
 
Sv: Misshandel?

jag fick inte i min dotter kovepenin i varken tablett form el flytande.. Men en sak som funkade kanon är droppar man kan få,dom smakar inte illa alls.. så nästa gång det kan behövas så blir det droppar igen.
Ett bra råd!!
 
Sv: Misshandel?

Tack för era svar, jag känner mig som en skithög som missbrukar sonens tillit så här... Det värsta av allt var att han trots sin panik kommer till mig, sätter sig i knät och öppnar munnen.... Sen bröt kriget ut, och jag är så glad att jag bara gav det ett försök nu ikväll, han var så panikslagen, stackars lillemannen...



Nu sover han iallafall, och nåde läkaren imorgon om han kommer dragandes med nåt skitsnack om att D måste äta det här!! Det finns alternativ, hellre suppar än det här säger jag bara!
 
Sv: Misshandel?

Det låter jättehemskt, både för dig och stackars D som ovanpå allt har ont i öronen :( Hoppas det löser sig imorrn, suppar smakar iaf inte illa. (eller det vet jag ju inte, jag har aldrig smakat :P)
 
Sv: Misshandel?

Det finns ju en andledning till att man ger barn pencillin vid öroninflamtioner, det är ganska så stor risk att de drabbas av nedsatt hörsel på lång sikt, jag är själv öronbarn och har genomgått en oändlig mängd hörselkontroller, nu slog det så att jag istället hör "för bra" och hör ljud som människor med normal hörsel sållar bort och inte hör.

Dessutom har sonen relativt nyligen avslutat först en 5 dagars kur och sedan en 10 dagars kur med Kåvepenin fruktsmak, han är tre år gamal, skulle ta tre gånger om dagen och han drack själv varje gång, någon gång sa han att han inte ville, jag förklarade att han var tvungen för att han skulle bli bra i sina öron och han drack.

Så nej alla barn avskyr inte kåvepening, sen låter ju inte choklad/citron som någon höjdare, vi har som sagt fått fruktsmak och sonens första kommentar var att det smakade godis...
 
Sv: Misshandel?

Hmm vi gick igenom detta krig innan jul med sonen som då var ca 1½ år :grin:
Det var verkligen inte kul. Tillslut fungerade det att jag blandade kåvepeninet med julmust och gav med en spruta. Då snuttade han i sig glatt :laugh:
Men innan jag kom på det... :crazy: mycket :cry: :cry: :cry: :cry: ...

Lite svårt att resonera med en liten kille... och medicinen måste ju i!
 
Sv: Misshandel?

Det finns ju en andledning till att man ger barn pencillin vid öroninflamtioner, det är ganska så stor risk att de drabbas av nedsatt hörsel på lång sikt, jag är själv öronbarn och har genomgått en oändlig mängd hörselkontroller, nu slog det så att jag istället hör "för bra" och hör ljud som människor med normal hörsel sållar bort och inte hör.

Lite trådkap men :eek:

Jag har exakt samma grej?! Är ett sk. öron/hals-barn. Väldigt problematiskt med halsfluss, stora mandlar och spruckna trumhinnor samt inflammationer. Och jag tycker jag har för bra hörsel. Hur konstigt det nu må låta. Men små ljud kan göra mig galen, ljud som varken sambon eller min familj hör.

Finns det någon forskning på detta?
 
Sv: Misshandel?

Fick annan medicin utkriven idag, men läkaren tyckte att vi kunde avvakta med att påbörja behandlingen då D varken har ont, feber eller flytningar från örat nu. Däremot tyckte han att jag skulle sluta "sjåpa" mig, och det vara bara att vara bestämd och hålla för näsan på honom när eländet ska ner....



På fredag går vi till en privatläkare som ska få titta på öronen och ge oss en "second opinion".
 
Sv: Misshandel?

Vi har precis varit igenom en öroninflamation med vår kille (18-månader gammal), och det är verkligen inte roligt. Vår kille protesterade inte så våldsamt som er även om det var tydligt att han gärna sluppit :angel:.

Jag tycker däremot att du absolut inte ska känna dig som en barnmisshandlare, du gör något som är nödvändigt för ditt barn och han kommer inte att få några men av det även om han i stunden blir helt förtvivlad. Jag tror nog att i princip alla människor som klarat sig till vuxen ålder har varit med om något liknande som barn.

Sen kan barn i den ålder vara helt otroligt bra på att skrika hjärtskärande. Tidigare i veckan höll mitt hjärta på att brista och jag var panikslagen då vår son skrek som en tok. Han hade vaknat till vid kl 23-tiden och vi provade att ge välling för att få honom att somna om, en enkel lösning då vi var trötta. Innan han fick flaskan var han ganska nöjd men började skrika värre än någonsin förut när han fick flaskan. Han skrek och skrek vad vi än gjorde, vi bar och sjöng och provade flaskan om och om igen. Jag uppfattade det som att han skrek av svår smärta, rädsla, ångest eller liknande. Det var verkligen fruktansvärt! Ingenting fungerade och vi var säkra på att det var något allvarligt fel, en ny öroninflammation eller ännu värre.

Vi lyckades få honom att lugna sig lite genom att gå upp och sätta på ett inspelat barnprogram. Då satt han och såg olycklig ut men skrek i alla fall inte. Efter 30 min provade vi att lägga honom igen, det gick bra fram till att jag gav honom flaskan, men efter 1/100-dels sekund så skrek han igen. Jag fick ett ifall och kollade flaskan, det visade sig att det var stopp i hålet. Jag hade en ny flaska brevid, sonen fick den och blev omedelbart nöjd. Han somnade direkt efter att ha druckit flaskan och sov sedan hela natten.

Jag var säker på att han led något otroligt och kände mig väldigt hjälplös i stunden men jag kan inte tänka mig att han har fått några men att att inte få välling precis när han tänkte sig det :grin:. Jag tror din son klarar att få en äcklig smak i munnen tre gånger om dagen i fem dagar, han kommer säkert inte att sluta lita på er för det. Jag säger inte detta för att förminska din upplevelse, jag vet PRECIS hur det känns, men jag hoppas du kan få lite perspektiv på situationen. Barn måste lära sig att ta motgångar i livet, äcklig medicin och elaka vällingflaskor är bara början. De viktiga är att vi föräldrar är där och tröstar efteråt!
 
Sv: Misshandel?

Lite trådkap men :eek:

Jag har exakt samma grej?! Är ett sk. öron/hals-barn. Väldigt problematiskt med halsfluss, stora mandlar och spruckna trumhinnor samt inflammationer. Och jag tycker jag har för bra hörsel. Hur konstigt det nu må låta. Men små ljud kan göra mig galen, ljud som varken sambon eller min familj hör.

Finns det någon forskning på detta?

Nej jag har inte sett någon forskning på det, men det var en läkare på öron som sa att det var rätt vanligt vid många återkommande öroninflamationer. Jag vara "bara" ett öronbarn och var en öroninflamation ifrån att få rör i öronen.
Men just med ljud kan det vara otroligt jobbigt, jag hör tex våran bergvärmepump nere i källaren när jag är på övervåningen. :D
 
Sv: Misshandel?

Jag fick rör i mina öron och har nedsatt hörsel också. Värst är det på vänster öra. Hör datorns surr med höger men inte med vänster. Hör inte mycket med vänster egentligen, om jag BARA skulle använda det örat. Det är lite jobbigt när jag ligger i sängen och Elin blir ledsen, har jag fel öra upp så har jag svårt för att höra henne....:o
 
Sv: Misshandel?

Däremot tyckte han att jag skulle sluta "sjåpa" mig, och det vara bara att vara bestämd och hålla för näsan på honom när eländet ska ner....

På fredag går vi till en privatläkare som ska få titta på öronen och ge oss en "second opinion".

Vad tråkigt att han kände behov av att kläcka ur sig något så onödigt...
Hoppas nästa läkare är trevligare.
 
Sv: Misshandel?

Nej jag har inte sett någon forskning på det, men det var en läkare på öron som sa att det var rätt vanligt vid många återkommande öroninflamationer. Jag vara "bara" ett öronbarn och var en öroninflamation ifrån att få rör i öronen.
Men just med ljud kan det vara otroligt jobbigt, jag hör tex våran bergvärmepump nere i källaren när jag är på övervåningen. :D

Intressant, jag var också öronbarn och hör också väldigt mycket som andra inte hör. Och visst kan det vara jobbigt..


TS > Jag blev visst itvingad penicillin som liten pådet sätt du beskriver. Jag har inga minnen eller men av det vad jag vet, om det är någon tröst ;)
Men jag minns också lyckan när jag fick en annan sort utskriven som smakade hallon.. Tror säkerligen min mor var lika lättad hon..
 
Sv: Misshandel?

Nej jag har inte sett någon forskning på det, men det var en läkare på öron som sa att det var rätt vanligt vid många återkommande öroninflamationer. Jag vara "bara" ett öronbarn och var en öroninflamation ifrån att få rör i öronen.
Men just med ljud kan det vara otroligt jobbigt, jag hör tex våran bergvärmepump nere i källaren när jag är på övervåningen. :D

Och jag som alltid undrat om min hjärna spökat med mig :crazy: Har frågat massa läkare om min känsliga hörsel kommer ifrån mina tidigare pskykoser, men ingen som sagt något vettigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Småbarn 3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och...
2
Svar
39
· Visningar
5 177
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp